حسابداری چیست؟

حسابداری حرفه‌ای است که مسئولیت اصلی آن کمک به مشاغل برای نگهداری دقیق و به موقع سوابق مالی خود است. حسابداران مسئول نگهداری سوابق معاملات روزانه یک شرکت و گردآوری این معاملات در صورت‌های مالی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریانهای نقدی هستند. حسابداران همچنین خدمات دیگری مانند انجام حسابرسی‌های دوره ای یا تهیه گزارش‌های مدیریتی را نیز ارائه می‌دهند. در مقاله “حسابداری چیست؟” مهارت‌های لازم برای حسا‌بداری، تاریخچه و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

تهیه صورت‌های مالی حسابداری

چه مهارت‌هایی برای حسابداری لازم است؟

به طور کلی حسابداران از طیف گسترده ای از مهارت‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، توجه به جزئیات یکی از مهارت‌های اصلی به شمار می‌رود، زیرا حسابداران باید قادر به تشخیص و اصلاح خطاهای ظریف یا مغایرت در حساب‌های یک شرکت باشند. توانایی تفکر منطقی برای کمک به حل مسئله نیز ضروری است. مهارت‌های ریاضی مفید است، اما به دلیل دسترسی گسترده به رایانه ها و ماشین حساب‌ها از اهمیت کمتری نسبت به نسل‌های گذشته برخوردار است.

حسابدار‌ی چگونه کار می‌کند؟

حسابدار‌ی تقریباً برای هر کسب و کار یکی از وظایف کلیدی است. این کار ممکن است توسط یک دفتردار یا یک حسابدار در یک شرکت کوچک انجام شود; یا توسط بخش‌های مالی با ده ها کارمند در شرکت‌های بزرگتر اداره شود. گزارش‌های تولید شده توسط جریان‌های مختلف حسابداری، مانند حسا‌بداری هزینه و حسابداری مدیریتی، در کمک به مدیریت در تصمیم گیری دقیق کسب و کار، بسیار ارزشمند است.

 

چرا حسا‌بداری برای سرمایه گذاران مهم است؟

کاری که حسابداران انجام می‌دهند در قلب بازارهای مالی مدرن قرار دارد. بدون حسابداری، سرمایه گذاران نمی‌توانند به اطلاعات مالی به موقع یا دقیق اعتماد کنند و مدیریت شرکت ها شفافیت لازم برای مدیریت ریسک ها یا برنامه ریزی پروژه ها را ندارند. به طور خلاصه، اگرچه گاهی اوقات حسابداری نادیده گرفته می‌شود، اما برای عملکرد مالی روان کاملاً مهم و حیاتی است.

 

تاریخچه حسابداری چیست؟

تاریخچه حسابداری تقریباً به اندازه تاریخچه خود پول می‌باشد. تاریخچه حسابداری به تمدن‌های باستان در بین النهرین، مصر و بابل برمی‌گردد. به عنوان مثال، در دوران امپراتوری روم، دولت سوابق مفصلی از امور مالی آنها داشت. با این حال، حسابداری مدرن به عنوان یک حرفه فقط از اوایل قرن نوزدهم وجود داشته است.

لوکا پاچیولی به دلیل مشارکت در توسعه حسابداری به عنوان یک حرفه “پدر حسابداری و دفترداری” محسوب می‌شود. پاچیولی، ریاضیدان ایتالیایی و دوست لئوناردو داوینچی، کتابی درباره سیستم ورود دوگانه در سال 1494 منتشر کرد.

تاریخچه حسابداری

در سال 1880، حرفه مدرن حسا‌بداری توسط موسسه حسابداران رسمی انگلیس و ولز به طور کامل شکل گرفت و به رسمیت شناخته شد. این موسسه بسیاری از سیستم‌هایی را که امروزه حسابداران با آن تمرین می‌کنند ایجاد کرد. شکل گیری این موسسه به دلیل انقلاب صنعتی تا حد زیادی اتفاق افتاد. بازرگانان نه تنها به ردیابی سوابق خود نیاز داشتند بلکه به دنبال جلوگیری از ورشکستگی نیز بودند.

 

انواع حسابداری چیست؟

در ادامه با ما همراه باشید تا انواع مدل های حسابداری را با هم بررسی کنیم.

حسابداری مالی

حسابداری مالی به فرایندهایی گفته می‌شود که برای تهیه صورت‌های مالی میان دوره ای و سالانه استفاده می‌شود. نتایج کلیه معاملات مالی که طی یک دوره حسابداری اتفاق می‌افتد به صورت خلاصه در ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد خلاصه می‌شود. صورتهای مالی اکثر شرکت ها معمولا سالانه توسط یک شرکت خارجی حسابرسی می‌شود. برای برخی، مانند شرکتهای تجاری عمومی، حسابرسی ها یک شرط قانونی است.

بیشتر بخوانید: حسابداری مالی چیست؟

 

حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریتی از داده‌های مشابه حسابداری مالی استفاده می‌کند. اما اطلاعات را به روش‌های مختلف سازماندهی و استفاده می‌کند. یعنی، در حسا‌بداری مدیریتی، یک حسابدار گزارش‌های ماهانه یا فصلی را تولید می‌کند که تیم مدیریتی کسب و کارها می‌توانند از آنها برای تصمیم گیری در مورد نحوه فعالیت کسب و کار استفاده کنند. حسا‌بداری مدیریتی همچنین بسیاری از جنبه‌های دیگر حسا‌بداری را شامل می‌شود، از جمله بودجه بندی، پیش بینی و ابزارهای مختلف تحلیل مالی وبه طور کلی هر اطلاعاتی که برای مدیریت مفید باشد، در زیر این چتر قرار می‌گیرد.

 

حسا‌بداری هزینه

همانطور که حسابداری مدیریتی به تصمیم گیری درمورد مدیریت در کسب و کارها کمک می‌کند. حسابداری هزینه نیز به تصمیم گیری در مورد هزینه گذاری در کسب و کار کمک می‌کند. اساساً، حسا‌بداری هزینه تمام هزینه‌های مربوط به تولید یک محصول را در نظر می‌گیرد. تحلیلگران، مدیران، صاحبان مشاغل و حسابداران از این اطلاعات برای تعیین هزینه محصولاتشان استفاده می‌کنند. در حسا‌بداری هزینه، پول به عنوان یک عامل اقتصادی در تولید در نظر گرفته می‌شود; در حالی که در حسا‌بداری مالی، پول به عنوان معیار عملکرد اقتصادی یک شرکت در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: حسابداری ابری چیست؟

 

حرف آخر

اگر قصد ورود به بازار کار حسابداری را دارید و به این فضا علاقه‌مند هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در دوره‌های حسابداری ویژه بازار کار موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم شرکت کنید.

در این دوره ها علاوه بر آموزش تئوری و اصول آن، نرم افزارهای راهکاران و سپیدار نیز آموزش داده می‌شود تا با آمادگی کامل پا به حرفه حسا‌بداری بگذارید.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: investopedia

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *