وظایف یک شرکت حسابداری چیست؟

شرکت‌های حسابداری معمولا مجموعه‌ای از متخصصان حسابداری هستند که برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها خدماتی ارائه می‌دهند. شرکت حسابداری، به عنوان یک شرکت ارائه دهنده خدمات حسابداری، وظایف متعددی بر عهده دارد. وظایف یک شرکت حسابداری شامل ارائه خدماتی مانند مالیات، حسابرسی، مدیریت مالی می‌باشد.

در این مقاله از سایت موسسه آموزش همکاران سیستم، ابتدا به معرفی وظایف اصلی یک شرکت حسابداری می‌پردازیم. این وظایف شامل مواردی همچون حسابرسی، تهیه و ارائه گزارشات مالی، مشاوره مالی و حسابداری، تهیه و ارائه بودجه، انجام امور مالیاتی، پیاده سازی سیستم های حسابداری و مدیریت دارایی های شرکت می باشد.

از آنجایی که شرکت‌های حسابداری برای هر کسب و کار مهم هستند، این مقاله می‌تواند برای افرادی که در صنعت حسابداری و مالی کار می‌کنند یا به دنبال اطلاعات در این زمینه هستند، مفید باشد.

شرکت حسابداری چیست؟

شرکت حسابداری به مشتریان خود، خدمات حسابداری و مالی ارائه می‌دهد. این شرکت‌ها به شرکت‌های کوچک و بزرگ کمک می‌کنند تا به دقت و به درستی دفاتر حساب خود را نگهداری کرده و دستورالعمل‌های مالیاتی را رعایت کنند. شرکت حسابداری ممکن است در زمینه های مختلفی از جمله حسابداری مالی، حسابرسی، مالیات، مدیریت مالی و مشاوره کسب و کار فعالیت داشته باشد.

وظایف شرکت حسابداری

به طور کلی، شرکت حسابداری به مشتریان خود امکان می‌دهد تا بهبود فرآیندهای مالی خود را درک کنند و با بهره‌گیری از مشاوره و خدمات حسابداری، از اطلاعات دقیق تری درباره وضعیت مالی و عملکرد کسب و کار خود برخوردار شوند.

وظایف شرکت حسابداری چیست؟

وظایف یک شرکت حسابداری به‌طور کلی عبارت است از: شناسایی تمام ابزارها، اصطلاحات و محتوای اطلاعاتی و کاربردی هر تخصص از مبانی که عدم وجود آن‌ها باعث عدم پیشرفت در آن حرفه خواهد شد. شرکت حسابداری معمولا وظایف گسترده ای را انجام می دهد که می توان آنها را به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • حسابرسی و بازرسی: شرکت حسابداری مسئول بررسی صحت و کارآیی سیستم های حسابداری و مالی شرکت هاست. این شامل بررسی صحت و معتبر بودن گزارشات مالی، بررسی سیاست های مالی و مدیریت ریسک نیز می شود.
  • مشاوره مالی: شرکت حسابداری می تواند به شرکت ها در زمینه هایی مانند برنامه ریزی مالی، مدیریت سرمایه، ارزیابی ریسک و سرمایه گذاری کمک کند.
  • حسابداری: شرکت حسابداری مسئول تهیه و بررسی گزارشات مالی، شامل بودجه، سود و زیان، سرمایه، و ترازنامه شرکت هاست.
  • مالیات: شرکت حسابداری مسئول بررسی تهیه و پرداخت مالیات شرکت هاست.
  • تحلیل داده های مالی: شرکت حسابداری می تواند به شرکت ها در تحلیل و بررسی داده های مالی کمک کند تا بهترین تصمیمات را برای رشد و توسعه کسب و کار بگیرند.
  • ارزش گذاری: شرکت حسابداری می تواند به شرکت ها در ارزش گذاری دارایی هایشان کمک کند، این شامل مواردی مانند ارزش گذاری شرکت، ارزش گذاری سهام و ارزش گذاری دارایی های ثابت است.
  • آموزش: شرکت حسابداری می تواند به شرکت ها در امور آموزشی و آموزش کارکنان در زمینه هایی مانند مالی، حسابداری و مالیات کمک کند.
بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

 

دسته‌بندی وظایف انواع شرکت‌های حسابداری کدام است؟

شرکت‌های حسابداری را بر اساس وظایفی که دارند نیز می‌توان تقسیم بندی کرد. در بعضی مواقع شرکت حسابداری خدمات تخصصی را ارائه می‌دهد و گاهی بخشی از خدمات را بر عهده می‌گیرد. این وظایف بر اساس خدماتی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند، به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت است از:

  • خدمات حسابداری و مالی: این دسته شامل خدماتی همچون تهیه صورت‌های مالی و بستن حساب‌ها، امور پرسنلی و اداری، تهیه ترازنامه، کنترل و تجزیه‌وتحلیل حساب‌ها و تهیه دفاتر قانونی می‌شود.
  • خدمات مالیاتی: این دسته از خدمات شرکت حسابداری تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ارزش‌افزوده، تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی و تمام خدمات حوزه مالیاتی را برعهده دارد.
  • خدمات اداری و پرسنلی حسابداری: این دسته از خدمات شرکت‌های حسابداری کارهایی از قبیل تنظیم و انعقاد انواع قراردادهای کارکنان، کارت‌زنی، ثبت‌نام بیمه‌ای، تهیه و ارسال لیست بیمه، حضوروغیاب کارمندان، پرداخت حقوق و مزایا، تهیه و ثبت و تنظیم کارکرد کارکنان، انجام امور کارگزینی، محاسبه اضافه‌کاری و تعطیلات را به انجام می‌رساند.

خدمات حسابداری چه استانداردهایی را شامل می‌شود؟

استانداردهای حسابداری در ایران شامل ۴۳ مورد است، که از بین آنها ۴۲ مورد لازم الاجرا هستند. در ابتدا استانداردهای ۳۸، ۳۹، ۴۰ و ۴۱ پیش نویس بودند، اما به تازگی و در ابتدای سال ۱۴۰۰ منتشر شدند. این استانداردها عبارتند از:

  1. نحوه ارائه صورت های مالی
  2. صورت جریان وجوه نقد
  3. درامد عملیاتی مصوب
  4. ذخایر بدهی های احتمالی و دارایی های احتمالی
  5. رویداد ها بعد از ترازنامه
  6. گزارش عملکرد مالی مصوب (کنارگذاشته شده از سال ۹۸ )
  7. حسابداری موجودی مواد و کالا
  8. حسابداری پیمان های بلندمدت
  9. حسابداری کمک های بلاعوض دولت
  10. ۱دارایی های ثابت مشهود
  11. افشای اطلاعات اشخاص وابسته
  12. حسابداری مخارج تامین مالی
  13. نحوه ارائه دارایی های جاری و بدهی های جاری
  14. سرمایه گذاری ها
  15. اثار تغییر در نرخ ارز
  16. دارایی های نامشهود
  17.  صورت های مالی تلفیقی و حسابداری سرمایه گذاری در واحدهای تجاری فرعی
  18. صورت های مالی جداگانه
  19. ترکیب های تجاری
  20. سرمایه گذاری در واحد های تجاری وابسته
  21. سرمایه گذاری در واحد های تجاری وابسته و مشارکت های خاص
  22. حسابداری اجاره ها
  23. گزارشگری مالی میان دوره ای
  24. حسابداری مشارکت های خاص
  25. گزارشگری مالی واحد های تجاری در مرحله قبل از بهره برداری
  26. گزارشگری بر حسب قسمت های مختلف
  27. فعالیت های کشاورزی
  28. طرح های مزایای بازنشستگی
  29. فعالیت های بیمه عمومی
  30. فعالیت های ساخت املاک مصوب
  31. سود هر سهم
  32. دارایی های غیر جاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده
  33. کاهش ارزش دارایی ها
  34.  مزایای بازنشستگی کارکنان
  35. رویه های حسابداری، تغییر در برآورد های حسابداری و اشتباهات
  36. مالیات بر درآمد
  37. ارائه ابزارهای مالی
  38. افشای ابزارهای مالی
  39. ترکیب های تجاری
  40. صورت های مالی تلفیقی
  41. مشارکت ها
  42.  اندازه گیری ارزش منصفانه
  43.  افشای منافع در واحد های تجاری دیگر

مزایای کار با شرکت‌های حسابداری چیست؟

شرکت‌هایی که امور حسابداری خود را به شرکت های متخصص در حوزه حسابداری می‌سپارند و یا به عبارتی برون سپاری می‌کنند، به هیچ وجه نشانه ضعف آنها در انجام این امور نیست. بلکه حاکی از مدیریت فوق العاده سیستمیک آن است که با تقسیم وظایف و محول کردن آنها به افرادی متخصص سعی در کاهش حداکثری اشتباهات و خطاهای انسانی و ایجاد ضررهای مالی جبران ناپذیر دارند.

وظایف شرکت های حسابداری

نکاتی برای انتخاب بهترین شرکت حسابداری

محول کردن امور حسابداری یا دریافت مشاوره از یک شرکت معتبر اهمیت فراوانی دارد، زیرا این امور بسیار حساس و پیچیده هستند و در صورت بروز یک مشکل کوچک، تمامی حساب‌ها دچار خلل خواهند شد. در ادامه برخی از نکاتی را که برای انتخاب شرکت حسابداری باید در نظر بگیرید، بررسی می‌کنیم:

  • شرکت مورد نظر باید در این حوزه سابقه کاری مطلوبی داشته باشد.
  • اشراف کاملی به قوانین روز بیمه و مالیات داشته باشند.
  • متعهد بودن و پذیرش مسئولیت و وظایف، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شرکت حسابداری است.
  • تنها خدمات خود را منحصر به قرارداد یک یا چند دوره مالی نمی‌کند و مشاوره‌ های خود را تداوم می بخشد.
  • توانایی پاسخ به کلیه سوالات مدیران، کارفرمایان و صاحبان مشاغل گوناگون مشتری را داشته باشد.
  • یک شرکت حسابداری خودرا موظف میداند رازدار شرکتها و موسسات باشد.
  • انجام تمام امور در موعد مقرر باعث می‌شود که نظم شرکت شما دوچندان شود.
  • با اصول نامه نگاری آشنایی داشته باشند.
بیشتر بخوانید: اصول حسابداری

 

مشاوره شرکت‌های حسابداری چگونه به رشد موسسات و شرکت‌ها کمک می کند؟

یکی از وظایف شرکت‌های حسابداری، آشنا کردن مدیران با قواعد و آیین نامه‌های حسابداری است. آن‌ها به مدیران کمک می‌کنند تا تهیه و تنظیم دقیق صورت‌های مالی با شفافیت و بدون مشکل انجام شوند. هنگامی که شرکت با مالیات کمتری روبه‌رو شود، روند رشد و گسترشش نیز افزایش خواهد یافت. همچنین مشاوره مدیریت مالی، در بررسی و کنترل پرداخت، قراردادهای منعقد شده و بخشودگی‌های مالیاتی نیز به شرکت‌ها کمک می‌کند.

مشاوره شرکت‌های حسابداری چگونه به رشد موسسات و شرکت‌ها کمک می کند؟

از دیگر کارهای مشاوره حسابداری، تشریح نکات مهم اظهارنامه و پرداخت مالیات در موعد مقرر شده آن است. به علاوه اخذ کد اقتصادی، تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده، پلمپ دفاتر قانونی قبل از شروع سال مالی جدید و بسیاری موارد دیگر نیز شامل نکات قابل توجه در اظهارنامه می‌شوند. مشاوره مدیریت مالی در زمینه‌های زیر فعالیت دارند و به رشد شرکت کمک خواهند کرد:

  • تجزیه و تحلیل قوانین مالیاتی جدید
  • تدوین استراتژی‌های مالیاتی برای شرکت‌ها
  • مشاوره در زمینه‌های مختلف مالی
  • برنامه‌ریزی مناسب برای سال‌ مالی آینده
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر
  • انجام محاسبات بدهی‌های مالیاتی به صورت دقیق
  • تهیه گزارش از دفاتر کل

سخن آخر

حسابداران نقش بسیار مهمی را در هر شرکت خاص ایفا می کنند و از این رو می توان حسابداران را به عنوان ستون فقرات موفقیت در هر کسب و کار خاص نام برد. امروزه امور مربوط به حسابداری نقش پررنگی در جامعه دارند، به‌طوری که تمامی مشاغل به حضور یک حسابدار ماهر نیاز خواهند داشت. گاهی پیدا کردن یک حسابدار کار بسیار دشواری برای صاحبان مشاغل محسوب می‌شود. به‌همین دلیل شرکت حسابداری به وجود آمده است. شرکت‌های حسابداری وظایف متعددی دارند که برحسب نوع شرکتی که با آن طرف قرارداد هستند، وظایفی مشخص به آنها محول شده و در برخی موارد اختیارات بیشتری نیز داده می‌شود.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *