نکات کلیدی گزارش خرید و فروش فصلی

گزارش خرید و فروش فصلی چیست؟

ماموران مالیاتی برای تعیین درآمد مشمول مالیات علاوه بر دفاتر قانونی (روزنامه و کل) و دفاتر مشاغل (درآمد و هزینه) به صورتحساب‌های مودی نیز اتکا می‌کنند.

 

یکی از این صورتحساب‌ها گزارش خرید و فروش فصلی است.

 

گزارش خرید و فروش فصلی با عنوان‌های دیگری مانند معاملات فصلی، گزارشات فصلی موضوع ماده ۱۶۹، صورت معاملات فصلی، گزارشات فصلی و… ذکر می‌شود.

 

با موظف کردن افراد حقیقی و حقوقی از جانب سازمان امور مالیاتی برای ارائه و تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی، تمام مودیان وظایف و تکالیف خود را به درستی انجام می‌دهند.

 

در این ماده به صورت روشن به چند نکته اساسی اشاره شده است، از جمله این که: همه سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می‌دهند، باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می‌تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی‌دی صورت گیرد. آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می‌تواند از جرایم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند.

 

در بخشی از این ماده آمده است: معاملات کوچک یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است، نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان می‌توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند؛ یعنی همه خرید و فروش‌های کوچک با هم بعد از سه ماه ارسال شوند.

 

خرید و فروش فصلی

 

چه کسانی مشمول ارائه گزارشات خرید و فروش فصلی می‌شوند؟

در ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم به دو گروه مشاغل بند الف و ب در این مورد اشاره شده است.

 

مشاغل بند الف افرادی هستند که طبق قانون باید معاملات خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت کنند و مشاغل بند ب هم سازمان‌ها، شرکت‌ها و افرادی هستند که موظفند معاملات خود را در دفتر درآمد و هزینه ثبت کرده و گزارشات کامل آن را داشته باشند.

 

 

عدم ارسال صورت معاملات فصلی چه جرایمی به دنبال ‌دارد؟

در ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی آمده است: این تخلف و همچنین عدم ارسال کد اقتصادی و یا استفاده از کد اقتصادی شخص دیگر و همچنین دادن کد اقتصادی خود به یک نفر دیگر جریمه‌‎ای معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله انجام شده در بر خواهد داشت. نکته دیگر در خصوص این موضوع ارسال دیرهنگام و بعد از مهلت مدارک است که باعث می‌شود، یک درصد معامله‌ای که مدرک آن دیر ارسال شده مشمول جریمه شود.

لازم به ذکر است که جریمه مذکور قابل بخشش نیست.

 

خرید و فروش فصلی

 

چگونه می‌توان گزارش خرید و فروش فصلی تهیه کرد؟

ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه الکترونیکی اطلاعات معاملات فصلی انجام می‌شود که به صورت آنلاین و غیر آنلاین انجام می‌گردد.

 

نکته‌ای که در آخر باید در تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی مورد توجه قرار گیرد این است که مبالغ خرید و فروش معاملات فصلی دقیقاً باید مطابق با دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی عملکرد باشد.

 

 

آیا حقوق و دستمزد پرسنل باید در معاملات فصلی ذکر شود؟

حقوق و دستمزد پرسنل چون به طور مستقیم و در قانون جداگانه‌ای مشمول مالیات گردیده و مالیات آن اخذ می‌شود در لیست فهرست معاملات فصلی قرار نمی‌گیرد.

 

صورت معاملات فصلی باید در چه تاریخی به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد؟

این گزارشات باید در پایان هر فصل و حداکثر تا یک ماه پس از پایان هر سه ماه به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.

 

همانطور که پیشتر اشاره شد، عدم ارسال صورت معاملات فصلی یا ارسال آن بعد از مهلت مقرر می‌تواند مودیان را مشمول جرایم مالیاتی مربوطه نماید.

 

 

در صورت علاقه‌مندی به کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌توانید اطلاعات مربوط به کارگاه‌های ویژه مالی و حسابداری را مطالعه نمایید.

مشاهده سیلابس و اطلاعات دوره خرید و فروش فصلی

 

 

 

منابع:

mohasebankhebreh.com

auditing-tax.com

pah-co.ir

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *