مهارت های مورد نیاز یک حسابدار چیست؟

حسابداری یکی از مشاغل مهمی است که همه شرکت ها و سازمان ها به آن نیاز دارند و یک حسابدار طیف گسترده ای از دیتا و داده ها را تحلیل کرده و گزارش تهیه می‌کند. اطلاعاتی که بخش حسابداری جمع آوری می‌کند و گزارش‌هایی که بر اساس این اطلاعات تهیه کرده و در اختیار مدیران قرار می‌دهد، اساس و پایه بسیاری از تصمیم‌های استراتژیک مدیران و صاحبان مشاغل خواهد بود. در واقع یک حسابدار با مهارت حسابداری باید اطلاعات مالی را به زبانی ساده و قابل فهم برای مدیران، بیان کند. به همین دلیل یک حسابدار باید از مهارت های نرم و روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد.

در شغل حسابداری مانند دیگر مشاغل، داشتن مهارت و دانش کافی، باعث موفقیت هر چه بیشتر افراد می‌شود. اگر حسابدار خوب و با مهارتی باشید، می‌توانید در دراز مدت سهم بسیاری در افزایش سود سازمان و مجموعه داشته باشید. به دلیل اهمیت سمت کاری حسابداری و تنوع در مسئولیت‌های حسابداران، مدیران اغلب به‌هنگام استخدام یک حسابدار مهارت‌های خاصی را برای حسابدار مجموعه خود در نظر خواهند گرفت.

در این مقاله از سایت موسسه آموزش همکاران سیستم، به بررسی کامل مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق می‌پردازیم.

شغل حسابداری

وظایف افراد دارای شغل حسابداری شامل حسابرسی اسناد و صورت‌های مالی، بررسی و پرداخت صورت‌های بانکی و محاسبه مالیات و پرداخت آن می‌شود. برخی حسابداران، مسئولیت رسیدگی به حقوق کارمندان و محاسبه و پرداخت آنها را نیز بر عهده دارند. برای موفقیت در این نقش، باید حتما از قبل در این حیطه تجربه داشته باشید و از همه مهم‌تر این که با محاسبات و اعداد و ارقام مشکلی نداشته باشید و با این کار کنار بیایید.

رشته حسابداری زیرشاخه‌ ها و مشاغل مختلفی را شامل می‌ شود و حسابداران می‌‌توانند در مشاغل مختلف مرتبط با حساب و کتاب فعالیت کنند.

مهارت های حسابدار

حسابدار چه وظایفی دارد؟

به حسابداری زبان تجارت هم گفته می‌شود، زیرا بسیاری از اطلاعاتی که مدیران و سرمایه گذاران برای ارزیابی و عملکرد مالی شرکت خود نیاز دارند را حسابداران در دنیای تجارت برای آن‌ها فراهم می‌کنند. به طور کلی وظایف و مسئولیت‌های معمول حسابدار عبارت‌ است از:

  • حسابرسی و تجزیه‌ و تحلیل عملکرد مالی
  • تدوین و ارائه گزارش‌های مالی
  • تهیه حساب و اظهارنامه مالیاتی
  • نظارت بر مخارج و بودجه
  • پیش‌بینی مالی و تجزیه‌وتحلیل ریسک
  • مشاوره در مورد کاهش هزینه‌ها و افزایش سود

مهارت های حسابداری کدام اند؟

حسابداری یکی از مشاغل حساس است که کوچک‌ترین اشتباه، ضررهای مالی جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل حسابداران به مهارت هایی نیاز دارند تا بتوانند مسئولیت های خود را با دقت کامل و شفافیت انجام دهند. بعضی از این مهارت‌ها حاصل تجربه و کار است و بعضی دیگر با مطالعه به دست می‌آید.

مهارت‌های یک حسابدار برای برقراری ارتباط موثر با دیگران، مدیریت دقیق، تجزیه و تحلیل و گزارش فعالیت‌های مالی یک سازمان مهم خواهد بود. کسانی که می‌خواهند در شغل حسابداری پیشرفت کنند، باید در راستای افزایش مهارت های خود تلاش کنند. برخی از مهارت های لازم برای شغل حسابداری عبارتند از:

داشتن تحصیلات دانشگاهی حسابداری

یک حسابدار بر اساس علاقه‌ای که به این شغل دارد، به‌ وسیله تحصیلات دانشگاهی سعی می‌کند اطلاعات و دانش خود را در این حرفه‌ افزایش دهد. تحصیل در هر یک از رشته های حسابداری و یا دیگر رشته های مرتبط موجب می شود حسابداران اطلاعات علمی لازم و کافی در زمینه کار خود کسب کنند.

مهارت های نرم و ارتباط با افراد

در هر سازمان بخشی از الزامات، برقراری ارتباط موثر با همکاران و مدیران خواهد بود. برای برقراری ارتباط با سهامداران و مدیران شرکت و سازمان‌هایی نظیر مالیات و بیمه داشتن مهارت‌های ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک حسابدار موفق سعی می کند این مهارت ها را روز به روز در خود گسترش داده و از موقعیت های مختلف برای رشد استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: مهارت های نرم چیست؟

 

دقت و تمرکز بالا

دقت و تمرکز در کار، برای حسابدار موفق از اهمیت خاصی برخوردار است. حسابداری شغلی است که با ارقام ریز و درشت کار می‌کنید، بنابراین باید قادر باشید تا با دقت و تمرکز بالایی اتفاقات مالی را درج و کار روزانه خود را به‌صورت دقیق کنترل کنید.

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار

رازداری در مورد اطلاعات مالی

حسابدار هر سازمان مورد اعتماد آن سازمان خواهد بود و از کلیه اطلاعات مالی و اطلاعات سهامداران آگاه است. به همین دلیل لازم است تا حسابدار مجموعه رازدار بوده و از افشای اطلاعات پرهیز کند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات و محاسبات دقیق

تجزیه و تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش های مالی دقیق برای تصمیم گیری های کلان مدیریتی، یکی از مهم‌ترین وظایف هر حسابداری خواهد بود. به همین دلیل لازم است یک حسابدار توانایی بالایی برای تحلیل و نتیجه گیری درست بر اساس اطلاعات مالی شرکت را داشته باشد.

توانایی کار با نرم افزارهای مختلف حسابداری

امروزه در تمامی سازمان ها و شرکت ها، نرم افزارهای حسابداری به عنوان نرم افزارهای مدیریتی و مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل حسابداران باید توانایی کار با این نرم افزارها را تا حد قابل قبولی بلد باشند.

هم‌چنین یک حسابدار حرفه‌ای می‌بایست بر نرم افزارهای آفیس هم تسلط داشته باشد و با نحوه حسابداری در اکسل هم آشنایی داشته باشد.

آشنایی با قوانین مربوطه و آیین نامه ها

همه حسابداران باید بر قوانین مالی تسلط کافی داشته باشند. اطلاع از آیین نامه ها، بخشنامه ها و قوانین مرتبط با نحوه محاسبه حقوق پایه، اضافه کاری، سایر مزایا می‌تواند مهارت یک حسابدار را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

 

قوانین مالی و مالیاتی که یک حسابدار باید بداند.

اهمیت قوانین مالی و مالیاتی به این دلیل است که اشتباه و سهل انگاری در این مورد قابل جبران نبوده و هزینه های زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند. از جمله این قوانین که هر حسابداری باید به آن تسلط داشته باشد عبارتند از:

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات عملکرد
  • مالیات بر حقوق پرسنل
  • مالیات تکلیفی
  • معافیت های مالیاتی
  • بخشنامه های مالیاتی کشور

سخن پایانی

بازار کار حسابداری نیازمند حسابداران توانا و باتجربه است. اگر یک حسابدار به‌صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی روی خودش کار کند، می‌تواند به موفقیت‌ها و درآمدهای بالایی دست پیدا کند. افرادی که در شغل حسابداری مشغول فعالیت هستند، طیف گسترده‌ای از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش می‌دهند. به طور معمول، این افراد علاوه بر مهرات های سخت، باید مهارت های نرم خوبی هم داشته باشند، زیرا هر کدام از این مهارت ها سرنخ‌هایی در مورد نحوه کار کردن و تعامل با همکارانتان به کارفرما ارائه می‌دهد.

موسسه آموزش همکاران سیستم دوره های مقدماتی و پیشرفته رشته حسابداری را برگزار می‌کند و شما می‌توانید برای به دست آوردن مهارت کافی در شغل حسابداری لازم است در دوره های ویژه بازارکار حسابداری شرکت کنید. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *