حسابداری فروشگاه اینترنتی چگونه محاسبه می‌شود؟

‌‌‌‌‌مدیریت حساب‌ها و حسابداری فروشگاه اینترنتی، یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران این کسب‌وکارها می‌باشد. در هر شغلی، حسابداری حرف اول را می‌زند و به نوعی می‌توان آن را رکن اصلی هر کسب‌وکاری دانست. در واقع شما در هر کسب‌وکاری نیاز دارید که هزینه‌های جاری و ثابت از جمله قبوض، حقوق کارمندان و محاسبه زود و زیان را بررسی کنید.

هر فروشگاهی چه اینترنتی باشد، چه حضوری و یا ترکیبی از حضوری آنلاین، نیاز به حسابداری اصولی دارد. حسابداری فروشگاه‌اینترنتی شاید کمی پیچیده‌و خسته‌کننده به نظر برسد، ولی برای رشد آن، انجام پروسه‌حسابداری ضروری و الزامی است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه حسابداری یک فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی کنیم.

منظور از حسابداری فروشگاه اینترنتی چیست؟

تا چند سال پیش چیزی به اسم حسابداری فروشگاه‌ اینترنتی وجود نداشت و این شاخه از حسابداری، جدید بوده و در حال بروزرسانی است. آموزش نحوه‌حسابداری فروشگاه‌اینترنتی یکی از نکاتی است که باید جدی گرفته‌شود. پس از راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و کسب و کار دیجیتال، محاسبه سود و زیان و به طور کلی حسابداری آن یکی از الزامات می‌باشد و برای رشد آن کسب و کار واجب است. حسابداری امور یک فروشگاه اینترنتی با یک نرم افزار حسابداری به راحتی انجام خواهد شد. هر کدام از این نرم افزارها یکسری خصوصیات و مزایا دارند.

در حقیقت حسابداری فروشگاه اینترنتی نسبت به حسابداری معمولی یکسری تفاوت هایی دارد و مدیران اینگونه از کسب و کارها می‌بایست این مسئله را در نظر داشته باشند تا از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری شود. ثبت تعداد دقیق موجودی کالاها، تعداد محصولات به فروش رفته، میزان بدهکاری‌‌ها و بستانکاری‌‌ها، محاسبه سود و زیان و ارائه هر یک از گزارشات مالی، همگی جزو مهم ترین عملیات حسابداری یک فروشگاه اینترنتی است.

هزینه‌‌های متفرقه مانند هزینه بسته‌ بندی محصول، ارسال کالا و هزینه‌‌های مرتبط، از جمله هزینه‌‌هایی است که بعد از فروش محصول، صاحب فروشگاه اینترنتی می بایست آن را پرداخت کند. همگی این هزینه‌ها، باید در امور حسابداری‌جاری در نظر گرفته‌شده و در نرم افزار وارد شوند. استفاده از گزارشات نرم افزار حسابداری و سایت فروشگاهی به پیشبرد اهداف کسب و کار کمک می‌کند.

حسابداری فروشگاه اینترنتی

حسابداری فروشگاه اینترنتی چگونه به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

برای این‌که بتوان میزان سود و زیان یک فروشگاه اینترنتی را کنترل کرد، می‌بایست از یک نرم‌افزار حسابداری متصل به فروشگاه آنلاین استفاده کرد. با استفاده از این نرم افزار می‌توان میزان خرید و فروش فروشگاه و حتی کاربران و کارکنان و سطح دسترسی آن‌ها را نیز مدیریت و کنترل کرد.

به طور کلی نرم افزارهای حسابداری به دو نوع شرکتی و فروشگاهی دسته‌بندی می‌شوند. برای پیدا کردن بهترین نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای کسب و کارتان می‌توانید نرم افزارهای متعددی را نصب و بررسی کنید. نرم افزار سپیدار یکی از انواع این نرم افزارهاست که می‌توانید از آن برای حسابداری فروشگاه خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

 

حسابداری فروشگاه اینترنتی چگونه محاسبه می‌شود؟

در حال حاضر به دلیل استفاده روزافزون از فروشگاه‌های اینترنتی، استفاده از نرم افزار حسابداریِ فروشگاه اینترنتی و یا نرم افزار حسابداری با قابلیت اتصال به فروشگاه اینترنتی اهمیت پیدا می کند.

یکی از کارهای مهمی که با نرم افزار حسابداری می‌توان انجام داد، تهیه گزارش قیمت تمام شده‌ی کالایی است که به فروش رفته است. به این معنی که چه هزینه‌هایی متحمل شدیم تا یک کالا از طریق سایت به فروش برسد. در واقع از طریق خدمات مالی و حسابداری مخصوص فروشگاه های اینترنتی می‌توانید میزان سود و ضرر و درآمد ماهیانه را بررسی کرده و برای بهبود اوضاع برنامه‌ریزی کنید.

یک حسابدار جهت رسیدگی به حساب‌‌های مالی یک فروشگاه اینترنتی باید مهارت حسابداری بالایی داشته باشد و بتواند به کلیه بخش‌ های یک فروشگاه رسیدگی کند. تمامی هزینه‌‌های مرتبط با بهینه‌‌سازی طراحی سایت، کلیه هزینه‌‌های خرید قطعات اولیه محصولات، هزینه تبلیغات هر یک از محصولات ارائه‌شده در سایت های فروشگاه اینترنتی، جایگزینی و تهیه مجدد محصولات و کالاهای موجود در فروشگاه اینترنتی و تمامی هزینه‌ های مرتبط با پشتیبانی سایت، از جمله مواردی است که یک حسابدار فروشگاه اینترنتی باید آن‌‌ها را در نظر داشته باشد.

برای حسابداری فروشگاه اینترنتی چه اقداماتی باید انجام شود؟

برای پیشبرد امور حسابداری یک فروشگاه اینترنتی، یکسری امور باید در ابتدا مشخص شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مشخص نمودن جریانات نقدی فروشگاه

هر صاحب فروشگاهی باید بداند که جریان نقدینگی فروشگاهش چقدر است. وضعیت جریان‌نقدی نشان می‌دهد که یک فروشگاه چگونه سرمایه‌خود را خرج می‌کند و این سرمایه از کجا به فروشگاه آورده شده است. در واقع وضعیت جریان نقدی کل نقدینگی را نشان می‌دهد.

حسابداری فروشگاه آنلاین

تعیین نحوه شمارش موجودی انبار

فروشگاه‌ها بر مبنای تصمیمات استراتژیک مدیران خود روش‌های مختلفی را برای انجام شمارش موجودی‌ها اتخاذ می‌کنند. این سه روش در دقت و سرعت شمارش موجودی‌ها متفاوت هستند:

  • شمارش دستی موجودی کالا
  • شمارش موجودی با بارکد
  • شمارش موجودی با RFID

محاسبه بهای تمام شده برای کالای به فروش رفته

بهای تمام شده‌‌ی کالا، به معنی هزینه‌های مستقیم مربوط به تولید کالاهای فروخته شده توسط یک فروشگاه می باشد. این مقدار هزینه مواد مصرفی در تولید کالا و هزینه‌های مستقیم نیروی کار مورد استفاده در تولید آن است. در واقع بهای تمام شده، هزینه‌ی ایجاد‌محصولاتی است که یک فروشگاه می‌فروشد. ثبت بهای تمام شده کالای فروش رفته، در نرم افزار حسابداری در صورت سود و زیان ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع حسابداری کاربردی

 

محاسبه میزان فروش برای پرداخت مالیات

تمام فروشگاه‌های ثبت شده در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها، طبق قوانین‌مالیاتی، موظف به پرداخت مالیات هستند. در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی، تبعات سنگینی برای فروشگاه شما در نظر گرفته خواهد شد. برای محاسبه مالیات فروشگاه‌ها و جریمه‌ها، اداره مالیات به‌صورت علی الراس اقدام می‌کند. پس ضروری است که برای پرداخت مالیات صحیح، با استفاده از نکات حسابداری فروشگاه اینترنتی نسبت به محاسبه میزان فروش و سود اقدام کنیم.

تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای مشتری

در هنگام تولید یک کالا در هر مرحله‌از چرخه‌تولید، مقدار مشخصی به عنوان مالیات برای مشتری در نظر گرفته‌می‌شود. هرچقدر تعداد مراحل بیشتر شوند، ارزش افزوده کالای تولید شده نیز افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن قیمت نهایی کالا هم افزایش می‌یابد.

تنظیم ترازنامه برای فروشگاه اینترنتی

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی که یکی از صورت‌های مالی مهم در حسابداری فروشگاه‌های اینترنتی است، وضعیت مالی فروشگاه را به خوبی شرح می‌دهد. فرمول ترازنامه به این شرح است:

بدهی + سرمایه = دارایی

ترازنامه معمولا در پایان دوره مالی تعیین می‌شود.

اقدامات لازم برای مالیات فروشگاه های اینترنتی

برای تکالیف مالیاتی فروشگاه های اینترنتی باید اقداماتی انجام شود که عبارتند از:

  • ایجاد پرونده مالیاتی
  • ثبت نام به صورت الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی در سامانه اداره امور مالیاتی
  • صادر کردن صورت حساب مدنظر در ماده 8 آیین نامه ماده 95 مقررات مالیات و وصول عوارض ارزش افزوده از کالاهایی که مشمول هستند.
  • تحویل اظهارنامه‌‌مالیاتی در زمان‌معین شده و پرداخت مالیات
  • تهیه فهرستی از معاملات فصلی و ارائه آن

حسابداری فروشگاه

مزایای اتصال نرم افزار حسابداری به فروشگاه اینترنتی چیست؟

  • با استفاده از فروشگاه آنلاین خود می توان سوابق خرید و صورتحساب ها را مشاهده کرد.
  • امکان ایجاد ارتباط بین سایت فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری به صورت یکپارچه و پایدار
  • فراهم بودن قابلیت فروش به صورت اعتباری
  • فراهم بودن امکان اضافه شدن محصول جدید به صورت خودکار در سایت
  • با هر بار فروش امکان ثبت کردن اتوماتیک فاکتور فروش در نرم افزار وجود دارد.
  • فراهم بودن امکان به روزرسانی قیمت ها و موجودی کالا به صورت خودکار در سایت
  • فراهم بودن امکان راه اندازی با کمترین هزینه و به‌طور ساده
  • اسناد فروش اینترنتی بدون دغدغه و اتوماتیک در نرم افزار

سخن آخر

هر فروشگاه اینترنتی به واسطه فعالیت خود و کالا و خدماتی که می‌فروشد، نیاز به حسابداری و حسابرسی دارد. حسابداری فروشگاهی به معنای کنترل خرید و فروش‏‌ها و بسیاری از امور دیگر است که باید به صورت روزانه انجام شود. حسابداری فروشگاه اینترنتی یکی از بخش‌های مهم یک واحد فروش است که باید به صورت دقیق محاسبه شود.

استفاده از یک نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی، مدیریت کل کسب و کار شما را ساده‌تر می کند. هم‌چنین برای متخصص شدن در رشته‌حسابداری و اطلاع دقیق از روند محاسبه هرکدام از شاخه‌های حسابداری در کسب و کارهای مختلف، شما می‌توانید در دوره‌های پرورش کارشناس حسابدار موسسه آموزش و پژوهش همکاران سیستم شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *