حسابداری ابری (Cloud accounting) چیست؟

عبارت حسابداری ابری یا cloud accounting برای برخی از افراد ناشناخته و پیچیده به‌نظر می‌رسد. امروزه صنعت حسابداری و نرم افزارهای حسابداری شاهد تغییرات بسیاری بوده است و بسیاری از نرم افزارهای سنتی کاربران را به سمت پردازش ابری هدایت کرده اند. نرم افزار حسابداری ابری به شما این امکان را می‌دهد که در هر فضا و مکانی با استفاده از هر سیستمی به دیتای خود دسترسی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با نرم افزار حسابداری ابری تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حسابداری ابری چیست؟

حسابداری ابری از جمله عبارت هایی است که امروزه زیاد می‌شنویم. سال هاست که بسیاری از شرکت های نرم افزاری، سیستم های حسابداری بر بستر ابر ارائه می‌دهند. اما منظور از حسابداری ابری چیست و با حسابداری سنتی چه تفاوتی دارد؟ در تعریف ساده، سیستم حسابداری ابری یا cloud accounting ارائه دهنده خدمات محاسباتی از جمله سرورها، پایگاه داده‌ها، شبکه‎‌ها، نرم افزار و تحلیل از طریق اینترنت برای ارائه منابع انعطاف پذیرتر و صرفه‌جویی در کلیه امور است.

به عبارت دیگر پردازش ابری روشی است که با استفاده از اینترنت بتوان به نرم افزار در فضایی دسترسی داشت که نیازی به کامپیوتر خاص نداشته و هم‌چنین نیازی به نصب نرم‌افزار روی سیستم های مختلف نیست. شرکت های تولید کننده نرم افزارهای حسابداری، برای برطرف کردن بسیاری از نقایص نرم افزارهای حسابداری سنتی، مدلی از نرم افزارهای حسابداری را ایجاد کرده‌اند که بر روی یک فضای ابری قرار دارد و امکان کنترل و ذخیره‌سازی اطلاعات از راه دور بر روی این سرور مرکزی فراهم شده است.

مهاجرت به خدمات ابری به دلیل مزایای بسیاری که دارد، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در این شرایط، توجه بسیاری از سازمان ها و شرکت ها را به خود جلب کرده است. این سیستم هزینه عملیاتی شما را کاهش می‌دهد تا زیر ساخت خود را با کارآیی بیشتری اجرا کنید. با استفاده از سیستم حسابداری ابری می‌توانید با مرورگر وب خود در هر کجا که هستید، به نرم افزار خود دسترسی داشته باشید.

به طور کلی نرم افزار حسابداری ابری نیاز به نصب نرم افزار، دانلود یا دریافت سی دی برای نصب ندارد و تنها با استفاده از یک مرورگر و اتصال به اینترنت قابل اجرا خواهد بود.

حسابداری ابری

بررسی انواع نرم افزارهای حسابداری ابری

در ادامه انواع سیستم های حسابداری ابری را بررسی می‌کنیم.

ابری عمومی

در این سیستم، منابع محاسباتی مانند سرورها و فضاهای ذخیره سازی از طریق اینترنت ارائه می‌شود.

ابری اختصاصی

این سیستم ها به طور انحصاری توسط یک کسب و کار یا سازمان واحد استفاده خواهند شد. در ابر اختصاصی، خدمات و زیرساخت‌ها در یک شبکه خصوصی حفظ می‌شوند.

ابری ترکیبی

ابرهای‌ترکیبی، مجموعه‌ای از ابرهای عمومی و خصوصی هستند که به شما اجازه می‌دهند داده‌ها و برنامه‌ها بین آنها به اشتراک گذاشته شود. یک ابر ترکیبی به تجارت شما انعطاف پذیری بهتر و گزینه‌های استقرار بیشتری می‌دهد و به بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و امنیت کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

 

تفاوت نرم‌افزار حسابداری ابری و غیر ابری چیست؟

در سیستم حسابداری سنتی و نرم افزارهای قدیمی شما محدود به سیستم کامپیوتر خود هستید. هر کدام از پرسنل باید از طریق یک سیستم و یک نرم‌افزار بر پایه فضای ذخیره‌سازی این سیستم به داده‌های حسابداری دسترسی داشته باشند. در حالی که انعطاف و دسترسی به حسابداری ابری بسیار متفاوت است و قرار نیست نرم افزاری در سیستم نصب شود. تنها با اتصال به اینترنت، با هر دستگاهی می‌توان به نرم افزار دسترسی داشت.

با این حال، انعطاف و دسترسی آزاد، میان حسابداری ابری و حسابداری سنتی متفاوت است. به خاطر اینکه قرار نیست نرم‌افزار حسابداری ابری در سیستم دسکتاپ نصب شود و می‌توان از هر طریقی به آن دسترسی داشت. هر حسابی، تنها با داشتن یک خط اینترنت، امکان اتصال به نرم‌افزار را پیدا خواهد کرد.

در حالت غیر ابری، هزینه‌های خرید قفل نرم‌افزار و نگهداری از آن بر عهده شرکت مشتری است که در این صورت معمولا هزینه‌های سنگینی به سازمان تحمیل می‌شود ولی در سیستم‌های ابری این هزینه‌ها کاملا حذف خواهد شد و نیازی به خریداری سرورهای سنگین نیست.

حسابداری ابری امن است؟

نرم افزارهای حسابداری ابری حتی بیشتر از سیستم‌های سنتی امنیت دارند و داده‌ها در فضای ابری، رمزنگاری شده و محافظت می‌شوند. با حسابداری ابری چند نفر با گذر واژه های منحصربفرد امکان دسترسی به داده های یکسان را خواهند داشت. در روش های سنتی اغلب برای انتقال داده ها به فلش نیاز است که احتمال سرقت یا از دست رفتن آنها بسیار خواهد بود و یا منجر به درز اطلاعاتی می شود.

ارائه دهندگان خدمات ابری معمولا در چند مکان سرورهای پشتیبانی دارند. که در صورت مشکل در شبکه یک سرور شما باز هم به دیتای خود دسترسی دارید. ولی اطلاعاتی که فقط درون سازمان نگهداری می‌شوند ممکن است در اثر آسیب و بلایای طبیعی از بین بروند.

نرم افزار ابری

حسابداری ابری برای چه کسب و کاری مناسب است؟

نرم افزارهای حسابداری ابری می توانند با توجه به نوع فعالیت شرکت و سازمان، شخصی سازی شده و مورد استفاده قرار بگیرند. این نرم افزارها با ارائه بهترین خدمات، یک گزینه عالی برای اداره امور مالی کسب و کارهای مختلف خواهند بود.

با این نرم افزار صاحبان کسب و کار می‌توانند در هر زمان و مکانی، با هر دستگاهی، تنها با اتصال به اینترنت به دیتای خود دسترسی داشته باشند. هزینه نگهداری نرم افزارهای حسابداری ابری در مقایسه با نوع سنتی آن کمتر است و چیزی برای نصب و نگهداری وحود نخواهد داشت که این امر موجب کاهش کلی هزینه ها می‌شود. هم‌چنین حسابداری‌مبتنی بر اینترنت، امنیت بسیار بالایی دارد و کسب‌و کارها اقدامات‌ امنیتی‌ کمتری برای محافظت از داده های خود انجام می‌دهند.

با استفاده از این نرم افزار، امکان ارتباط آنلاین در لحظه برای مدیران فراهم می‌شود تا مستقیما با حسابدار در ارتباط باشند و مدیریت را از طریق برنامه حسابداری روی فناوری ابری پیش ببرند و حسابرسی اطلاعات وارد شده در این برنامه می‌تواند در هر جایی مدیریت و آپدیت شود.

بیشتر بخوانید: استانداردهای حسابداری

 

مزایای استفاده از سیستم ابری چیست؟

نرم‌افزار حسابداری ابری مزایای بسیاری دارد که هر کسب‌وکاری متناسب با نیازهای خود از آنها استفاده می‌کند. می‌توان مزایای استفاده از این نرم افزار را در موارد زیر خلاصه کرد:

امنیت داده‌ها

ارائه دهندگان خدمات ابری هر روز از داده‌های شما نسخه پشتیبان و بکاپ تهیه خواهند کرد و به طور کلی وضعیت امنیتی شما را تقویت می‌کنند و به محافظت از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت‌های شما در برابر تهدیدات احتمالی کمک می‌کنند.

دسترسی آسان و در لحظه به اطلاعات

با این نرم افزار از هر مکان و با هر سیستمی تنها با یک ارتباط اینترنتی، می‌توان به نرم ‌افزار حسابداری اینترنتی متصل شد. از این طریق دپارتمان‌هایی که نرم‌افزار حسابداری را در دسکتاپ خود ندارند، با مراجعه به یک آدرس اینترنتی و تنها با مرورگر خود می‌توانند به نرم‌افزار دسترسی داشته باشند. این قابلیت در زمان دورکاری بسیار ارزشمند و کاربردی است.

نرم افزار حسابداری ابری

کاهش هزینه ها

اگر یک تجارت کوچک و نوپا هستید، احتمالا هزینه کردن برای یک نرم افزار حسابداری سنگین، برای شما سخت خواهد بود. رایانش ابری هزینه خرید سخت افزار و راه‌اندازی دیتاسنترهای موجود در سایت، رک‌های سرورها، برق شبانه‌روزی برای خنک‌سازی را تقریبا از بین می‌برد.

افزایش بهره وری عملیات

نرم‌افزارهای یکپارچه بر بستر رایانش ابری، تا حد زیادی از طریق حذف فرایندهای تکراری و حذف هزینه‌های نگهداشت زیرساخت‌، به کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کنند. به این وسیله، سازمان‌ها به جای تمرکز موضوعات مربوط به تامین و نگهداشت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بر موضوعات اصلی کسب و کار تمرکز می‌کنند و روش های بهتری برای بهبود فرایند و کاهش هزینه‌ها می‌یابند.

سخن آخر

در این مقاله به صورت کلی به معرفی سیستم های نرم افزار ابری پرداختیم و با هم بررسی کردیم که استفاده از این نرم افزار چه مزایایی برای شما دارد. با مهاجرت به سمت سیستم‌های ابری، دسترسی به داده‌های آن‌ها، فقط به وسیله کامپیوتر درون سازمانی امکان پذیر نیست و شما می‌‌توانید از هر مکانی و به وسیله هر دستگاهی به اینترنت متصل شوید و به داده‌های حسابداری خود دسترسی داشته باشید. با این نرم افزارها نیاز نخواهد بود که نگران هزینه و دردسر نگهداری از نرم‌افزار حسابداری بر روی سیستم دسکتاپ باشید.

هم‌چنین شما مخاطبان عزیز می‌‎‌توانید برای متخصص شدن در صنعت حسابداری در دوره های جامع پرورش حسابدار ما شرکت کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *