مدیر مالی کیست؟

مدیر مالی یکی از سمت های مهم در هر سازمانی محسوب می‌شود و امروزه با توجه به افزایش و گستردگی شرکت ها، نیاز به داشتن یک مدیر مالی خوب بیش از گذشته حس می‌شود. اما مدیر مالی کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟ مسئولیت مدیریت، برنامه ریزی، کنترل و سازماندهی تمامی امور مالی بر عهده مدیر مالی یک مجموعه خواهد بود.

مدیر مالی یا Accountant مسئولیت سلامت مالی یک سازمان را بر عهده دارد و رشد شرکت کاملا به وجود آنها وابسته است. برای آشنایی بیشتر با سمت مدیر مالی و مسئولیت های این عنوان شغلی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مدیرمالی چه شخصی است؟

در هر سازمان و شرکتی سمت های مختلفی وجود دارد که هر کدام از این سمت‌ها مسئولیت های مشخصی دارد. مدیر مالی در واقع مسئولیت سلامت مالی یک سازمان را بر عهده دارد. در گذشته مدیران مالی تنها بر امور‌مالی شرکت نظارت می‌کردند، اما امروزه این افراد آنالیز و تحلیل داده های بیشتری را انجام می‌دهند و برای به حداکثر رساندن سود مجموعه نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند.

تمامی تصمیم گیری‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های ثابت و جاری با نظارت مستقیم مدیر مالی انجام می‌شود که کیفیت انجام این امر در افزایش یا کاهش یافتن منابع بسیار موثر خواهد بود. به طور کلی نقش یک مدیر مالی، شامل تهیه گزارش و تحقیق در مورد وضعیت شرکت و همچنین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای رسیدن به بیشترین میزان سوددهی در آن شرکت است.

این مدیر باید دقت، تخصص و مهارت کافی داشته باشد. به علت استقلال مدیر مالی در مدیریت امور مالی، این سمت شغلی را می‌توان بسیار حساس و مهم دانست.

مدیر مالی

نقش این سمت در سود دهی سازمان چیست؟

با توجه به وظایفی که مدیران مالی در سازمان ها بر عهده دارند، همکاری با آن‌ها در کسب و کارها اجتناب ناپذیر است. اگر یک شرکت قصد سرمایه گذاری روی دارایی‌های مختلف ثابت و جاری خود را داشته باشد، باید تمامی اقدامات خود را تحت نظر مدیریت مالی شرکت انجام دهد. کیفیت نظارت مدیر مالی بر تمام تصمیم گیری‌ها را می‌توان بر افزایش یا کاهش منابع مالی بسیار موثر دانست. یک مدیر مالی می‌تواند حتی در رابطه با سود‌سهام و سود خالص به دست آمده کسب و کار و سود انباشته شده نظارت کند.

این موارد نشان می‌دهد که وظیفه مدیر مالی بسیار سنگین و مهم است؛ چرا که او بر تمام امور و منابع یک شرکت یا سازمان نظارت دارد و هیچ گونه فعالیت مالی بدون اطلاع او ممکن نخواهد بود. چنین فردی با تدابیر صحیحی که می اندیشد، بدون شک می‌تواند از منابع مالی یک کسب و کار به طور بهینه بهره برداری نماید و این همان ویژگی ای خواهد بود که مدیران ارشد کسب‌وکارها به دنبال آن هستند.

در واقع می‌توان گفت که تمامی مدیران ارشد شرکت‌ها و کسب و کارها با هدف بهره برداری بهینه، مناسب و حداکثری از منابع مالی برای همکاری با مدیران مالی اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: حسابداری مالی

 

مهم‌ترین وظایف یک مدیر در بخش مالی چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم وظایف مدیر مالی را شرح دهیم و شما را با این سمت شغلی بیشتر آشنا کنیم. یک مدیر مالی می‌تواند سرمایه کسب و کار شما را از طریق مدیریت صحیح افزایش دهد. هم‌چنین با آگاهی از شرایط کنونی و اولویت بندی نیازهای مختلف می‌تواند برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کند.

یک مدیر مالی بر اساس آنالیزها و تحلیل‌های مختلف می‌تواند ساختار سرمایه را تعیین کند. به طور کلی اصلی‌ترین مزیت استفاده از توانایی‌های مدیر مالی را می‌توان در بهینه سازی امور دانست. به طور کلی وظایف یک مدیر مالی عبارتند از:

برآورد نیاز سرمایه

مدیر مالی یک سازمان باید با توجه به سرمایه مورد نیاز، برآوردهای لازم را انجام دهد. این برآوردها با توجه به دخل و خرج پیش‌بینی شده، و برنامه‌های آتی شرکت را تعیین می‌کند. برآوردها باید به شکلی باشند که ظرفیت درآمدی شرکت را افزایش دهند.

تعیین منابع

یک مدیر مالی با تسلط بر اوضاع کسب و کار می‌تواند تشخیص دهد که برای تامین بودجه از چه منابعی استفاده کند. انتشار سهام و اوراق قرضه، دریافت وام از بانک ها و استفاده از سپرده های عمومی، از جمله متداول ترین روش های تامین این مسئله است که باید بر اساس شرایط، نوع نیاز و ویژگی های مختص هر منبع مالی انتخاب شود.

وظایف مدیر مالی

تخصیص و سرمایه گذاری منابع مالی

مدیر مالی باید در مورد تخصیص منابع مالی که تا حد امکان امن و دارای بازدهی منظم باشد، تصمیم گیری کند.

مدیریت نقدینگی

برای بسیاری از اهداف از جمله پرداخت حقوق و دستمزد، تسویه بدهی های جاری، نگهداری موجودی و خرید مواد اولیه به نقدینگی نیاز است. این تصمیمات، که توسط مدیر‌مالی گرفته می‌شود، باید با توجه به نقدینگی صورت گیرد.

همگام شدن با تکنولوژی

یکی دیگر از وظایف مدیر مالی، همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی و فناوری است که باعث کم شدن زمان ارائه گزارش در شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد شد.

مهارت های ارتباطی

فردی که در این سمت مشغول کار می‌شود، باید از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشد، به این دلیل که با بسیاری از مدیران ارشد و سایر واحدهای مالی و حسابداری ارتباط نزدیکی خواهد داشت. در این سمت شغلی صرفا داشتن دانش و تجربه کافی نیست و شخص باید فردی برون گرا و تاثیر گذار باشد.

دانش کافی و توانایی تحلیل

برخورداری از دانش کافی و مرتبط با رشته های حسابداری و آگاهی از قوانین و مقررات تدوین شده به عنوان مهارت های تخصصی یک مدیر مالی در نظر گرفته می شود.

توانایی تحلیل و داشتن دقت و حوصله کافی برای رسیدگی به کارها و کشف راه حل های ساده و کاربردی از جمله مهارت های تحلیلی یک مدیر در این سمت هستند.

بیشتر بخوانید: مهارت های حسابداری

 

چگونه باید مهارت های خود را برای مشاغل حسابداری بهبود بخشید؟

بسیاری از افرادی که در حوزه مالی و حسابداری تحصیل می‌کنند، تمایل دارند تا در این حوزه به یک فرد متخصص و توانمند تبدیل شوند. اما روش های افزایش مهارت و توانایی در این زمینه چیست؟ در ادامه راهکارهای این کار را بررسی می‌کنیم.

کسب مهارت و بهبود دانش فنی

افرادی که در سمت شغلی مدیر مالی فعالیت می‌کنند، باید بسته به شرایط کسب‌و‌کاری که در آن فعالیت می‌کنند، از مهارت‌های ویژه‌ای برخوردار باشند. برای کسب این مهارت ها می‌توانید در دوره های آموزش حسابداری ویژه بازار کار که توسط موسسه پژوهش و آموزش برگزار می‌شود، شرکت کنید.

مهارت های مدیر مالی

بهبود روحیه مدیریتی و رهبری

افزایش دانش و تجربه به تنهایی برای کار کردن در سمت مدیر مالی کافی نبوده و این شخص باید روحیه مدیریتی و رهبری خود را تقویت کند.

مهارت‌های بالای این مدیران در زمینه رهبری، می‌تواند در زمینه اداره امور کنترل کلیه فعالیت‌های انجام شده در کسب وکار به آن‌ها کمک کند و موجب هدایت بهتر عملکرد آن‌ها توسط سایرین شود.

توانایی ریشه یابی مشکلات

توانایی ریشه یابی مشکلات از دیگر قابلیت‌هایی است که یک مدیر مالی باید از آن برخوردار باشد. همچنین او باید قادر باشد که پس از ریشه یابی این مشکلات، راه کارهای مناسبی را برای رسیدگی به آن‌ها پیدا کند.

این راه‌کارها باید در حد امکان ساده، کاربردی و موثر باشند. داشتن خلاقیت در زمینه حل مشکلات، یکی دیگر از ویژگی‌های تحلیلی مدیران مالی است که به فعالیت هر چه بهتر آن‌ها در بازارهای کاری کمک می‌کند.

جمع بندی

مدیر مالی شغل حساس و دشواری است. فردی که در این سمت شغلی مشغول به کار است، باید به تمامی فعالیت های مالی و اقتصادی سازمان اشراف کامل داشته باشد. مدیران مالی می‌بایست به مدیران ارشد شرکت یا سازمان مشاوره های مالی دهند و استراتژی افزایش سود آن‌ها را تعیین کنند.

از آن جایی که این شغل یک حرفه پر طرفدار و پر درآمد است، رقابت در آن بالا بوده و برای دریافت شغل بهتر، شما باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در زمینه افزایش دهید. اگر همواره در حال آموختن مهارت‌ها و توانایی‌های جدیدی در حوزه کاری خود باشید، مسلما روز به روز به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا خواهید کرد و می‌توانید جایگاه خود را در این کار مدیریتی ارتقا دهید. برای افزایش مهارت خود در زمینه حسابداری می‌توانید در دوره جامع پرورش کارشناس حسابدار شرکت کنید. امیدواریم این مقاله به سوالات‌شما در زمینه مدیرمالی و حسابداری پاسخ داده‌باشد.

 

گردآورنده: مبینا حیدری

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *