چگونه از کار کردن لذت ببریم؟

افراد زیادی هستند که از کار خود راضی هستند، به خصوص اگر در شغلی باشند که با اهداف شغلی و زندگی آنها مطابقت دارد. با این حال، حتی با بهترین شغل، مواقعی وجود دارد که برای لذت بردن از کاری که انجام می‌دهید تلاش می‌کنید. در مواقع استرس یا دلسردی، یافتن لذت در کار ممکن است دشوار باشد. در این مقاله به این می‌پردازیم که چرا لذت بردن از شغل شما مهم است و به چند روش می‌پردازیم که می‌توانید لذت را در کار خود دوباره کشف کنید.

 

چرا لذت بردن از کار مهم است؟

در حالی که به جز کار، چیزهای دیگری مانند دوستان، خانواده و سرگرمی‌ها در زندگی خود دارید، کار کردن بخش بزرگی از کاری است که هر هفته انجام می‌دهید. این یکی از دلایلی است که چرا باید راه‌هایی برای لذت بردن از کار خود پیدا کنید.

لذت بردن از کار

همچنین نگرش شما نسبت به کار بر روحیه شما تأثیر می‌گذارد. اگر برای یافتن انگیزه برای رفتن به سر کار تلاش می‌کنید و از زمانی که در آنجا هستید و زمانی که می‌توانید در جای دیگری باشید ناراحت باشید، نگرش منفی را در خود پرورش می‌دهید که به بقیه زندگی شما سرازیر می‌شود. این می‌تواند بر عملکرد شما در محل کار و همچنین روابط شما با همکاران، دوستان و خانواده تأثیر بگذارد. نارضایتی در کار می‌تواند منجر به افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان شود. همه اینها دلایل خوبی هستند که چرا باید راه‌هایی برای لذت بردن از شغل خود پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: نشانه هایی که میگوییند باید در کار خود ریسک کنید

راهکارهایی برای لذت بردن از کار

یکی از راه‌های لذت بردن از کارتان این است که به دنبال شغلی باشید که با زندگی و اهداف شغلی شما سازگار باشد. اگر شغل فعلی شما با کاری که بیشتر از انجام آن لذت می‌برید همسو نباشد، راحت تر از کار خود دلسرد و ناراضی خواهید شد. به دنبال کاری که رضایت و خشنودی شما را به همراه داشته باشد می‌تواند به شما کمک کند از شغل خود لذت ببرید. در اینجا چند نکته و استراتژی وجود دارد که به شما کمک می‌کند لذت خود را از کار افزایش دهید:

استراحت کنید

در طول یک روز کاری شلوغ، مهم است که زمانی را از میز خود فاصله بگیرید تا ذهن خود را از کارتان دور کنید. هر روز یک استراحت ناهار را در تقویم خود برنامه ریزی کنید و آن را حفظ کنید. حتی 5 دقیقه سپری کردن در بیرون از محیط کاراگر هوا خوب باشد، یا نشستن در اتاق استراحت، می‌تواند برای سلامت روان و چشم انداز شما مفید باشد. وقتی این استراحت‌ها را انجام می‌دهید، تلفن همراه خود را روی میز خود بگذارید. کاملاً از محل کار جدا شوید تا بتوانید با طراوت برگردید.

 

فضای کاری خود را مدیریت کنید

اگر فضای کاری شما، خواه دفتر یا اتاقی در منزل شما، نامرتب است، آن را مرتب کنید. هر چیزی را که لازم نیست نگه دارید دور بریزید. اگر محلی برای دریافت کارها به صورت فیزیکی دارید (مانند کازیه)، مطمئن شوید که فقط شامل مواردی است که هنوز انجام نداده اید. یک فضای کاری تمیز و منظم می‌تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید و محیط خود را کنترل کنید.

همچنین، اگر روی دیوارهای خود فضایی دارید، تصاویر الهام بخش قرار دهید. اینها ممکن است شامل عکس‌های خانوادگی، تصاویر مناظر، یا نقل قول‌های الهام بخش باشد. مطمئن شوید که آنها را در مکانی دور از صفحه نمایش خود نصب کنید تا مجبور شوید بچرخید و به آنها نگاه کنید. از آنها به عنوان راهی برای منحرف کردن توجه خود از کار برای چند دقیقه استفاده کنید تا به شما کمک کند تمرکز مجدد داشته باشید.

 

از معاشرت با افرادی که با آنها کار می‌کنید لذت ببرید

راه‌هایی برای سرگرمی‌در محل کار خود بیابید و در عین حال رویکرد حرفه ای به کار خود را حفظ کنید. لبخند بزنید و با همکاران خود به صورت اثربخش مرتبط شوید. آنها را بشناسید و از معاشرت با آنان دوری نکنید. اگر از گذراندن وقت با افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید لذت می‌برید، این می‌تواند کمک زیادی به لذت‌بخش‌تر کردن کار شما کند.

نگرش مثبت نسبت به همکارانتان نیز می‌تواند به شما کمک کند نگرش مثبتی نسبت به کار خود پرورش دهید. یکی از راه‌های بیان این موضوع این است که از شایعات اداری اجتناب کنید و در عوض در گفتگوهای سازنده‌ای شرکت کنید که همکارانتان را تشویق می‌کند.

 

کار خود را در محل کار رها کنید

وقتی در میانه یک پروژه سخت با تاریخ تحویل طولانی هستید، به راحتی می‌توانید آنقدر تحت تاثیر کار خود قرار بگیرید که آن را با خود (به صورت ذهنی) به خانه ببرید. گاهی اوقات، این کار ممکن است برای تحویل پروژه در موعد مقررلازم باشد. با این حال، اگر به یک اتفاق مکرر تبدیل شود، کار شما بیش از 33 درصد از زندگی شما را به خود اختصاص می‌دهد. این نه تنها برای سلامت روانی شما مضر است، بلکه ممکن است روابط شما با دوستان و خانواده نیز آسیب ببیند و ممکن است از شغل خود عصبانی شوید.

تا جایی که می‌توانید، وقتی به خانه می‌روید، کارتان را با خود نبرید. آن را در دفتر بگذارید. به خودتان اجازه دهید عصری را بگذرانید که در آن بتوانید ذهن خود را از استرس روز پاک کنید، شب راحت بخوابید و صبح سرحال به دفتر بازگردید.

 

به دنبال هدف باشید

ممکن است لذت بردن از کار برای شما سختی باشد زیرا دلیل اصلی کاری که انجام می‌دهید را فراموش کرده‌اید. در نظر بگیرید که چرا وظایف خاصی را که به شما محول می‌شود انجام می‌دهید یا اصلاً چرا کار می‌کنید. به عنوان مثال، به این فکر کنید که چرا در حال برنامه ریزی یک جلسه خاص هستید و موفقیت چه معنایی دارد. شاید شما در حال کار بر روی پروژه ای هستید و باید به خود یادآوری کنید که پروژه چه چیزی را به سرانجام خواهد رساند و چرا مشارکت شما اهمیت دارد.

حتی می‌توانید هدف خود را در تیم خود بررسی کنید. شاید شما ایده پرداز باشید، یا کسی باشید که همه برای اظهار نظری هوشمندانه یا یک کلمه الهام بخش به او مراجعه می‌کنند. همچنین، در مورد دلایلی که چرا کار می‌کنید، خوب فکر کنید. شما ممکن است در تلاش برای پیشرفت شغلی یا تامین مخارج خانواده خود باشید.

 

مهارت‌های خود را ارتقا دهید

عدم لذت از کار ممکن است نشانه آن باشد که کارتان به اندازه کافی چالش برانگیز نیست. ممکن است لازم باشد توسعه شخصی را در نظر بگیرید تا بتوانید حرفه خود را به سطح بعدی ببرید. ببینید برای پیشرفت به چه آموزشی نیاز دارید. اگر در حوزه فناوری اطلاعات یا زمینه دیگری کار می‌کنید که دائماً در حال تغییر است، ممکن است لازم باشد مهارت‌های خود را به روز کنید. در این صورت، باید کلاس‌ها یا دوره‌های آموزشی مناسبی را بررسی کنید که مهارت‌های شما را به روز نگه می‌دارد و شما را به چالش می‌کشد.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای بهبود روحیه تیم

 

درخواست چیز جدیدی کنید

شاید وظایف یا پروژه‌هایی وجود دارند که شما بیش از دیگران ترجیح می‌دهید تا آن‌ها را انجام دهید. در نظر بگیرید کارهایی را در دست بگیرید که احساس می‌کنید از مهارت‌های شما نهایت استفاده را می‌برند و از آنها لذت می‌برید. اگر مدیرتان کاری را به شما پیشنهاد می‌دهد که فکر می‌کنید کمی‌فراتر از توانایی‌های شماست، به هر حال آن را بپذیرید. آنچه را که برای انجام کار باید یاد بگیرید بیاموزید و از چالش لذت ببرید. ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما در نتیجه از نظر حرفه ای و شخصی رشد خواهید کرد.

 

از خانه کار کنید

در حالی که برخی از افراد از بودن در دفتری که توسط همکارانشان احاطه شده است لذت می‌برند، برخی دیگر آن را بسیار محدود کننده و حواس پرتی می‌دانند. اگر از کار خود لذت نمی‌برید، پاسخ ممکن است این باشد که اگر می‌توانید از خانه کار کنید. تجربه دورکاری شما بستگی زیادی به قوانین شرکت و انتظارات مدیرتان دارد. ممکن است متوجه شوید که توانایی برنامه ریزی برای انجام دقیق کارها و شرکت در جلسات را دارید. اگرچه ممکن است احساس ارتباط کمتری با همکاران خود داشته باشید، لذت کار و بهره وری شما می‌تواند مفید باشد.

 

عیب و نقص‌ها را بپذیرید

این امکان وجود دارد که از همکاران و مدیران خود احساس ناامیدی کنید زیرا آنها مطابق انتظارات شما عمل نمی‌کنند. در این مورد، باید به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس کامل نیست و کار با مردم به معنای کار کردن با افرادی است که اشتباه می‌کنند و روزهای بدی دارند، درست مثل شما. هر کجا که کار می‌کنید، مدیرانی وجود خواهند داشت که شما را ناامید می‌کنند، همکارانی که ضرب الاجل‌ها را از دست می‌دهند و پروژه‌هایی هستند که طبق برنامه پیش نمی‌روند. هر چه زودتر بتوانید نقص‌ها را بپذیرید، زودتر می‌توانید ناامیدی‌های خود را مدیریت کنید و روی کار خود تمرکز کنید.

البته، شما همچنان باید در محل کار خود تلاش کنید تا با وجود شناخت اشتباهات، بهترین کار را انجام دهید. نکته این است که وقتی از جستجوی محل کار عالی دست بردارید، راحت تر می‌توانید شادی را در مکانی که دارید پیدا کنید.

 

مراقب فرسودگی شغلی باشید

ممکن است به دلیل استرس، کار بیش از حد و فرسودگی احساس غم و اندوه کنید. اگر این برای شما در حال رخ دادن است، ممکن است مراحل اولیه فرسودگی شغلی را تجربه کنید. با پیشرفت فرسودگی شغلی، به تدریج مستأصل و افسرده تر می‌شوید تا جایی که رفتن به سر کار برایتان دشوار است. قبل از اینکه فرسودگی شغلی به این حد برسد، باید از یک متخصص کمک بگیرید، بنابراین مراقب علائم هشدار دهنده باشید.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: indeed.com

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *