حسابدار ارشد چه وظایفی دارد؟

رشته‌حسابداری یک رشته‌حساس و بسیار گسترده است و جزو مشاغل پرتقاضا محسوب می‌شود، چرا که هر شرکت و کسب و کاری در هر اندازه‌ای، به این شغل نیاز خواهد داشت. در یک فروشگاه یا شرکت کوچک، یک حسابدار معمولی هم می‌تواند امور مالی را مدیریت کند، اما در یک فروشگاه یا شرکت بزرگ واحد مالی به چند بخش تقسیم می‌شود و به یک حسابدار ارشد نیاز دارد تا بتواند بر امور مالی نظارت کند. در این مقاله از سایت آموزش همکاران سیستم وظایف حسابدار ارشد را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

حسابدار ارشد کیست؟

رشته‌حسابداری حوزه بسیار گسترده‌ای است و جای پیشرفت و ارتقای شغلی در آن به صورت نامحدود وجود دارد. مشاغل حوزه حسابداری جزو پرتقاضاترین تخصص ها در جهان محسوب می‌شوند و تمامی سازمان ها و شرکت ها برای مدیریت مالی کسب و کار خود به حسابداری نیاز دارند. حسابداری یک سیستم اطلاعاتی برای پردازش اطلاعات مالی است و از مشاغل حساس می‌باشد.

با توجه به اندازه سازمان و بزرگ و کوچک بودن کسب و کارها، هر مجموعه می تواند یک یا چند کمک حسابدار، حسابدار و حسابدار ارشد داشته باشد و هر شرکت بر اساس سیاست‌های خود وظایف این سمت‌های شغلی را تعریف می‌کند. هنگامی که یک فرد خبره سابقه و تجربه کافی در زمینه حسابداری داشته باشد، می‌توان وظیفه مدیریت فعالیت‌های حسابداری مربوط به سازمان را به آن شخص سپرد تا بتواند وظایف و فعالیت‌های مالی و حسابداری را براساس نیاز مجموعه انجام دهد. معمولا از عنوان مدیر مالی برای حسابداری ارشد یا رئیس مالی نیز استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

 

حسابدار ارشد چه وظایفی دارد؟

وقتی حسابدار دارای تجربه کافی برای مدیریت تیم حسابداری و مهارت‌های لازم در حوزه مالی باشد، می‌توان آن فرد را حسابدار ارشد یا رئیس حسابداری نامید. حسابداران ارشد در بسیاری از موارد تسلط بسیار خوبی به امور و قوانین مالیاتی، اصول انبارداری و حسابداری آن و حوزه های تخصصی مانند آن دارند. یک حسابدار ارشد بهتر است که از تحصیلات آکادمیک در رشته های حسابداری یا مدیریت مالی و در مقطع کارشناسی ارشد نیز برخوردار باشد.

ارشد حسابداری

به طور کلی یک حسابدار ارشد هزینه‌ها، مخارج و میزان بهره‌وری را به شرکت‌ها و سازمان‌ها گزارش می‌دهد. مسئولیت‌های یک حسابدار ارشد ممکن است با توجه به صنعت و اندازه مجموعه‌ای که در آن کار می‌کند متفاوت باشد، اما به‌طورکلی این وظایف عبارتند از:

  • گزارش‌های لازم را به مدیرعامل شرکت یا سازمان ارائه می‌دهد.
  • بهترین روش‌ها برای ارزیابی عملیات مالی و حسابداری را به مدیریت مجموعه یا سازمان پیشنهاد می‌دهد.
  • به حسابداران و کارشناسان برای رفع خطاهای احتمالی در کار و کنترل و مدیریت کارهای آن‌ها کمک می‌کند.
  • صورت‌های مالی مجموعه را با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور مطابقت می‌دهد.
  • داده‌های حساب‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند و دارایی‌ها، درآمدها، بدهی‌ها و هزینه‌ها را ثبت کرده و گزارش می‌گیرد.
  • به منظور یافتن مغایرت حساب‌ها، صورت‌های مالی را تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • به صورت ماهانه و فصلی از تطبیق حساب‌ها و نیز دقت و صحت گزارشات و حفظ دفاتر حسابداری اطمینان حاصل می‌کند.
  • تمام تراکنش‌های معاملاتی بین شرکت و مشتریان را مورد بازبینی قرار داده و در صورت نیاز فاکتور صادر می‌کند.
  • وظایف و مسئولیت‌های مالی را به سایر اعضای تیم حسابداری تفویض می‌کند.
  • حسابرسی و ممیزی‌های شش ماهه را هماهنگ کرده و در انجام ممیزی به مدیر ارشد مالی کمک می‌کند.
  • حفظ و نگهداری دقیق و مرتب دفاتر کل را انجام می‌دهد.
  • حسابداران جدید و تازه کار را آموزش داده و راهنمایی می‌کند و صحت و دقت کار آن‌ها را بررسی می‌نماید.
  • دارایی‌ها و منابع مالی مجموعه را مدیریت می‌کند.

تفاوت حسابدار ارشد با یک حسابدار چیست؟

تفاوت اصلی بین حسابدار ارشد و کارمند حسابداری به سطح تجربه آن‌ها برمی‌گردد. کارمندان حسابداری وظایف اداری مانند جمع آوری داده‌ها، پر کردن ترازنامه و ثبت حساب‌ها را انجام می‌دهند. در حالی‌که حسابداران ارشد مسئولیت تهیه و ارائه گزارش از هزینه‌ها، بهره وری، سود و مخارج را به عهده دارند. حسابداران ارشد درک کاملی از اصول و شیوه‌های حسابداری دارند و فعالیت‌های پیچیده حسابداری و تحلیل مالی را انجام می‌دهند.

بسته به ساختار سازمان، حسابداران ارشد می‌توانند به سطوح بالاتر که عبارتند از سرپرست حسابداری، مدیر حسابداری، دستیار ناظر، ناظر یا مدیر ارشد مالی (CFO) ارتقا یابند. حسابداران ارشد می‌توانند مسیر شغلی روشن و موقعیت پایدارتری داشته باشند. همچنین از نظر مالی، درآمد بالاتری دارند.

مهارت‌های حسابدار ارشد چیست؟

برای اینکه بتوانید به عنوان حسابدار ارشد فعالیت داشته باشید، باید به برخی الزامات خاص دست یابید، مانند:

مهارت‌های ارتباطی

ین مهارت‌ها شامل توانایی برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با گوش دادن فعال، مشاهده، صحبت کردن و همدلی است. حسابداران ارشد باید مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری عالی داشته باشند تا بتوانند با بقیه اعضای تیم حسابداری، مدیران مالی و سایر بخش‌ها ارتباط موثر برقرار کنند.

جزئی‌نگر بودن

حسابداران ارشد باید جزئی نگر باشند تا بتوانند صورت‌های مالی را به دقت بررسی کرده و مغایرت‌ها را تشخیص دهند.

کارشناس ارشد حسابداری

مدیریت زمان

مهارت‌های مدیریت زمان شامل توانایی ایجاد تعادل و اولویت بندی مسئولیت‌ها به شیوه‌ای است که به شما کمک کند تا کار خود را به موقع انجام دهید و در عین حال تعادل بین کار و زندگی را نیز حفظ کنید. حسابداران ارشد بیشتر روز خود را در حال رسیدگی به چند وظیفه مختلف می‌گذرانند، پس باید وظایف را اولویت بندی کنند و کارها را بین اعضای تیم حسابداری تقسیم کنند.

مهارت‌های کامپیوتری

مهارت های کامپیوتری شامل ترکیبی از دانش‌های نرم افزاری و سیستمی است. حسابداران ارشد به مهارت‌های کامپیوتری قوی نیاز دارند، زیرا مسئولیت‌های شغلی آن‌ها استفاده از برنامه‌هایی مانند Microsoft Office، ابزارهای تحلیل داده‌و نرم افزار حسابداری را در برمی‌گیرد.

مهارت‌های حسابداری

مهارت‌های حسابداری شامل ترکیبی از مهارت‌های ریاضی، منطقی و تحلیلی قوی است. حسابداران ارشد باید مهارت‌های حسابداری عالی داشته باشند، زیرا بیشتر کار آن‌ها مربوط به تهیه گزارش و حسابرسی اسناد و صورت های مالی می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهارت های یک حسابدار

 

مدرک مرتبط

حسابداران ارشد به حداقل مدرک لیسانس در رشته‌حسابداری یا سایر رشته‌های مرتبط نیاز دارند. بسیاری از شرکت‌ها گزینه‌هایی با مدرک کارشناسی ارشد را ترجیح می‌دهند. دوره‌های مرتبط با این تخصص شامل اصول حسابداری، ارتباطات تجاری، فناوری حسابداری و قانون تجارت هستند.

آموزش و تجربه

معمولا حسابداران جوان و تازه‌کار بعد از کسب تجربه کافی، می‌توانند انتظار ترفیع یافتن به عنوان حسابدار ارشد را داشته‌باشند. زمان لازم برای کسب تجربه کافی می‌تواند در هر شرکت و یا صنعتی متفاوت باشد، اما اغلب چیزی حدود چهار تا پنج سال است. همچنین ممکن است حسابداران ارشد، با توجه به موقعیت خود و سیاست‌های یک شرکت از آموزش‌های حین کار بهره‌مند شوند.

حسابدار ارشد

گواهینامه‌های معتبر

گواهینامه‌های زیادی وجود دارند که یک حسابدار ارشد می‌تواند جهت اخذ آن‌ها اقدام کند. در بسیاری از کشورها، با گذراندن دوره‌های خاص، انواع گواهینامه‌های معتبر و بین المللی به متقاضیان اعطا می‌شود. این گواهینامه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا مهارت‌ها و صلاحیت‌های خود را به کارفرمایان فعلی و احتمالی اثبات کنید. همچنین، به عنوان یک حسابدار ارشد می‌توانید گواهینامه‌هایی برای پیشرفت و ارتقای شغلی و افزایش مهارت‌های خاص دریافت کنید.

یکی از آموزشگاه‌های معتبری که دوره‌های حسابداری برگزار می‌کند، موسسه آموزش همکاران سیستم است که در پایان دوره به شرکت کنندگان در دوره‌ها، گواهینامه معتبر اهدا می‌کند.

الزامات برای حسابدار ارشد

  • لیسانس حسابداری، مالی یا مدرک مربوطه
  • سابقه کار به عنوان حسابدار
  • دانش عالی از استانداردهای حسابداری و اصول پذیرفته‌شده حسابداری
  • تجربه کار با نرم‌افزارهای حسابداری
  • توجه زیاد به جزئیات و مهارت‌‌های تحلیلی خوب
  • مهارت‌‌های تحلیلی، ارتباطی و کامپیوتری قوی
  • رفتار نرم و مهارت‌های ارتباطی

میزان درآمد حسابدار ارشد چقدر است؟

حسابداران ارشد معمولا کارمندان تمام وقت هستند. حقوق حسابداران ارشد بسته به سطح تحصیلات و تجربه‌کاری مرتبط، اندازه‌شرکت و موقعیت جغرافیایی شرکت متفاوت است. برای مثال، در ایالات متحده میزان درآمد یک حسابدار ارشد از 32000 دلار تا 128000 دلار در سال متغیر است و به طور میانگین چیزی حدود 75000 دلار است.

دوره‌های حسابداری

علاوه بر گذارندن تحصیلات آکادمیک می‌توانید با شرکت در دوره‌های حسابداری گواهی‌نامه‌های مربوط به این حوزه را کسب کنید. موسسه آموزش همکاران سیستم یکی از برگزارکنندگان دوره آموزش حسابداری است. این مرکز دوره حسابداری ویژه بازار کار با مدرک معتبر برگزار می‌کند. دانش‌پذیران می‌توانند از طریق شرکت در این دوره، به دنیای حرفه‌ای حسابداری وارد شده‌و دانش مورد نیاز در این زمینه را دریافت کنند.

با شرکت در دوره‌های آمورشی این موسسه‌با توجه به نیاز خود، می‌توانید با قوانین و اصول کلی حسابداری آشنا شده‌و خیلی سریع در زمینه‌حسابداری مشغول به فعالیت شوید. با توجه به نیاز فعلی بازارکار در خصوص کارشناسان حسابداری قطعا با اخذ مدرک معتبر حسابداری ارشد می‌توانید در کمترین زمان ممکن شغل مورد نظر خود را یافته‌و در حیطه‌حسابداری سازمان‌ها مشغول به فعالیت شوید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *