کاکه ایبو (kakeibo): پس‌انداز به روش ژاپنی

فن‌آوری‌های پرداخت مدرن مانند کارت‌های نقدی، درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و… عمل فیزیکی صرف کردن پول را بدون زحمت انجام داده‌اند. اما در حالی که فناوری مدرن راحت است، می‌تواند منجر به خرج‌های بی‌اهمیت شود و پس انداز را دشوار کند. سنت ژاپنی استفاده از کاکه ایبو، که به «دفتر امور مالی خانوار» ترجمه می‌شود، راه‌حلی آسان برای ترک عادت خرج کردن بی هدف ارائه می‌دهد. این سیستم بودجه‌بندی، ردیابی خریدها را با عادت ذهن آگاهی ترکیب می‌کند تا هزینه‌های غیرضروری شما را مدیریت کند و شما را در دستیابی به اهداف پس‌انداز یاری دهد.

کاکه ایبو یک روش پس انداز به روش ژاپنی ها

 

کاکه ایبو چیست؟

کاکه ایبو در سال 1904 توسط‌هانی موتوکو، اولین روزنامه نگار زن ژاپنی اختراع شد. یک سیستم حسابداری است که در اصل برای خانم‌های خانه‌دار طراحی شده است، اما تقریباً هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. کاکه ایبو طراحی شده است تا کنترل بودجه خود را به آن بسپارید و شما را از عادات خرج کردن آگاه کند.

این سیستم ساده از کاربران می‌خواهد به چهار سوال پاسخ دهند:

  • چقدر پول در دسترس دارید؟
  • چه مقدار میخواهید پس انداز کنید؟
  • چقدر خرج می‌کنید؟
  • چگونه می‌توانید شرایط را بهبود بخشید؟

 

اگرچه کاکه ایبو یک دفتر کل ساده است، اما می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد، به ویژه برای افرادی که عادت به پیگیری امور مالی در رایانه و تلفن همراه دارن. این سیستم از شما می‌خواهد هر چیزی را که می‌خرید یادداشت کنید و با گروه‌بندی خریدها به چهار دسته، بودجه خود را بهینه کنید:

  • چیزهایی که بدون آنها نمی‌توانید زندگی کنید، مانند مواد غذایی.
  • خریدهایی که از آن لذت می‌برید اما به آنها نیاز ندارید، مانند یک وعده غذای بیرون یا یک جفت کفش جدید.
  • چیزهایی مانند کتاب و بازدید از موزه.
  • هزینه‌هایی که پیش‌بینی نمی‌کردید، مانند ویزیت پزشک یا تعمیر خودرو.

سیستم چهار دسته‌ای به کاربران کاکه ایبو کمک می‌کند تا بیشتر مراقب عادت‌های خرج کردن خود باشند و از هدر دادن پول برای چیزهایی که با اهدافشان همخوانی ندارد اجتناب کنند.

 

فواید کاکه ایبو

کاکه ایبو یک ابزار عالی برای کسانی است که به بودجه بندی علاقه دارند. توجه ویژه آن به تمرکز حواس، آن را از سایر سیستم‌های بودجه‌بندی جدا می‌کند، و آن را برای کسانی که می‌خواهند مطمئن شوند پولشان به سمت چیزهایی می‌رود که به زندگی‌شان شادی می‌بخشد، مناسب است.

 

مزایای مرتبط زیادی برای استفاده از کاکه ایبو وجود دارد:

  • با گروه بندی مخارج به چهار دسته مجزا، امور مالی را ساده می‌کند.
  • شما را به دستیابی به اهداف واقعی پس انداز ماهانه ترغیب می‌کند.
  • به حال، گذشته و آینده توجه دارد.
  • شما را به صرفه جویی در مقادیر کم روزانه به جای مبالغ زیاد پراکنده سوق میدهد.
  • باعث لذت بردن از دستاوردهای کوچک می‌شود.

کاکه ایبو ترکیبی از برنامه‌ریزی، یادداشت‌برداری، و نگه‌داشتن دفتر کل است تا توجه و هدف را به عادت‌های خرج کردن شما اضافه کند. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای استفاده از کاکه ایبو آورده شده است.

1-بودجه خود را تعیین کنید.

در ابتدای ماه، بودجه خود را تعیین کنید. درآمد ماهانه و هزینه‌های ثابت خود را بنویسید. هیچ بدهی را که می‌خواهید پرداخت کنید فراموش نکنید. هزینه‌های خود را از درآمد خود کم کنید تا مشخص شود که برای سایر مخارج ماهانه چقدر دارید.

 

2- هدف پس انداز خود را برای ماه تعیین کنید.

اهداف پس انداز بخش مهمی‌از کاکه ایبو هستند. روش تعیین اهداف ماهانه واقع بینانه و یادداشت کردن آن شما را برای آن پس انداز کردن ترغیب می‌کند. هنگامی‌که هدف خود را تعیین کردید، پس انداز را با کسر مبلغ هدف از پول قابل دسترس خود کنار بگذارید.

 

3- هزینه‌های خود را بررسی کنید.

هر هفته، هنگام خرید، موارد را در دفتر خود یادداشت کنید. کاکه ایبو از شما می‌خواهد که هزینه‌های خود را در لحظه با قلم و کاغذ یادداشت کنید و آن‌ها را بررسی کنید، این کار به شما کمک می‌کند سرعت خود را کاهش دهید، به لحظه حال توجه کنید و در مورد تأثیر مخارج خود در آینده فکر کنید.

 

4- پول خرج شده در هر دسته را محاسبه کنید.

در پایان ماه مشخص کنید که چقدر برای نیازها، خواسته‌ها، هزینه‌های غیرمنتظره و خریدهای فرهنگی هزینه کرده اید.

 

5- پول خرج شده و پس انداز شده را محاسبه کنید.

تمام خریدهای خود را جمع آوری کنید و مبلغ را از کل بودجه خود از مرحله 1 کسر کنید. این عدد مبلغی است که پس انداز کرده اید. آن را با مقدار هدف پس انداز خود مقایسه کنید.

 

6- عملکرد خود را ارزیابی کنید.

یکی دیگر از مؤلفه‌هایی که کاکه ایبو را از سایر روش‌های بودجه‌بندی جدا می‌کند، رویکرد آگاهانه آن برای انعکاس عملکرد شما است. آیا به اهداف خود رسیدید؟ اگر چنین است، یادداشت کنید چه چیزی در این ماه خوب بوده است و چگونه می‌توانید موفقیت خود را بهبود بخشید. اگر نه، دلایلی را که به اهداف خود نرسیدید و اینکه چگونه می‌توانید در ماه آینده پیشرفت کنید، یادداشت کنید.

نکاتی برای تسلط بر روش کاکه ایبو

تمرین بودجه بندی و پس انداز. مهم است تا آنجا که ممکن است ثابت قدم باشید. در اینجا چند نکته دیگر برای قرار دادن کاکه ایبو در زندگی مالی شما آورده شده است.

به یاد داشته باشید که مراقب باشید.

چیزی که کاکه ایبو را منحصربه‌فرد می‌کند، مولفه اضافه‌شده ذهن‌آگاهی است. به مخارج خود بسیار توجه کنید و به این فکر کنید که آیا خریدهایتان شما را خوشحال می‌کند و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند یا خیر؟

 

در هر لحظه هزینه‌های خود را یادداشت کنید.

دفتر یادداشت خود را در طول روز همراه خود داشته باشید و هزینه‌های خود را هنگام خرید یادداشت کنید. این به شما کمک می‌کند تا حواستان به نحوه خرج کردن پولتان باشد.

 

پذیرای شکست باشید و نا امید نشوید

آیا به اهداف یک ماهه خود نرسیدید؟ سعی کنید ناامید نشوید. دلایل خود را برای خرج کردن بیش از حد در نظربگیرد و به آن‌ها فکر کنید، بدون قضاوت به جلو بروید.

 

مطمئن شوید که خانواده شما به آن ملحق می‌شوند.

کاکه ایبو به عنوان یک سیستم بودجه بندی شخصی بهترین کار را دارد، اما این بدان معنا نیست که شریک یا فرزندان شما نمی‌توانند به آن بپیوندند. یک مرحله اضافی در ابتدای ماه اضافه کنید تا به هر فرد بودجه هزینه و هدف پس انداز اختصاص دهید. هر کس می‌تواند کاکه ایبو خود را تا زمانی که اهداف خود را داشته باشد حفظ کند.

حرف آخر

اگر در گذشته صرفه جویی در پول و پایبندی به بودجه برای شما یک چالش بوده است، کاکه ایبو می‌تواند مناسب باشد. روش سنتی ثبت خریدها، نسبت به روش‌های دیجیتال شما را ترغیب می‌کند تا توجه بیشتری به هزینه‌های خود داشته باشید. کاکه ایبو همچنین با تأکید بر تمرکز حواس و ترغیب شما به برنامه ریزی از قبل و فکر کردن در مورد عملکرد گذشته خود، از سایر سیستم‌های بودجه بندی متمایز است.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

credit.com

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *