آموزش کارکنان

روش‌های آموزش کارکنان در سال 2019

آموزش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران ارشد سازمان‌ها است. مدیران از طریق آموزش دقیق، به موقع و به روز کارکنان قادر خواهند بود تا دانش و مهارت جاری در محیط کار را افزایش دهند.

با تقویت توانایی‌های کارکنان نتایج بهتر و اثربخش‌تری برای سازمان رقم خواهد خورد. از این رو در این نوشتار با 5 روند تغییر نگرش و شیوه در آموزش کارکنان آشنا خواهیم شد.

آموزش الکترونیکی

۱. یادگیری تجربی

بسیاری از شرکت‌ها از پلتفرم‌های محتوای محبوب مانند Netflix و Spotify استفاده می‌کنند. کارکنان می‌توانند به “کانال” یا “لیست پخش” محتوایی که به آن بیشتر علاقه دارند دسترسی پیدا کنند، درست مثل موسیقی یا برنامه‌های نمایشی. پلتفرم آموزش الکترونیکی می‌تواند از طریق تطبیق شغلی، اطلاعات یادگیری قبلی و یا پیشنهادات مبتنی بر هوش مصنوعی، مناسب‌ترین مطالب را برای هر یادگیرنده معرفی کند.

اما در سال ۲۰۱۹، تنها محتوای آموزشی مربوط به شغل کافی نخواهد بود. در اوایل سال جاری، گزارش یادگیری محل کار لینکدین نشان داد که چالش عمده برای یادگیری و رشد، کمبود زمان مورد نیاز برای یادگیری است. با توجه به این مطلب تحت فشار قرار دادن کارکنان برای یادگیری مشکل‌ساز خواهد بود.

یکی دیگر از یافته‌های مهم نظرسنجی لینکدین از بیش از ۴۰۰۰ نفر انجام شد این بود که کارکنان می‌خواهند زمانی چیزی را یاد بگیرند که به آن نیاز دارند. نه زود‌تر و نه دیر‌تر.
راه‌حل چیست؟ یادگیری درست به موقع (JIT=Just In Time) و در محل کار؛ ترکیبی که معمولا از طریق فعالیت‌های یادگیری تجربی به دست می‌آید. این روش یک تمرین عملی در آموزش محسوب می‌شود، چرا که کارکنان در یک چرخه پیوسته‌ی انجام، یادگیری، و انعکاس آن درگیر می‌شوند.

آموزش فراگیر محور

۲. آموزش آنلاین فراگیر محور

در هر دقیقه، کاربران فیس بوک ۲.۵ میلیون محتوای متنی به اشتراک می‌گذارند، کاربران یوتیوب ۷۲ ساعت محتوای ویدئویی جدید آپلود می‌کنند و کاربران اینستاگرام تقریبا ۲۲۰ هزار عکس جدید پست می‌کنند. این‌ها در هر ۶۰ ثانیه تکرار می‌شوند.
پس جای تعجب نیست که کارکنان در هنگام یادگیری به دنبال تجربه جدیدتری باشند. تجربه‌ای که جذاب، مناسب، راحت و حتی کمی سرگرم کننده باشد.

طراحی آموزش فراگیر محور از موضوعات داغ ۲۰۱۹ شده است. آموزش فراگیر محور به این معناست که یادگیرندگان طی سفر یادگیری بتوانند تجربه یادگیری مخصوص به خود را هدایت و کنترل کنند.

تکنیک‌های یادگیری انطباقی برای ایجاد یک طرح فراگیر محور، معمولا از طریق فناوری و آموزش الکترونیکی، شکل می‌گیرد. این شامل شناسایی نیاز‌های خاص هر فرد، ارائه محتوایی که جذاب و مرتبط است، تطبیق سرعت یادگیری، و ارائه بازخورد شخصی‌سازی شده می‌باشد. با این توضیحات این موضوع که یادگیری تطبیقی موثر‌تر از آموزش‌های سازمانی همگانی است منطقی به نظر می‌رسد.

آموزش

۳.گسترش اولویت‌بندی آموزش

در گذشته، آموزش یک هدف اصلی داشت: بهبود مهارت‌های اصلی که کارکنان برای انجام کار به آن نیاز دارند. و فرصت‌های آموزش‌های جدید و ویژه صرفا برای آموزش مدیران در نظر گرفته میشد. اما امروزه، اگر شرکت‌ها به دنبال استعداد برتر هستند باید برای یادگیری همه‌ کارکنان سرمایه‌گذاری کنند، آن را حفظ کنند و به طور مداوم مهارت‌های سخت و نرم را که آن‌ها را در خط مقدم نوآوری نگه می‌دارد کنترل کنند.

امنیت آموزش الکترونیکی

۴. آگاهی از امنیت در یادگیری الکترونیکی

یکی از ضروری‌ترین موضوعات که در این روش آموزشی حائز اهمیت است توجه به امنیت پلتفرم آموزش الکترونیکی می‌باشد. شاید الان فکر کنید که خطری شما را تهدید نمی‌کند اما جالب است بدانید که تعداد محدودی از کسب و کارها از دست هکر‌ها در امان هستند و حتی هکرها توانسته‌اند به سیستم دولت ایالات متحده نیز رخنه کنند!

خوشبختانه، شما نیازی به ایجاد پیشرفته‌ترین سیستم یادگیری امن نخواهید داشت. در عوض، هدف شما در سال آینده باید تقویت امنیت سیستم‌تان باشد که دیگر برای هکر‌ها ارزش وقت گذاشتن نداشته باشد. برای این کار چند راه وجود دارد:
اول، همه کارکنانی که دسترسی به سیستم مدیریت یادگیری (LMS) دارند، باید به اهمیت حفظ امنیت اطلاعات کاربری خود آگاه باشند. در حقیقت، حتی کاربران غیر مدیر باید تشویق شوند که از احراز هویت ۲ عاملی برای رمز عبور LMS خود استفاده کنند.

دوم، از داشتن نسخه پشتیبان تمام محتویات یادگیری و دوره‌های آموزشی اطمینان حاصل کنید. در این صورت، حتی اگر هک شوید، دست کم به منابع آموزشی دسترسی خواهید داشت.

در نهایت و مهم‌ترین امر مربوط به انتخاب LMS شماست. اطمینان حاصل کنید که شما LMS ای را انتخاب می‌کنید که امنیت شما را اولویت قرار داده و دارای ویژگی‌های مناسب برای شرکت شما باشد.

 

آموزش الکترونیکی

۵. تقویت آموزش

چرا آموزش اهمیت دارد؟ چون آموزش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به نوآوری بیشتری دست پیدا کنند، فروش بیشتری داشته باشند و خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنند. اما آموزش تنها زمانی به روی نتایج کسب و کار اثر می‌گذارد که دانش و مهارت‌های جدیدی که آموخته شده در بستر فعالیت‌های شغلی به کار گرفته شوند. به همین دلیل تقویت آموزش یکی از کلیدی‌ترین روند‌‌های مهم آموزش کارکنان در سال ۲۰۱۹ است.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *