تاریخچه بیت کوین

نگاهی به آغاز و تاریخچه قیمت بیت کوین

سن دیگو، کالیفرنیا، 16 نوامبر 2015: بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 به عنوان شکل دیجیتالی پول اختراع شد، اما هیچ کس واقعا نمی‌داند که ساتوشی ناکاموتو کیست. تراکنش‌ها از طریق شبکه‌های همتا به همتا و بدون نیاز به بانک انجام می‌شود و آن را به اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز تبدیل می‌کند. بیت کوین از ابتدایی ساده در سال 2008 تا اوج قیمت آن در سال 2017، سرمایه گذاران و جهان را به شدت جذب کرده است. در بیش از یک دهه، قیمت آن نوسانات زیادی را به خود دید.

تاریخچه بیت کوین

همنگ سوبرامانیان (Hemang Subramanian)، استادیار بخش سیستم‌های اطلاعات تجاری دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، می‌گوید: «بیت‌کوین از اصول اقتصاد و اصول کارایی بازار پیروی می‌کند. “این دارایی است که توسط یک نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود، ایمن، بین المللی و قابل تعویض، است و در عرضه محدود برای تجارت موجود است. این تقاضا در عرضه تقریبا ثابت باعث شده است که قیمت‌ها در مدت زمان کوتاهی به طور نامتناسب افزایش یابد و سرمایه گذاران بیشتری را جذب کند..”

او می‌گوید که برخی می‌گویند سفر بی‌سابقه بیت‌کوین راه را برای هزاران ارز دیجیتال دیگر که امروزه برای فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند هموار کرده است.

بیت کوین از چه زمانی شروع شد؟

چتان چاولا، استادیار کارآفرینی در کالج نورث، می‌گوید: «ایده پشت بیت کوین در 31 اکتبر 2008 و در عمق بحران مالی توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو به جهان معرفی شد. که روی ارزهای دیجیتال و بلاک چین مطالعه می‌کرد.

ناکاموتو پیامی‌را به صورت پست الکترونیک با عنوان «کاغذ نقدی بیت کوین P2P e cash» ارسال کرد. در آن پیوندی به کاغذ سفیدی به نام «Bitcoin: A Peer to Peer Electronic Cash System» وجود داشت. هر دوی اینها هنوز به صورت آنلاین در دسترس هستند.

در این مقالات، ناکاموتو مفهوم بیت کوین را به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بیان کرد. کریس مارشالک، مدیر عامل Crypto.com می‌گوید، غیرمتمرکز بودن به این معنی است که هیچ مدیر واحدی وجود ندارد، بلکه یک دفتر کل عمومی‌از تراکنش‌ها وجود دارد که هر کسی بتواند آن را در رایانه خود ذخیره کند. سکه‌ها را می‌توان از کاربر به کاربر دیگر در شبکه بیت‌کوین نظیر به نظیر بدون نیاز به واسطه ارسال کرد.

 

در 3 ژانویه 2009، زمانی که اولین بلوک به نام بلوک پیدایش استخراج شد، بلاک چین (blockchain) راه اندازی شد. اولین معامله آزمایشی حدود یک هفته بعد انجام شد.

چاولا می‌گوید: «در چند ماه اول وجود بیت کوین، تنها توسط استخراج‌کنندگانی که بلاک چین بیت‌کوین را تأیید می‌کردند، قابل دستیابی بود.

مارک گرابوفسکی، دانشیار دانشگاه آدلفی که دوره‌ای در مورد بیت‌کوین تدریس می‌کند و نویسنده کتاب «ارزهای رمزنگاری: آغازگر پول دیجیتال» می‌گوید: در این مرحله، بیت کوین ارزش پولی واقعی نداشت. ماینرها  (رایانه‌هایی که مسائل پیچیده ریاضی را برای کشف بیت کوین‌های جدید حل می‌کنند و تأیید می‌کنند که تراکنش‌های قبلی بیت کوین مشروع و دقیق هستند) فقط برای سرگرمی‌بیت کوین را به این طرف و آن طرف معامله می‌کنند.

اولین معامله بیت کوین

زمانی که مردی از فلوریدا برای تحویل دو پیتزا به ارزش 25 دلار به قیمت 10.000 بیت کوین در 22 می‌2010 پرداخت کرد; بیش از یک سال طول کشید تا اولین معامله اقتصادی انجام شود. گرابوفسکی می‌گوید: قیمت یا ارزش جهانی بیت‌کوین در آن زمان 4 بیت کوین در هر پنی بود. پیتر سی ارل، اقتصاد دان و پژوهشگر مؤسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا، می‌گوید: به سرعت به امروز می‌رسیم، و ارزش همان معامله 114 میلیون دلار خواهد بود. به افتخار این لحظه مهم، طرفداران و حامیان ارزهای دیجیتال 22 می‌را روز پیتزا می‌نامند.

 

گرت فورو، شریک در Wilshire Phoenix، یک شرکت مدیریت سرمایه گذاری مستقر در نیویورک; می‌گوید: در روزهای اولیه، اولین تراکنش‌ها با بیت‌کوین در انجمن‌های اینترنتی با افرادی که کالاها و خدمات را در ازای بیت کوین مبادله می‌کردند، مبادله می‌شد. “ارزش بیت‌کوین در ابتدا دلخواه بود.”

سپس، در سال 2011، استخراج‌کنندگان و کدنویس‌ها شروع به ساخت شبکه‌های دیگری مانند اتریوم و لایت کوین کردند و شروع به بهبود کد پشت بلاک چین بیت کوین کردند و آن را برای استفاده‌های مختلف تطبیق دادند.

بیشتربخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

این پایگاه وسیع تر از برنامه‌های کاربردی، افراد بیشتری را وارد این عرصه کرد که تا حدی به افزایش ارزش درک شده بیت کوین کمک کرد. زمانی که کسب و کارهای منتخب شروع به پذیرش دارایی در کنار ارز سنتی کردند، استفاده از بیت‌کوین به عنوان ارز نیز افزایش یافت.

هنگامی‌که بیت کوین در سال 2010 در صرافی‌ها در دسترس قرار گرفت، خرید، فروش، تجارت و ذخیره آن آسان تر شد. چاولا می‌گوید به لطف این مبادلات، بیت‌کوین می‌تواند در برابر دلار آمریکا نیز قیمت‌گذاری شود. بیت‌کوین از چند سنت در سال 2010 تا بالاترین رکورد در اواخر سال 2017 که هر بیت‌کوین به 20000 دلار آمریکا رسید; مسیر طولانی را طی کرده و همچنان بر بازارهای ارزهای دیجیتال تسلط دارد.

 

تاریخچه قیمت بیت کوین

تاریخ بیت‌کوین عمدتاً یکی از رشد‌های نجومی‌است که با چند کاهش شدید قیمت مشخص شده است.

در فوریه 2011، قیمت بیت کوین از آستانه 1 دلار عبور کرد. چند سال اول که رشد کرد، قیمت آن زیر 2 دلار بود. “در ژوئن 2011، اولین حباب خود را تجربه کرد و به حدود 31 دلار رسید و سپس به محدوده تک رقمی‌سقوط کرد.

تقریباً دو سال بعد، در آوریل 2013، بیت کوین به 200 دلار رسید. در پایان نوامبر همان سال، ارزش آن بیش از 1000 دلار بود. سپس در نوامبر 2017 ده برابر شد و به 10000 دلار رسید.

بالاترین قیمت بیت کوین در اواسط دسامبر 2017 حدود 19650 دلار بود و قیمت‌های متفاوتی در صرافی‌های مختلف وجود داشت. سپس طی چند سال آینده به شدت کاهش یافت.

 

حباب 2017-2018 عمدتاً توسط رونق عرضه اولیه سکه یا ICO‌ها رهبری شد. برخی از کهنه‌کاران بازار، حباب بیت‌کوین را با رونق اینترنت در پایان قرن بیستم مقایسه می‌کنند.

 

به دلیل این تحولات، بازار بیت‌کوین نسبتاً بالغ شده است. صرافی‌های هوشمند و کارآمد وجود دارند و بازیگران اصلی سازمانی اقدامات لازم را برای ایجاد یک بازار پایدار و بادوام برای تجارت و سرمایه‌گذاری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اتخاذ می‌کنند.

 

مارسالک می‌گوید که همه گیری کرونا 2020 برای این ارز دیجیتال نیز یک موهبت بوده است که قیمت فعلی آن بیش از 10000 دلار منعکس شده است.

 

حرف آخر

بنابراین چه چیزی برای آینده بیت کوین در انتظار است؟ هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع بگوید، اما گرت فورو آن را مکانی روشن و هیجان انگیز می‌داند. او می‌گوید: «وسایل سرمایه‌گذاری که نوآورانه، مقرون‌به‌صرفه و شفاف هستند، به واقعیت نزدیک می‌شوند و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال حتی بیشتر در دسترس می‌شوند.» این دسترسی با بازارهای سنتی رقابت خواهد کرد.»

 

فقط به خاطر داشته باشید که هیچ سرمایه گذاری – به ویژه سرمایه گذاری‌های مرزی – بدون ریسک نیست. اگر می‌توان از تاریخ بیت کوین یک درسی گرفت، این است که آنچه بالا می‌رود می‌تواند پایین بیاید و حتی این پایین آمدن بسیار هم سریع باشد.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: money.usnews.com

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *