آشنایی با ارز دیجیتال

رمز ارز یا cryptocurrency  چیست؟

کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با رمزنگاری ایمن می‌شود و تقلب در آن را تقریبا غیرممکن می‌کند. بسیاری از ارزهای دیجیتال شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین (block-chain) هستند. یکی از ویژگی‌های مشخص ارزهای دیجیتال این است که معمولاً توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی‌شوند و از نظر تئوری از دخالت یا دستکاری دولت مصون می‌مانند.

نکات کلیدی

  • ارز رمزنگاری شده شکلی از دارایی دیجیتال مبتنی بر شبکه ای است که در تعداد زیادی از رایانه‌ها توزیع شده است. این ساختار غیرمتمرکز به آنها اجازه می‌دهد خارج از کنترل دولت‌ها و مقامات مرکزی وجود داشته باشند.
  • کلمه “رمز ارز” از تکنیک‌های رمزگذاری که برای ایمن سازی شبکه استفاده می‌شود، گرفته شده است.
  • بلاک چین‌ها، که روش‌های سازمانی برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های تراکنشی هستند، جزء ضروری بسیاری از ارزهای دیجیتال هستند.
  • بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بلاک چین و فناوری مرتبط با آن بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوقی را مختل خواهد کرد.
  • ارزهای دیجیتال به دلایل متعددی از جمله استفاده از آنها برای فعالیت‌های غیرقانونی، نوسانات نرخ ارز، و آسیب پذیری زیرساخت‌های زیربنایی آنها با انتقاد مواجه می‌شوند. با این حال، آنها همچنین به دلیل قابلیت حمل، تقسیم پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

ارز دیجیتال

آشنایی با ارزهای دیجیتال

رمز ارزها (ارزهای دیجیتال) سیستم‌هایی هستند که امکان پرداخت‌های آنلاین امن را فراهم می‌کنند که بر حسب «توکن‌های» مجازی تعریف می‌شوند. “Crypto” به الگوریتم‌های رمزگذاری مختلف و تکنیک‌های رمزنگاری اشاره دارد.

انواع ارزهای دیجیتال

اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، بیت کوین بود که همچنان محبوب ترین و با ارزش ترین آن باقی مانده است. امروزه هزاران ارز دیجیتال جایگزین با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد. برخی از این‌ها شبیه سازی شده یا شاخه‌های بیت کوین هستند، در حالی که برخی دیگر ارزهای جدیدی هستند که از ابتدا ساخته شده اند.

بیت کوین در سال 2009 توسط فرد یا گروهی با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو (satoshi nakamoto)” راه اندازی شد. تا نوامبر 2021، بیش از 18.8 میلیون بیت کوین با ارزش کل بازار حدود 1.2 تریلیون دلار در گردش بود که این رقم مرتباً به روز می‌شد. تنها 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت که دستکاری نخواهند شد و از تورم جلوگیری می‌کند.

برخی از ارزهای دیجیتال رقیب، ناشی از موفقیت بیت کوین عبارتند از Solana، Litecoin، Ethereum، Cardano و .EOS تا نوامبر 2021، ارزش کل همه ارزهای دیجیتال موجود بیش از 2.4 تریلیون دلار است – بیت کوین در حال حاضر تقریباً 42٪ از ارزش کل را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه بیت کوین

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

مزایا

ارزهای دیجیتال این وعده را دارند که انتقال مستقیم وجوه بین دو طرف را بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری آسان‌تر می‌کنند. این انتقال‌ها در عوض با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستم‌های تشویقی، تضمین می‌شوند.

در سیستم‌های ارزهای دیجیتال مدرن، «کیف پول» یا آدرس حساب کاربر دارای یک کلید عمومی است، در حالی که کلید خصوصی فقط برای مالک شناخته شده است و برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. انتقال وجه با حداقل کارمزد پردازش و تکمیل می‌شود. این امر به کاربران امکان می‌دهد از کارمزدهای سنگینی که بانک‌ها و مؤسسات مالی برای حواله‌ها دریافت می‌کنند اجتناب کنند.

معایب

ماهیت نیمه ناشناس تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، آنها را برای انبوهی از فعالیت‌های غیرقانونی، مانند پولشویی و فرار مالیاتی مناسب می‌سازد. با این حال، حامیان ارزهای دیجیتال اغلب برای ناشناس بودن آنها ارزش زیادی قائل هستند و به مزایای حفظ حریم خصوصی آن اشاره می‌کنند. برخی از ارزهای دیجیتال خصوصی تر از بقیه هستند.

با این حال، سکه‌های بیشتری برای حفظ حریم خصوصی مانند Dash، Monero یا ZCash وجود دارند که ردیابی آنها بسیار دشوارتر است.

ملاحظات خاص

مرکز جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین است که برای نگهداری یک کیف پول آنلاین از تمام تراکنش‌هایی که تاکنون انجام شده است استفاده می‌شود، بنابراین ساختار داده ای را برای این کیف پول ارائه می‌دهد که کاملا امن است و به اشتراک گذاشته شده و مورد توافق است. توسط یک گره منفرد در شبکه یا رایانه ای که یک کپی از کیف را نگهداری می‌کند. هر بلوک جدیدی که ایجاد می‌شود باید قبل از تأیید توسط هر گره تأیید شود، که جعل تاریخچه تراکنش‌ها را تقریباً غیرممکن می‌کند.

بسیاری از کارشناسان فناوری بلاک چین را دارای پتانسیل جدی برای استفاده‌هایی مانند رای گیری آنلاین و تامین مالی جمعی می‌دانند و موسسات مالی بزرگ مانند JPMorgan Chase (JPM) پتانسیل کاهش هزینه‌های تراکنش را با ساده سازی پردازش پرداخت می‌دانند. با این حال، از آنجایی که ارزهای دیجیتال مجازی هستند و در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره نمی‌شوند، در صورت عدم وجود نسخه پشتیبان از کلید خصوصی، موجودی ارز دیجیتال می‌تواند با از دست دادن یا از بین رفتن هارد دیسک از بین برود. در عین حال، هیچ مقام مرکزی، دولت یا شرکتی وجود ندارد که به وجوه یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

کل ارزش بازار بیت کوین، از اوکتبر 2021 چیزی حدود 858.9 میلیارد دلار است.

انتقاد از ارزهای دیجیتال

بیت کوین افزایش و سقوط قیمتی سریع را تجربه کرده است و در دسامبر 2017 تا 17738 دلار به ازای هر بیت کوین صعود کرد و در ماه‌های بعد به 7575 دلار کاهش یافت. بنابراین، برخی از اقتصاددانان، ارزهای دیجیتال را یک مد یا حباب  کوتاه‌مدت می‌دانند.

این نگرانی وجود دارد که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ریشه در هیچ کالای مادی نداشته باشند. با این حال، برخی تحقیقات مشخص کرده اند که هزینه تولید یک بیت کوین، که به مقدار فزاینده ای انرژی نیاز دارد، به طور مستقیم با قیمت بازار آن مرتبط است.

بلاک چین‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند بسیار امن باشند، اما سایر جنبه‌های اکوسیستم ارزهای دیجیتال، از جمله صرافی‌ها و کیف پول‌ها، از خطر هک مصون نیستند. در تاریخ 10 ساله بیت کوین، چندین صرافی آنلاین موضوع هک و سرقت بوده اند که گاهی اوقات میلیون‌ها دلار «سکه» به سرقت رفته است.

با این وجود، بسیاری از ناظران مزایای بالقوه ای را در ارزهای دیجیتال می‌بینند، مانند امکان حفظ ارزش در برابر تورم و تسهیل مبادله و در عین حال حمل و نقل و تقسیم آسان تر از فلزات گرانبها و وجود خارج از نفوذ بانک‌های مرکزی و دولت‌ها.

رمزارز به زبان ساده چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده سیستم‌هایی هستند که امکان پرداخت‌های آنلاین امن را فراهم می‌کنند که بر حسب «توکن‌های» مجازی تعریف می‌شوند.

چگونه ارز دیجیتال را دریافت می‌کنید؟

هر سرمایه‌گذاری می‌تواند از طریق صرافی‌های رمزنگاری ارز دیجیتال خریداری کند.

چگونه ارزهای دیجیتال پول در می‌آورند؟

ارزهای رمزنگاری شده امکان پرداخت آنلاین امن را فراهم می‌کنند که بر حسب «توکن‌های» مجازی مشخص می‌شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با استخراج بیت‌کوین یا فروش بیت‌کوین خود با سود، با ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنند.

محبوب ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال است و پس از آن سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، بایننس کوین، سولانا و کاردانو قرار دارند.

بیشتر بخوانید: بازار فارکس چیست؟

حرف آخر

سرمایه گذاری در ارزهای رمزپایه و سایر پیشنهادات اولیه سکه بسیار پرخطر و بر حسب گمانه زنی است. این مقاله توصیه ای از طرف موسسه آموزش همکاران سیستم و یا نویسنده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال  نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد.

قبل از اینکه پول خود را به خطر بیندازید، معاملات را در یک محیط مجازی ارسال کنید. استراتژی‌های معاملاتی را تمرین کنید تا زمانی که آماده ورود به بازار واقعی هستید، تمرین مورد نیاز خود را داشته باشید.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: investopedi

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *