بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس به شرکت‌کنندگان، مانند بانک‌ها و افراد، امکان خرید، فروش یا مبادله ارزها را می‌دهد. بازار ارز (فارکس) بزرگترین بازار مالی در جهان است و از بانک‌ها، شرکت‌های تجاری، بانک‌های مرکزی، شرکت‌های مدیریت سرمایه گذاری، صندوق‌های تامینی، کارگزاران خرده فروشی فارکس و سرمایه گذاران تشکیل شده است.

نکات کلیدی

بازار فارکس به شرکت‌کنندگان، از جمله بانک‌ها، صندوق‌ها و افراد اجازه می‌دهد تا ارزها را بخرند، بفروشند یا مبادله کنند.

بازار فارکس 24 ساعت و 5.5 روز در هفته کار می‌کند و مسئول تریلیون‌ها دلار فعالیت معاملاتی روزانه است.

معاملات فارکس می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد اما ریسک بالایی نیز به همراه دارد.

بازار ارز از دو سطح تشکیل شده است: بازار بین بانکی و بازار خارج از بورس (OTC).

بسیاری از حساب‌های فارکس را می‌توان با حداقل 100 دلار باز کرد.

 

بازار فارکس

شناخت بازار فارکس

بازار فارکس تحت سلطه یک بازار واحد نیست، بلکه یک شبکه جهانی از رایانه‌ها و کارگزاران از سراسر جهان است. کارگزاران فارکس نیز به‌عنوان بازارساز عمل می‌کنند و ممکن است قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی را برای جفت ارزها که با رقابتی‌ترین پیشنهاد در بازار متفاوت است، ارسال کنند.

بازار فارکس از دو سطح تشکیل شده است – بازار بین بانکی و بازار خارج از بورس (OTC). بازار بین بانکی جایی است که بانک‌های بزرگ ارزها را برای اهدافی مانند پوشش ریسک، تعدیل ترازنامه و از طرف مشتریان معامله می‌کنند. از سوی دیگر، بازار فرابورس جایی است که افراد از طریق پلتفرم‌ها و کارگزاران آنلاین تجارت می‌کنند.

 

تعداد تراکنش‌های روزانه فارکس ثبت‌شده در آوریل 2019، براساس نظرسنجی سه‌ساله بانک مرکزی سال 2019 از بازارهای مشتق 6.6 تریلیون دلاراست.

 

از صبح دوشنبه در آسیا تا بعد از ظهر جمعه در نیویورک، بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است، یعنی یک شبه تعطیل نمی‌شود. بازار فارکس از یکشنبه ساعت 12 بعد از ظهر به وقت گرینویچ تا جمعه ساعت 11 صبح باز می‌شود

این با بازارهایی مانند سهام، اوراق قرضه و کالاها که همگی برای یک دوره زمانی بسته می‌شوند، متفاوت است. با این حال، مانند بسیاری از موارد، استثناهایی وجود دارد. برخی از ارزهای بازارهای نوظهور برای مدتی در طول روز معاملات بسته می‌شوند.

تاریخچه بازار فارکس

تا جنگ جهانی اول، ارزها به فلزات گرانبها مانند طلا و نقره متصل بودند. سپس، پس از جنگ جهانی دوم، این سیستم فروپاشید و قرارداد برتون وودز جایگزین آن شد. این توافق منجر به ایجاد سه سازمان بین المللی برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان شد. آنها به شرح زیر بودند:

 

صندوق بین المللی پول (IMF)

موافقتنامه عمومی‌تعرفه‌ها و تجارت (GATT)

بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD)

این سیستم جدید همچنین طلا را با دلار آمریکا به عنوان میخ ارزهای بین المللی جایگزین کرد. دولت ایالات متحده قول داده است که از عرضه دلار با ذخایر معادل طلا پشتیبانی کند. اما سیستم برتون وودز در سال 1971 زمانی که رئیس جمهور ایالات متحده، ریچارد نیکسون تعلیق تبدیل دلار به طلا را اعلام کرد، غیر فعال شد.

 

ارزها در حال حاضر در انتخاب خود آزاد هستند و ارزش آنها بر اساس عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی تعیین می‌شود

 

معاملات در بازار فارکس چگونه انجام می‌شوند؟

در فارکس معاملات در به‌صورت (Contract For Difference(CFD انجام می‌شوند. برای این‌که این موضوع را روشن کنیم، با ذکر مثالی آن را بیشتر توضیح می‌دهیم:

معاملات CFD چیست؟

در قدیم معاملات به‌صورت سنتی صورت می‌پذیرفت، به‌این‌صورت که توافق بین دوطرف انجام می‌شد، و بعد مبلغ به نرخ لحظه‌ای پرداخت و در مقابل کالا نیز به خریدار تحویل داده می‌شد. بعدها معاملات فیوچر (آتی) به بازار اضافه شد که خود نوعی معاملات CFD بود. به‌‌این ترتیب در این نوع معاملات، شما می‌توانستید ارزش یا کالایی را در تاریخ سررسید مشخص و با نرخ قیمت توافقی معامله کنید.

 

معاملات فیوچر (آتی) چگونه عمل می‌کنند؟

فرض کنید فروشنده‌ای ۱۰ عدد سکه را برای تحویل ۶ ماه بعد، به قیمت هر سکه ۴ میلیون تومان فروخته، درحالی‌که قیمت سکه در زمان سررسید افزایش می‌یابد و هر سکه به قیمت ۶ میلیون تومان می‌رسد.

حال قیمت سکه از زمان عقد قرارداد ۲ میلیون تومان گران‌تر شده است. پس فروشنده در تاریخ سررسید باید ۱۰ عدد سکه به قیمت ۶ میلیون تومان خریداری و به خریدار تحویل بدهد و یا این‌که بابت هر سکه ۲ میلیون تومان ضرر و زیان به خریدار پرداخت نماید. توجه داشته باشید که در اینجا فروشنده ضرر کرده اما خریدار سود. زیرا خریدار، قرداداد داشته که در تاریخ سررسید، هر سکه را ۴ میلیون تومان تحویل بگیرد.

اینکه معاملات فیوچر (آتی) تاریخ سررسید داشت یک ایراد محسوب می‌شد. زیرا وقتی تاریخ سررسید می‌رسید، معامله فسخ می‌شد و شخصی که در آخر معامله کرده بود باید تسویه را انجام می‌داد، که این موضوع زیاد مطلوب نبود. در اینجا جای خالی نوع معامله جدید به‌شدت احساس می‌شد. بالاخره با گذشت زمان و تغییر در نوع معاملات فیوچر، تاریخ سررسید را حذف کردند.

 

به‌این‌ترتیب هرشخص می‌توانست از آن پس معاملات خود را بدون محدودیت زمانی، تا هر زمانی که نیاز داشت نگه دارد. و هروقت دوست داشت و قیمت را مناسب دید قرار داد خود را تسویه کند و سود خود را بردارد.

 

به‌این‌ترتیب دریچه‌ای جدید برای معاملات در بازارها باز شد که دیگر فروشنده نگران تسویه در تاریخ سررسید نبود و می‌توانست معامله خود را بدون محدودیت تمدید نماید.

بازیکنان بزرگ در بازار فارکس

دلار آمریکا تا حد زیادی پرمعامله ترین ارز است. دومی‌ یورو و سومی‌ ین ژاپن است. جی پی مورگان چیس بزرگترین معامله گر در بازار فارکس است. چیس 10.8 درصد از سهم بازار جهانی فارکس را در اختیار دارد. آنها سه سال است که رهبر بازار هستند. UBS با 8.1 درصد از سهم بازار در رتبه دوم قرار دارد. XTX Markets، Deutsche Bank و Citigroup مکان‌های باقی‌مانده در 5.5 برتر را تشکیل دادند

 

مزایا و معایب تجارت فارکس

بازارهای فارکس دارای مزایای کلیدی هستند، اما این نوع معاملات بدون معایب نیست.

 

مزایا

یکی از بزرگترین مزایای معاملات فارکس عدم محدودیت و انعطاف پذیری ذاتی است. حجم معاملات بسیار زیاد است و بازارها تقریباً 24/7 باز هستند. با این کار، افرادی که شاغل هستند نیز می‌توانند در معاملات شبانه یا آخر هفته‌ها (بر خلاف بازار سهام) شرکت کنند.

 

در مورد گزینه‌های معاملاتی موجود، مقدار زیادی اختیار وجود دارد. صدها جفت ارز وجود دارد و انواع مختلفی از قراردادها مانند قراردادهای آتی یا لحظه ای وجود دارد. هزینه‌های معاملات عموماً در مقایسه با سایر بازارها بسیار پایین است و اهرم مجاز در میان تمام بازارهای مالی بالاترین است که می‌تواند سود (و همچنین زیان) را افزایش دهد.

اهرم چیست: فرض کنید با موجودی سرمایه ۱۰۰۰ دلار، می‌خواهید به معامله در بازار سهام آمریکا بپردازید. حداکثر مبلغی که برای خرید سهام می‌توانید خرج کنید نمی‌تواند از مقدار موجودی شما بیشتر شود. اما با اهرم یا همان لوریج این موضوع امکان‌پذیر است. برای مثال وقتی با اهرم ۱:30 معامله می‌کنید، شما قادر خواهید بود تا 30 برابر موجودی خودتان نیز معامله کنید.

معایب

در بازارهای فارکس، خطرات اهرمی‌وجود دارد – همان اهرمی‌که مزایایی را ارائه می‌دهد. در معاملات فارکس اهرم مجاز 20 تا 30 برابر است و می‌تواند سود بزرگی در پیش داشته باشد، اما همچنین می‌تواند به معنای زیان‌های بزرگ سریع باشد.

 

اگرچه این واقعیت که تقریباً 24 ساعت در روز کار می‌کند می‌تواند برای برخی مثبت باشد، اما به این معنی است که برخی از معامله گران باید از الگوریتم‌ها یا برنامه‌های معاملاتی برای محافظت از سرمایه گذاری خود در زمانی که دور هستند استفاده کنند. این به ریسک‌های عملیاتی می‌افزاید و می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد.

 

نقطه ضعف اصلی دیگر ریسک طرف مقابل است، جایی که تنظیم بازارهای فارکس می‌تواند دشوار باشد، زیرا این بازار بین المللی است که تقریباً دائماً معامله می‌شود. هیچ صرافی مرکزی وجود ندارد که معامله را تضمین کند، به این معنی که ممکن است ریسک قصور وجود داشته باشد.

 

سوالات متداول بازار فارکس

معاملات فارکس دقیقا چیست؟

تجارت فارکس مبادله یک ارز با ارز دیگر است. تجارت فارکس تجارت جفت ارز است – خرید یک ارز در عین حال فروش یک ارز دیگر.

 

آیا می‌توانید با معامله در فارکس ثروتمند شوید؟

معاملات فارکس می‌تواند شما را ثروتمند کند، اما احتمالاً برای انجام این کار به جیب‌های عمیق نیاز دارد. به این معنا که صندوق‌های تامینی اغلب مهارت‌ها و وجوه در دسترس را دارند تا تجارت فارکس را بسیار سودآور کنند. با این حال، برای سرمایه گذاران فردی و خرده فروشی، تجارت فارکس می‌تواند سودآور باشد، اما همچنین بسیار خطرناک است.

 

چگونه تجارت فارکس را شروع کنم؟

برای شروع تجارت فارکس، اولین قدم این است که در مورد معاملات فارکس بیاموزید. این شامل توسعه دانش بازارهای ارز و مشخصات معاملات فارکس است. همچنین یک حساب کارگزاری برای تجارت فارکس ایجاد می‌کند. یکی از موارد مهمتر از آنجا، تنظیم یک استراتژی معاملاتی است که شامل مقدار پولی است که شما مایل به ریسک هستید.

 

برای شروع معامله در فارکس چقدر نیاز دارید؟

در بیشتر موارد، شما می‌توانید از طریق حساب فارکس با حداقل 100 دلار باز کنید و معامله کنید. البته، هر چه مبلغی که بتوانید سرمایه گذاری کنید بیشتر باشد، پتانسیل صعودی بیشتری خواهید داشت. بسیاری توصیه می‌کنند حداقل 1000 دلار و حتی 5000 دلار برای اجرای صحیح یک استراتژی سرمایه گذاری کنید.

 

آیا می‌توانم با 100 دلار فارکس معامله کنم؟

باز کردن و معامله فارکس فقط با 100 دلار امکان پذیر است – بسته به حداقل مبلغ برای افتتاح یک حساب فارکس. برخی از کارگزاران حداقل 5 یا 10 دلار برای سپرده گذاری دارند.

 

حرف آخر

معاملات فارکس چندین مزیت را نسبت به سایر بازارها ارائه می‌دهد، مانند انعطاف پذیری با انواع قراردادها و معاملات تقریباً 24 ساعته. همچنین به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا 20 تا 30 برابر معاملات خود را افزایش دهند که می‌تواند سود را افزایش دهد. از جنبه منفی، این اهرم همچنین می‌تواند به سرعت منجر به زیان‌های عمده شود.

قبل از شروع به خطر انداختن پول خود، معاملات را در یک محیط مجازی ارسال کنید. استراتژی‌های معاملاتی را تمرین کنید تا آمادگی لازم جهت ورود به بازار واقعی را کسب نمایید.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منابع:

investopedia.com

talarebourse.com

 

یک دیدگاه برای ”بازار فارکس چیست؟

  1. پرایس اکشن

    واقعا سایت خوب و عالی دارین. میشه گفت بهترین سایت در حوزه کاری خودتون. لایک

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *