پایتون چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از زبان های برنامه نویسی معروف و مطرح بین برنامه نویسان، پایتون است که روز به روز بر محبوبیت آن اضافه می‌شود و جزو 5 زبان مطرح در جهان است. از زبان برنامه نویسی پایتون برای انجام پروژه هایی از جمله توسعه وب، ساخت اپلیکیشن‌ها و هوش مصنوعی استفاده می‌شود. اگر قصد شروع برنامه نویسی و یا یادگیری یک زبان جدید را دارید و در انتخاب زبان برنامه نویسی پایتون شک دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم پایتون چیست و چه ویژگی هایی دارد.

پایتون چیست؟

پایتون از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای خواندن و یادگیری است و یک زبان سطح بالا و شی‌گرا محسوب می‌شود. این زبان برنامه نویسی بر اساس داده هاست و توسط انسان به راحتی قابل درک است. بنا به دلایل گفته شده پایتون یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی را دارند، می باشد. سادگی زبان برنامه نویسی پایتون به معنای ضعیف بودن آن نیست، بلکه این زبان، یک زبان برنامه نویسی قوی، سطح بالا و چند منظوره است که برنامه نویسی ساختار یافته و شی گرا را پشتیبانی می‌کند.

سطح بالا بودن این زبان به آن معناست که کدهای پایتون نسبت به زبان ماشین، به زبان انسانی نزدیک‌تر است. زبان پایتون را می‌توان برای کارهای کوچک  تا کارهای بسیار پیچیده از جمله تجزیه و تحلیل داده های مالی استفاده کرد. این زبان دارای کتابخانه های گسترده است که یادگیری آنها برای شما به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون چه ویژگی هایی دارد؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گراست که به زبان C نوشته شده است. این زبان مشخصات و ویژگی های بسیاری دارد که در ادامه مقاله پایتون چیست آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

منبع باز و رایگان

پایتون یک زبان منبع باز یا اصطلاحا open source است به این معنا که هر کسی می‌تواند در توسعه آن کمک کند. هم‌چنین پایتون رایگان است و در تمامی سیستم عامل ها از جمله ویندوز، لینوکس و مک قابل استفاده و بارگیری است.

رویکرد شی‌گرایی

یکی از ویژگی‌های اصلی پایتون شی‌گرایی آن است و از مواردی مانند وراثت و مفهوم کلاس پشتیبانی می‌کند که سبب می ‌شود در طول زمان کارآمدی بیشتری داشته باشد.

سطح بالا بودن

این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح بالا شناخته می شود. به این معنی که به زبان انسان نزدیکی بسیار زیادی دارد و هر کسی بدون داشتن دانش برنامه نویسی، توانایی خواندن کدها را دارد و تا حدودی متوجه کار آن‌ها می‌شود.

کتابخانه‌های فراوان

پایتون دارای کتابخانه های بسیاری مانند عملیات روی رشته‌ها، اینترنت، ابزارهای وب سرویس، رابط‌های سیستم‌عامل و پروتکل‌ها است. وجود این کتابخانه ها به شما اطمینان می‌دهد که شما نیازی به نوشتن همه کدها ندارید و می‌توانید کدهایی را که از قبل در کتابخانه ها وجود دارد، استفاده کنید. سیستم pip مسئولیت مدیریت وابستگی ها را در زبان برنامه نویسی پایتون بر عهده دارد.

 

قابلیت حمل

این زبان برنامه نویسی فریم ورک ها و کتابخانه های قابل حمل زیادی دارد که با پلتفرم های مختلف از قبیل لینوکس، ویندوز و Macintash سازگاری دارد. مثلا اگر پایتون را روی ویندوز اجرا می کنید و باید سیستم موردنظر را به سیستم مک یا لینوکس تغییر دهید، بدون نگرانی برای تغییر کد می‌توانید به راحتی در پایتون به همان هدف برسید.

دسترسی و محبوبیت

زبان پایتون یک جامعه بزرگ برای پشتیبانی دارد. این ویژگی باعث می‌شود به راحتی بتوانید مشکلات پیش آمده در مراحل یادگیری را برطرف کنید.

خوانایی کدها

خطوط کد نوشته شده در پایتون به راحتی قابل خواندن هستند. مثلا پایتون از یک وقفه خوب و تمیز در قالب یک خط کد جدید به جای نقطه یا ویرگول برای تکمیل یک فرمان استفاده می‌کند.

عدم نیاز به کامپایل

شما در زبان برنامه نویسی پایتون با یک Interpreter روبرو هستید که در زمان اجرای یک اسکریپت وظیفه ارائه خروجی را بر عهده دارد. در پایتون مانند زبان‌های C و ++C نیازی به کامپایل کدها نیست تا بتوانید آن‌ها را اجرا کنید و کدهای نوشته شده در همان زمان اجرا خروجی را ارائه خواهند داد.

امکان ادغام با سایر زبان‌ها

یکی دیگر از مزایای این زبان امکان ادغام با زبان های دیگر مانند C و جاوا است. با این کار نقاط ضعف هر کدام اصلاح می‌شود و قدرت پایتون افزایش می‌یابد.

زبان پایتون

کاربرد و مزایای استفاده از زبان پایتون چیست؟

یادگیری و آموزش زبان برنامه نویسی پایتون به شکل قابل توجهی آسان است و از آن می‌توان به عنوان مبنایی برای یادگیری دیگر زبان‌ها استفاده کرد. اگر فردی در یادگیری برنامه نویسی مبتدی است پایتون بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود.

تمام افراد از برنامه‌نویسان عادی تا مهندسان سطح بالا می‌توانند از این زبان کاربردی استفاده کنند. از آن‌جایی که این زبان بسیار عمومی است و در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد، یادگیری آن فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای شما فراهم می‌کند. بر خلاف برخی دیگر از زبان‌ها که تنها برای حوزه‌های خاصی کاربرد دارند، از پایتون می‌توان در بسیاری از حوزه‌های مختلف استفاده کرد. وجود کتابخانه‌های متنوع و امکان ادغام این زبان برنامه‌نویسی با سایر زبان‌ها آن را به زبانی کاربردی و همه کاره تبدیل کرده است.

فریم‌ورک‌هایی مانند Django و Pylons و Pyramid مبتنی بر پایتون هستند. هم‌چنین پایتون ماژول‌هایی دارد که از آن‌ها می‌توانید برای محاسبات علمی استفاده کنید.

پایتون در بسیاری از محصولات نرم‌افزاری نیز مانند Abaqus ،GIMP ،Softimage ،MotionBuilder ،Cinema4D و FreeCAD استفاده شده است. از پایتون می‌توان در الگوریتم تریدینگ و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده کرد.

فریم‌ورک های پایتون

در پایتون از الگوی طراحی MVC برای طراحی سایت استفاده می‌شود. بهترین فریم‌ورک های پایتون عبارتند از:

  • جنگو
  • فلسک
  • اهمزمان AIOHTTP
  • Cherrypy
  • Pyramid
بیشتر بخوانید: رایانش ابری

 

چه شرکت هایی از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند؟

پایتون یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. این زبان علاوه بر کاربردهای تجاری و صنعتی ای که دارد، در مدارس و دانشگاه ها نیز استفاده می‌شود. در ادامه مقاله پایتون چیست شرکت های بزرگ و قدرتمندی که از این زبان استفاده می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

  • Google
  • Pinterest
  • Instagram
  • Spotify
  • Uber
  • DropBox
  • Netflix

چرا باید زبان برنامه نویسی پایتون را یاد بگیرید؟

از آن‌جایی که این زبان بسیار عمومی بوده و در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد، یادگیری آن فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای شما فراهم می‌کند. بر خلاف برخی دیگر از زبان‌ها که تنها برای حوزه‌های خاصی کاربرد دارند، از پایتون می‌توان در بسیاری از حوزه‌های مختلف استفاده کرد. تمام افراد می‌توانند از این زبان کاربردی استفاده کنند. پایتون را می‌توان برای کارهای کوچکی مانند تغذیه یک ربات ساده تعدیل کننده یا اجرای کد بسیار پیچیده مانند تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های مالی استفاده کرد. مقیاس پذیری پایتون بخش مهمی از جذابیت آن است.

چگونه می‌توانید پایتون را یاد بگیرید؟

زبان پایتون مانند سایر زبان های برنامه نویسی موجود، نیاز به آموزش تخصصی دارد. با توجه به کاربرد گسترده این زبان در صنعت، باید از همان ابتدا مشخص کنید در چه حوزه ای قصد دارید فعالیت کنید تا در همان زمینه آموزش ببینید و مشغول به کار شوید. برای آموزش این زبان برنامه نویسی، هم می‌توانید به صورت خودآموز آموزش ببینید و هم از آموزشگاه ها و موسسات آموزشی کمک بگیرید تا در این مسیر همراه شما باشند.

اگر علاقه دارید در زمینه برنامه نویسی پایتون آموزش ببینید، موسسه آموزش همکاران سیستم دوره‌های هوشمندی کسب و کار و دوره های برنامه نویسی پایتون را برگزار می‌کند که می‌توانید برای ورود به بازارکار در این دوره های شرکت کنید.

 

گردآمورنده: مبینا حیدری

یک دیدگاه برای ”پایتون چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

    1. موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *