رایانش ابری و 11 مزیت اصلی آن

رایانش ابری تقریباً دو دهه‌ است که وجود دارد و علیرغم اینکه داده‌ها به کارایی کسب و کار و مزیت‌های رقابتی آن اشاره‌ می‌کنند. بخش بزرگی از جامعه تجاری بدون رایانش ابری به فعالیت خود ادامه می‌دهند. طبق مطالعه گروه بین‌المللی داد‌ه، ۶۹ درصد از کسب‌وکارها در حال حاضر از فناوری ابری استفاده می‌کنند و ۱۸ درصد می‌گویند که قصد دارند در مقطعی راه‌حل‌های رایانش ابری را پیاده‌سازی کنند. همچنین، Dell گزارش می‌دهد که شرکت‌هایی که روی داده‌های بزرگ، راهکارهای ابری و امنیت سرمایه‌گذاری می‌کنند تا 53 درصد رشد درآمد سریع‌تری نسبت به رقبای خود دارند. همانطور که این داده‌ها نشان می‌دهد، تعداد زیادی از کسب‌وکارها و رهبران صنعت که با فناوری آشنا هستند، مزایای بیشمار رایانش ابری را درک کرده‌اند. آنها از این فناوری برای اداره کارآمدتر سازمان خود، خدمات بهتر به مشتریان و افزایش چشمگیر حاشیه سود کلی خود استفاده می‌کنند.

رایانش ابری و مزایای آن

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری به کاربران اجازه می‌دهد تا به تمام ویژگی‌ها و فایل‌های سیستم، بدون نیاز به نگه‌داشتن بخش عمده آن سیستم، در رایانه‌های خود دسترسی داشته باشند. در واقع، اکثر مردم در حال حاضر از انواع خدمات رایانش ابری بدون اینکه متوجه باشند استفاده می‌کنند. جیمیل، گوگل درایو، dropbox و حتی فیسبوک و اینستاگرام همگی اپلیکیشن‌های مبتنی بر ابر هستند. برای همه این خدمات، کاربران داده‌های شخصی خود را به یک سرور میزبان ابری ارسال می‌کنند که اطلاعات را برای دسترسی بعدی ذخیره می‌کند. همانطور که این برنامه‌ها برای استفاده شخصی مفید هستند، برای مشاغلی که نیاز به دسترسی به مقادیر زیادی از داده‌ها از طریق یک اتصال شبکه ایمن و آنلاین دارند، ارزشمند هستند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه رایانش ابری

به عنوان مثال؛ کارمندان می‌توانند از طریق نرم افزار CRM مبتنی بر ابر مانند sarvcrm از تلفن هوشمند یا تبلت خود در خانه یا هنگام مسافرت به اطلاعات مشتری دسترسی داشته باشند و می‌توانند به سرعت آن اطلاعات را با سایر اشخاص به اشتراک بگذارند.

با این حال، رهبرانی وجود دارند که در مورد تعهد به راه‌حل‌های رایانش ابری برای سازمان‌های خود تردید دارند. بنابراین، ما می‌خواهیم چند دقیقه وقت بگذاریم و 11 مزیت تجاری رایانش ابری را به اشتراک بگذاریم.

 

  • صرفه جویی در هزینه
  • امنیت
  • انعطاف پذیری
  • پویایی
  • آگاهی و تحلیل
  • کنترل کیفیت
  • جبران فاجعه
  • پیشگیری از ضرر
  • به روز رسانی خودکار نرم افزار
  • مزیت رقابتی

مزایای رایانش ابری

صرفه جویی در هزینه:

اگر نگران برچسب قیمتی هستید که با مهاجرت به رایانش ابری همراه است، تنها نیستید. 20 درصد سازمان‌ها نگران هزینه اولیه اجرای یک راهکار مبتنی بر ابر هستند. اما کسانی که تلاش می‌کنند مزایا و معایب استفاده از ابر را بسنجید، باید عوامل بیشتری را نسبت به قیمت اولیه در نظر بگیرند.

یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین مزایایی که به‌کارگیری رایانش ابری برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. با به‌کارگیری خدمات ابری، سازمان‌ها از تهیه سخت‌افزارهای متعدد و راه‌اندازی و نگهداری آن‌ها در محل شرکت بی‌نیاز می‌شوند. ازآنجاکه تجهیزات فیزیکی لازم برای ایجاد چنین زیرساخت‌هایی، به‌طورمعمول گران‌قیمت است و با وضعیت فعلی قیمت دلار، بیش‌ازپیش نیز گران شده‌است، فارغ شدن سازمان از تهیه این تجهیزات، می‌تواند تأثیر اقتصادی به‌سزایی در وضعیت شرکت داشته باشد.

با استفاده از زیرساخت‌های ابری، شرکت‌ها دیگر نیازی به تهیه سرور، روتر، تجهیزات امنیتی، سیستم‌های خنک‌کننده و … ندارند و می‌توانند مبالغ حاصل از این صرفه‌جویی را در طرح‌های توسعه‌ای شرکت به مصرف برسانند.

مزیت اقتصادی دیگری که به‌کارگیری رایانش ابری برای کسب‌وکارها دارد، «پرداخت به میزان مصرف» است. در استفاده از خدمات ابری، سازمان‌ها ملزم به‌پیش خرید حجم قابل‌توجهی منابع پردازشی نیستند. در مواقع موردنیاز، سطح سرویس موردنیاز در اختیار کسب‌وکار قرار می‌گیرد و درنهایت، هزینه قابل پرداخت برای سرویس ارائه‌شده، تنها به میزان مصرف آن کسب‌وکار محاسبه خواهد شد.

امنیت:

زمانی که صحبت از به‌کارگیری رایانش ابری به‌جای استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری اختصاصی به میان می‌آید، بسیاری از مدیران از چنین تغییری ابراز نگرانی می‌کنند. اما بر اساس گزارش rapidscale امنیت حدود 94 درصد از کسب‌وکارها، پس از مهاجرت به سرویس‌های ابری بهبود فراوانی یافته‌است. همچنین 91 درصد از کسب‌وکارها نیز معتقدند، داده‌های نگهداری شده‌ در سرورهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری، توسط به‌روزترین سیستم‌های امنیتی محافظت‌شده و بهترین متخصصان آی تی به‌صورت تمام‌وقت، وظیفه مدیریت و پشتیبانی امور امنیتی این سرورها را بر عهده‌دارند.

درنتیجه سازمان‌ها با به‌کارگیری سرویس‌های ابری می‌توانند تا حد زیادی، از حملات خرابکارانه در امان بمانند. ریسک آسیب ناشی از حملات خرابکارانه نسبت به حالت مدیریت درون‌سازمانی این حملات، بسیار پایین‌تر است. تمامی داده‌های موجود در سرورهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری رمزنگاری‌شده و همین امر امنیت داده‌ها را در زمان انتقال و نگهداری در سرورها در مقابل دسترسی‌های هکری افزایش می‌دهد.

 

انعطاف پذیری:

انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی که به‌کارگیری سرویس‌های ابری برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد، یکی دیگر از عللی است که ضرورت به‌کارگیری چنین سرویس‌هایی را محسوس‌تر کرده است. به‌کارگیری راهکارهای ابری به‌جای استقرار تجهیزات سخت‌افزاری در محل سازمان، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا بدون درگیر شدن در پروسه‌های پیچیده‌ و انرژی‌بر به‌روزرسانی و مدیریت زیرساخت­‌ها، در لحظه‌ به هر میزان که بخواهند سرویس دریافتی خود را ارتقا دهند. این سرعت در دستیابی به خدمات دریافتی، بهره‌وری سازمان را نیز افزایش می‌دهد. همچنین مقیاس‌پذیر بودن خدمات ارائه‌شده به کمک رایانش ابری، موجب می‌شود انعطاف‌پذیری کسب‌وکارها برای توسعه به بیشترین حد ممکن برسد. درنتیجه کسب‌وکارها هر زمان که نیاز به توسعه دارند، می‌توانند زیرساخت‌های لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار داشته باشند.

 

به‌کارگیری سرویس‌های ابری، مدیران کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا با سپردن امور زیرساختی و آی تی سازمان به شرکت‌های متخصص در ارائه چنین خدماتی، ضمن بهره‌مندی از خدماتی باکیفیت مطلوب، با خیال راحت بر امور تخصصی واصلی سازمان تمرکز کنند. به کمک رایانش ابری، توسعه کسب‌وکارها بدون نگرانی از زیرساخت‌های IT در صدر برنامه‌های مدیران سازمان قرار خواهد گرفت.

 

ازآنجاکه رایانش ابری منابع را به‌صورت مجازی‌سازی شده‌ در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد، محدودیت‌های مکانی و زمانی در دسترسی به داده‌های موردنیاز به حداقل می‌رسد. در حال حاضر، به کمک رایانش ابری، سازمان‌ها قادر شده‌اند تا بخشی از کارها را با به‌کارگیری پرسنل به‌صورت دورکاری پیش ببرند. با توجه به آنکه منابع لازم برای پیشبرد کارها بدون اجبار به حضور پرسنل در محل شرکت قابل‌دسترسی است، کارها با کمترین اختلال از مکان‌های خارج از سازمان نیز قابل انجام می­شوند.

پویایی:

رایانش ابری امکان دسترسی تلفن همراه به داده‌های شرکتی را از طریق تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌ها فراهم می‌کند. با در نظر گرفتن بیش از 2.6 میلیارد گوشی هوشمند امروزی در سراسر جهان، روشی عالی برای اطمینان از این است که هیچ‌کس از این حلقه‌ دور نمی‌ماند. کارکنانی که برنامه‌های پرمشغله دارند، یا افرادی که فاصله زیادی با دفتر شرکت دارند، می‌توانند از این ویژگی برای به‌روزرسانی فوری مشتریان و پروژه‌ها استفاده کنند.

از طریق فضای ابری، می‌توانید اطلاعاتی با دسترسی راحت به کارکنان فروش که سفر می‌کنند، کارمندان از راه دور، برای تعادل بهتر بین کار و زندگی ارائه دهید. بنابراین، تعجب آور نیست که ببینیم سازمان‌هایی که رضایت کارمندان آنها به عنوان اولویت فهرست شده‌است، تا 24 درصد بیشتر احتمال دارد که استفاده از ابر را گسترش دهند.

 

آگاهی و تحلیل:

هرچه به عصر دیجیتال پیش می‌رویم، بیشتر در میابیم که “داده‌ها پول هستند.” در میان میلیون‌ها داده‌ای که تراکنش‌های مشتری و فرآیند کسب‌وکار شما را احاطه کرده‌اند، تکه‌هایی از اطلاعات ارزشمند و قابل اجرا پنهان شده است که منتظر شناسایی و عمل کردن هستند. البته، غربال کردن داده‌ها برای یافتن این هسته‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد، مگر اینکه به راه‌حل مناسب رایانش ابری دسترسی داشته باشید.

بسیاری از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر، تجزیه و تحلیل ابری یکپارچه را ارائه می‌دهند. از این تحلیل‌ها، می‌توانید کارایی را افزایش دهید و برنامه‌های عملیاتی برای دستیابی به اهداف سازمانی ایجاد کنید. به عنوان مثال، شرکت نوشیدنی Sunny Delight توانست سود خود را حدود 2 میلیون دلار در سال افزایش دهد و 195000 دلار از هزینه‌های کارکنان را از طریق تحلیل‌های تجاری مبتنی بر ابر کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: رایانش ابری؛ بستری برای پیاده‌سازی هوشمندی کسب‌وکار (Cloud BI)

کنترل کیفیت:

با دسترسی همه افراد به اطلاعات یکسان، می‌توانید یکپارچگی در داده‌ها را حفظ کنید، از خطای انسانی اجتناب کنید و سابقه روشنی از هر گونه تجدیدنظر یا به‌روزرسانی داشته باشید. با این کار از ذخیره تصادفی نسخه‌های مختلف اسناد توسط کارکنان که منجر به سردرگمی و رقیق شدن داده‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کنید.

 

جبران فاجعه:

یکی از عواملی که به موفقیت یک تجارت کمک می‌کند، کنترل است. متأسفانه، مهم نیست که سازمان شما چقدر تحت کنترل در مورد فرآیندهای خود باشد. همیشه چیزهایی وجود خواهند داشت که کاملاً خارج از کنترل شما هستند و در بازار امروز، حتی مقدار کمی از در دسترس نبودن می‌تواند تأثیر منفی شدیدی داشته باشد. توقف در خدمات شما منجر به از دست رفتن بهره وری، درآمد و اعتبار برند می‌شود.

 

اما در حالی که ممکن است هیچ راهی برای جلوگیری یا حتی پیش‌بینی اتفاقاتی که به طور بالقوه می‌تواند به سازمان شما آسیب برساند وجود نداشته باشد. سرویس‌های مبتنی بر ابر، بازیابی سریع داده‌ها را برای انواع سناریوهای اضطراری، از بلایای طبیعی تا قطع برق، فراهم می‌کنند. در حالی که 20٪ از کاربران ابری ادعا می‌کنند جبران فاجعه در چهار ساعت یا کمتر رخ می‌دهد، تنها 9٪ از کاربران غیر ابری می‌توانند همین ادعا را داشته باشند.

 

پیشگیری از ضرر:

اگر سازمان شما روی یک راه حل رایانش ابری سرمایه گذاری نمی‌کند، پس تمام داده‌های ارزشمند شما به طور جدایی ناپذیری به رایانه‌های اداری که در آن ساکن است مرتبط است. این ممکن است مشکلی به نظر نرسد. اما واقعیت این است که اگر سخت افزار با مشکل مواجه می‌شود، ممکن است برای همیشه داده‌های خود را از دست بدهید. این یک مشکل رایج است زیرا رایانه‌ها ممکن است به دلایل زیادی، از ویروسی شدن، خرابی سخت‌افزار، تا خطای ساده کاربر، دچار اختلال شوند.

اگر در فضای ابری نیستید، در خطر از دست دادن تمام اطلاعاتی هستید که به صورت محلی ذخیره کرده بودید. با این حال، با یک سرور مبتنی بر ابر، تمام اطلاعاتی که در فضای ابری آپلود کرده‌اید، ایمن باقی می‌مانند و به راحتی از هر رایانه‌ای با اتصال اینترنت قابل دسترسی هستند. حتی اگر رایانه‌ای که مرتباً از آن استفاده می‌کنید کار نکند.

 

به روز رسانی خودکار نرم افزار:

برای کسانی که در طول روز کارهای زیادی دارند، هیچ چیز آزاردهنده‌تر از منتظر ماندن برای نصب به‌روز رسانی‌های سیستم نیست. برنامه‌های مبتنی بر ابر به‌جای اینکه یک بخش فناوری اطلاعات را مجبور به انجام یک به‌روزرسانی دستی در سراسر سازمان کنند، به‌طور خودکار خود را به‌روزرسانی می‌کنند. این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه کارمندان می‌شود. PCWorld بیان می‌کند 50٪ از پذیرندگان ابر نیاز به منابع داخلی IT کمتر را به عنوان یک مزیت ابری ذکر کرده اند.

 

مزیت رقابتی:

در حالی که محبوبیت رایانش ابری در حال افزایش است، هنوز هم کسانی هستند که ترجیح می‌دهند همه چیز را محلی نگه دارند. این انتخاب آنهاست. اما انجام این کار آنها را در هنگام رقابت با کسانی که مزایای ابر را در دست دارند، در یک نقطه ضعف مشخص قرار می‌دهد. اگر یک راه حل مبتنی بر ابر را قبل از رقبای خود پیاده سازی کنید، تا زمانی که آنها این کار را انجام نداده‌باشند، در منحنی یادگیری بیشتر خواهید بود. مطالعه اخیر Verizon نشان داد که 77٪ از مشاغل احساس می‌کنند که فناوری ابری به آنها مزیت رقابتی می‌دهد و 16٪ معتقدند این مزیت قابل توجه است.

 

جمع‌بندی

در سطح جهانی مهاجرت به سرویس‌های ابری به‌سرعت در حال انجام است. مزیت‌های حاصل از این فناوری به‌قدری مهم‌اند که بدون شک، فرهنگ کاری سازمان‌ها را طی سال‌های آتی متحول خواهند کرد. هرچه مهاجرت به ابر سریع‌تر اتفاق بیفتد، شرکت‌ها با سرعت بیشتری با ترندهای جهانی هماهنگ می‌شوند و می‌توانند از ارزش‌های ایجادشده ناشی از به‌کارگیری رایانش ابری در کسب‌وکارشان منتفع شوند.

 

باآنکه به دلیل عدم آشنایی کافی تمام مدیران از مزیت‌های فناوری‌های ابری سرعت مهاجرت به بسترهای ابری در ایران اندکی کندتر از روند جهانی است. اما جرقه این تحول زده‌شده و بدون شک شرکت‌های پیشگام در پیوستن به این فناوری، به الگویی برای رقبایشان تبدیل خواهند شد. به‌کارگیری سرویس‌های ابری، کسب‌وکارها را از مزیت‌های اقتصادی، امنیتی و مدیریتی بسیاری بهره‌مند می‌کند. به‌طوری‌که مدیران می‌توانند ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری کسب‌وکار خود را برای رشد و توسعه و مقاومت در برابر شرایط بحرانی افزایش دهند.

 

باوجودآنکه‌ مزیت‌های رایانش ابری بسیار فراتر از آن است که در این مقاله‌ قابل گنجاندن باشد، اما همین اشارات محدود به مهم‌ترین مزایای رایانش ابری، می‌تواند گرفتن تصمیم استراتژیک مهاجرت به سرویس‌های ابری را برای مدیران سازمان تسهیل کند.

 

گردآورنده: عرفام ستایشی

منابع:

salesforce.com

ابرآمد

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *