راهکارهایی برای مثبت اندیشی در محل کار

مثبت اندیشی در محل کار فواید روحی و جسمی‌زیادی دارد. یک طرز فکر خوش بینانه می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، اعتماد به نفس شما را بالا ببرد و اثربخشی شما را در محل کار افزایش دهد. در این مقاله، به این می‌پردازیم که چرا باید مثبت فکر کنید و گام‌هایی را که می‌توانید برای شروع به کارگیری مثبت اندیشی بیشتر در زندگی کاری خود بردارید، بررسی می‌کنیم.

مثبت اندیشی در محل کار

چرا مثبت اندیشی در محل کار مفید است

وقتی ذهنیت مثبتی را در محل کار خود حفظ کنید، ممکن از محیط و کارهای روزمره خود لذت بیشتری ببرید. با حفظ یک چشم انداز مثبت، می‌توانید به جای چالش‌هایی که با آن روبرو هستید، روی زمینه‌های بهبود و اهداف آینده تمرکز کنید. مثبت اندیشی بر دیگران نیز تأثیر می‌گذارد، بنابراین ممکن است در محل کار نیز همکاران خود را خوشحال تر کنید.

 

در اینجا چندین نکته وجود دارد که باید برای مثبت اندیشی در محل کار رعایت کنید:

 قدر موفقیت‌های کوچک را بدانید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد تفکر مثبت در محل کار، یافتن چندین دستاورد کوچک برای جشن گرفتن در هر روز است. توجه به موفقیت‌ها می‌تواند به شما کمک کند که احساس خوش بینی و انگیزه بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، اگر پروژه بزرگی دارید که باید به پایان برسانید، روی چند کار آخری که انجام داده‌اید تمرکز کنید و به این افتخار کنید که آنها را با موفقیت انجام داده‌اید.

 

برای پرورش افکار مثبت وقت بگذارید

تجربیاتی را در نظر بگیرید که ممکن است معمولاً از آنها لذت نبرید و آنها را به چیزی سازنده و مثبت تبدیل کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از زمان صرف شده در ترافیک به عنوان فرصتی برای آماده شدن برای روز کاری در پیش رو استفاده کنید، مانند گوش دادن به یادداشت‌های ضبط شده آخرین جلسه خود یا یک سخنرانی انگیزشی. حتی ممکن است هر روز مشتاقانه منتظر این زمان باشید، زیرا می‌دانید که آن را صرف آموزش خود خواهید کرد.

 

از هر موقعیتی برای آموختن و کسب تجربه استفاده کنید

وقتی کار یا پروژه‌ای را به پایان می‌رسانید، چند دقیقه وقت بگذارید و به این فکر کنید که چه چیزی خوب بوده و دوست دارید دفعه بعد چه چیزی را تغییر دهید. به چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو شده‌اید فکر کنید و راه‌هایی را برنامه‌ریزی کنید که از طریق آنها کار کنید تا پروژه بعدی خود را موفق‌تر پیش ببرید. به عنوان مثال، اگر به تازگی مدیریت یک پروژه را به پایان رسانده‌اید، می‌توانید به سه استراتژی مختلف برای پروژه‌های آیند‌ه فکر کنید تا در حین تلاش برای رسیدن به اهداف خود، گزینه‌هایی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مهارت‌های نرم کلیدی کدامند؟

اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید

تلاش برای بودن در کنار افراد مثبت دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد خود و محیط اطرافتان بهتر فکر کنید. می‌توانید این کار را با صرف ناهار با همکارانی که تمایل به نظرات خوش بینانه دارند، انجام دهید. در طول مدتی که با آنها می‌گذرانید، ممکن است پروژه‌های چالش برانگیزی را مطرح کنید و به نظرات آنها در مورد آنها گوش دهید. آنها ممکن است راه جدیدی را برای برخورد با موقعیتی که قبلاً در نظر نداشتید به شما ارائه دهند.

 

از زبان مثبت استفاده کنید

یک راه ساده برای بهبود مثبت اندیشی، استفاده از کلمات مثبت برای استفاده در مکالمات محل کارتان است. نمونه‌هایی از این کلمات عبارتند از: «به انجام رساندن»، «باور»، «تشویق‌کننده»، «با انرژی»، «سخاوتمند»، «مهربان»، «خوش‌بین»، «پیشرفت» و «پاداش دادن» است. استفاده از این کلمات و سایر کلمات با مفاهیم خوب می‌تواند به شما در ایجاد یک محیط مثبت کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از کار کردن لذت ببریم؟

هنگام صحبت در یک جلسه، می‌توانید بگویید: “من معتقدم که می‌توانیم این پروژه را با موفقیت به پایان برسانیم” یا “من از پیشرفتی که داریم خرسند می‌شوم.” این می‌تواند باعث شود که شما و تیمتان نسبت به یک پروژه ناتمام یا پروژه‌ای که زمان کمی‌برای اتمام آن وجود ارد خوشبین تر شوید.

 

شکرگزاری کنید

در طول روز زمانی را به تفکر در مورد افراد، رویدادها و دستاوردهایی اختصاص دهید که به خاطر آنها شکرگزار هستید. در یک دفترچه یادداشت یا برنامه ریز، هر روز پنج موردی که بابت آنها شکرگزار هستید را یادداشت کنید. ممکن است متوجه شوید که آن روز صبح در باشگاه ورزش بسیار خوبی داشته‌اید، در محل کار سخنرانی موفقی داشته‌اید یا از صرف ناهار با همکارتان لذت برده‌اید. شناخت تأثیر مثبت این فعالیت‌ها می‌تواند راهی عالی برای پایان دادن به روز شما باشد.

بیشتر بخوانید: 3گام برای از بین بردن استر محل کار

یک راه ساده دیگر برای تمرین شکرگزاری، تشکر کردن در طول روز است. می‌توانید در حین کار این را به سه نفر بگویید. این می‌تواند شامل تشکر از منشی خود برای برنامه ریزی یک جلسه، ابراز قدردانی از همکارتان برای پیگیری مشتری یا تشکر از سرپرست خود برای بازخورد آنها در مورد عملکرد شما باشد. قدردانی از کاری که دیگران برای شما انجام می‌دهند می‌تواند تأثیر مثبتی بر دیگران در محل کار داشته باشد.

 سه جنبه مثبت هر موقعیت را بنویسید

یکی از راه‌های ایجاد فضای مثبت در محل کار، یافتن سه جنبه مثبت از یک موقعیت چالش برانگیز است. این کار به تمرکز شما کمک می‌کند و موقعیت دشوار را قابل کنترل می‌کند. به عنوان مثال، اگر پروژه‌ای سنگین و وقت گیر دارید، سه قسمت از پروژه را که از آن لذت می‌برید یادداشت کنید. ممکن است متوجه شوید که از تیمی‌که با آن کار می‌کنید لذت می‌برید یا مهارت جدیدی را یاد گرفته‌اید. دیدن دستاوردهای چالش‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند نگرش مثبتی داشته باشید.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: Indeed.com

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *