حسابداری سبز چیست؟

 رشد روزافزون جمعیت جهان از یک سو و محدود بودن منابع طبیعی از سوی دیگر، باعث شده حفاظت از محیط زیست به یکی از مهمترین چالش‌‎ها تبدیل شود.

نکته قابل تامل این است که اقتصاد و محیط زیست از هم جدا نیستند. هیچ تصمیم اقتصادی یافت نمی‌شود که بر محیط زیست اثر نداشته باشد و هیچ تحول زیست محیطی وجود ندارد که در آن تاثیر اقتصادی مشاهده نگردد.  

همچنین در چند سال اخیر ما شاهد هستیم که در کنار افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان، علاقه جهانی نسبت به مسائل زیست محیطی روند صعودی داشته است.

از جمله این چالش‌ها می‌توان به موضوعاتی همچون افزایش تولید و انتشار گازهای مخرب، رشد بحران آب جهانی، به خطر افتادن تنوع زیستی، گسترش بیابان، جنگل‌زدایی، از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی به علت استفاده از آفت‌کش‌ها، شکار بی‌رویه جانداران و نازک شدن لایه ازون اشاره کرد.

همین موضوعات باعث شده انتظار از مدیران و سهام‌داران شرکت‌ها برای هم سو کردن استراتژی‌های تجاری خود با طرح‌های زیست محیطی بیشتر گردد.

در اینجا حسابداری سبز به عنوان دانشی که به توسعه و بهره‌گیری پایدار از منابع طبیعی کمک می‌کند، پا به عرصه می‌گذارد.

آشنایی با حسابداری سبز

حسابداری سبز (Green Accounting) یا حسابداری محیط زیست به مجموعه قوانین و قواعدی گفته می‌شود که باعث می‌شود سیستم حسابداری بتواند بهتر و قوی‌تر، آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست را شناسایی، ثبت، گزارش و افشا کند.

این اصطلاح اولین بار در دهه 80 میلادی توسط یک اقتصاددان به نام پیتر وود (Peter Wood) ساخته و مطرح شد.

امروزه که بسیاری از شرکت‌ها با چالش‌‎های زیستی روبرو هستند و به دنبال شیوه‌های مناسب جهت گزارش و افشای اطلاعات برای عموم مردم می‎‌باشند، استفاده از حسابداری سبز، تلاشی در جهت حفاظت از محیط زیست قلمداد می‌شود.

حسابداری سبز یکی از جنبه های نوظهور دانش حسابداری است و در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد.

در واقع از یک سو بسیاری از مردم جهان هنوز با این شیوه حسابرسی آشنایی ندارند و از سوی دیگر، قوانین آن در کشورهای مختلف گوناگون است و استانداردهای چندانی در این میان وجود ندارد.

این در حالی است که مخارج زیست محیطی شرکت‌ها به نوبه خود حائز اهمیت بوده و باید در محاسبه بهای تمام شده و هزینه تولیدات، به عنوان مخارج کلی مد نظر قرار گیرد.

عملکرد مهم حسابداری سبز آن است که هزینه‌های زیست محیطی به اطلاع سهامداران شرکت‌ها برسد، زیرا در این حالت به شناسایی راه‌های کاهش و حذف این هزینه‌ها تشویق می‌شوند که این امر به نوبه خود پاسداری از محیط زیست را به دنبال دارد.

حسابداری سبز و سنتی

تفاوت حسابداری سبز و سنتی

در حسابداری سنتی، تنها بر سودآوری، بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی و محیط زیست، تمرکز می‌شود و دغدغه اصلی، ابعاد تجاری و ارقام کمی است.

به این معنا که عمده آثار زیست محیطی که به پول یا عدد و رقم تبدیل نشده است، ثبت نشده باقی می‌ماند.

در واقع سخن بر سر این است که حسابداری سنتی برای تاثیر انسان بر محیط طراحی نشده است و این شیوه، برای حسابداری محیط زیست مناسب نیست.

حال آن که در حسابداری سبز، محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه در نظر گرفته می‌شود و هزینه‌های زیست محیطی نیز به عنوان یکی از هزینه‌های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی لحاظ می‌گردد.

کاربردهای حسابداری سبز

کاربردهای حسابداری محیط زیست

این شاخه از حسابداری در سطح اقتصاد خرد و کلان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی اگر بخواهیم به طور مختصر به فواید اطلاعات حاصل از حسابداری زیست محیطی اشاره کنیم، می‌توانیم به مواردی همچون هزینه‌یابی، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فیزیکی و برنامه‌ریزی استراتژیک اشاره نماییم.

با این حال برخی پژوهشگران در یافته‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که حسابداری سبز تاثیرات سازمانی اندکی بر عملکردهای مالی شرکت‌ها داشته است.

برخی هزینه‌ها در حسابداری سبز

  • هزینه‌های جلوگیری از آلودگی آب و هوا
  • تجهیزات تصفیه آب و هوا
  • هزینه‌های اقدامات انجام شده برای صرفه‌جویی در انرژی و کاهش گرمایش زمین
  • هزینه‌های مربوط به حفظ آب و استفاده از آب باران و دیگر منابع طبیعی
  • هزینه فعالیت‌های تجدید محیط زیست (کاهش آلودگی‌های خاک و آب‌های زیرزمینی و غیره)
  • هزینه‌های مدیریتی حمایت از محیط زیست از جمله فعالیت‌های توسعه محیط زیست
  • هزینه‌های حمایت از محیط زیست، ناشی از مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مثل شرکت در سازمان‌های مرتبط با حفظ محیط زیست و غیره
  • هزینه‌های حمایت از محیط زیست، ناشی از هزینه‌های مربوط به تحقیقات و توسعه
  • هزینه‌های مرتبط با کسب و حفظ گواهی ایزو 14001

 

 

توضیح کوتاهی درباره ایزو 14001

استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی، به دنبال ایجاد الزاماتی برای سازمان‌هایی است که می‌خواهند دوستدار محیط زیست بوده و کمترین آلایندگی و آسیب را به محیط اطراف‌شان وارد کنند.

این استاندارد سیستمی برای هدایت و کنترل یک سازمان، با مدنظر قرار دادن محیط زیست است.

ایزو 14001 یک استاندارد عمومی می‌باشد که تمام سازمان‌ها صرف‌نظر از اندازه، خدماتی یا تولیدی بودن می‌توانند آن را دریافت کنند.

 

Green Accounting

دلایل سودمندی حسابداری محیط زیست

مدیریت بهینه هزینه های زیست محیطی، باعث اجرای بهتر سیستم مدیریت زیست محیطی شده و فواید مهمی برای جامعه و موفقیت واحد تجاری دارد که کاهش هزینه ها و رعایت دقیق تر مسئولیت های اجتماعی از آن جمله است.

اگر نگاهی دقیق‌تر به این مقوله بیاندازیم، می‌توانیم سه مورد ذیل را نیز در همین راستا به شمار آوریم:

  • شرکت‌ها با استفاده از تصمیم‌گیری‌های تجاری بهتر، سرمایه‌گذاری در صنایع سبز و بازطراحی فرایندها و محصولات خود، می‌توانند بسیاری از هزینه‌های زیست محیطی را کاهش داده یا حذف کنند، زیرا برخی از این هزینه‌ها ممکن است هیچ ارزش افزوده‌ای برای سیستم و یا محصول ایجاد نکنند.
  • درک درست هزینه‌های زیست محیطی و اطلاع از عملکرد زیست محیطی فرایندها و محصولات تولیدی می‌تواند هزینه‌یابی و قیمت‌گذاری محصولات را بهبود بخشیده و به شرکت‌ها در طراحی فرایندهای محصول سازگارتر با محیط زیست یاری رساند.
  • ثابت شده است که محصولات سازگارتر با محیط زیست، از مزیت رقابتی در بازار برخوردار هستند.

 

حسابداری سبز

خدمات حسابداری مدیریت زیست محیطی

حسابداری زیست محیطی در زمینه حسابداری مدیریت، خدماتی را به مدیران واحد تجاری ارائه می‌کند.

مدیریت سازمان می‌تواند در تعدادی از تصمیمات داخلی خود به شرح زیر از اطلاعات حاصل از حسابداری زیست محیطی بهره‌مند شود:‎

  • طراحی محصول،
  • طراحی فرایند تولید،
  • ارزیابی عملکرد،
  • سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت،
  • کنترل هزینه‌ها،
  • مدیریت ضایعات.

 

حسابداری محیط زیست

چالش‌های پیش روی حسابداری سبز

در ابتدا شرکت‌ها تمایل نداشتند زیان‌های وارده به محیط زیست را در صورت‌های مالی خود افشا کنند ولی به مرور زمان و افزایش میزان خسارت‌ها، شرکت‌ها ناگزیر به رعایت این مسائل شدند.

 

با این حال، کارشناسان متفق‌القول هستند که استفاده گسترده‌تر از این شیوه، مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ است، چرا که توجه به مقوله حسابداری سبز، نگرشی است که به اهمیت حفظ محیط زیست و استفاده از روش‌های بهینه کمک می‌کند و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

 

Green Accounting

سخن آخر

امروزه بسیاری از شرکت‌ها با مسائل زیست محیطی روبرو هستند. این شرکت ها به دنبال شیوه‌ای مناسب جهت گزارش و افشای اطلاعات برای عموم مردم و استفاده از این اطلاعات در مسیر حفاظت از محیط زیست هستند.

استفاده از حسابداری محیط زیست به عنوان تلاشی در جهت حفاظت از محیط زیست تلقی می‌شود.

اگر چه در سال‌های اخیر، حسابداری زیست محیطی توجه بسیاری از محققان رشته حسابداری و طرفداران محیط زیست را به خود جلب کرده و تب استفاده از این شیوه نسبتاً نوظهور بالاست ولی چالش‌هایی نیز بر سر راه وجود دارد که فرهنگ‌سازی از جمله مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود.

هدف نهایی حسابداری سبز، آن است که شرکت‌ها بتوانند ارتباطات، فرایندها و فعالیت های خود را بدون آسیب رساندن به محیط زیست به اجرا و انجام برسانند.

 

منابع:

دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا

نشریه حسابدار

TechJini.com

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *