چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

۵ مرحله برای یک مصاحبه کاری موفق

در این مقاله می‌خواهیم 5 مرحله برای داشتن مصاحبه کاری موفق را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید در ادامه مسیر کاری خود با استفاده از این نکات مصاحبه‌های کاری پیش رو را به بهترین شکل پشت سر بگذارید.

چگونه مصاحبه موفق کاری داشته باشیم

مرحله ۱ برای مصاحبه آماده شوید

جمع آوری اطلاعات

ابتدا مطمئن شوید که از زمان مصاحبه، محل مصاحبه، نام و عنوان شغلی شخصی که با شما مصاحبه می‌کند، و اینکه آیا لازم است چیزی برای مصاحبه بیاورید یا خیر، اصلاعات کافی دارید. سپس تا آنجا که می‌توانید در مورد شرکت اطلاعات جمع آوری کنید.

داشتن این اطلاعات پیش زمینه فکر کردن در مورد سوالاتی که می‌توانید در هنگام مصاحبه از کارفرما بپرسید آسان می‌کند. عناصر اساسی کار را بیابید و در مورد چگونگی مطابقت آنها با مهارت‌ها و علایق خود فکر کنید.

اطلاع داشتن از محل مصاحبه از قبل اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و احتمال دیر رسیدن را کاهش می‌دهد. برای تأخیرهای غیرمنتظره وقت اضافی در نظر بگیرید. اگر مکان مصاحبه در یک قسمت شلوغ شهر یا جایی که مکان‌های پارک محدود است، قرار دارد ممکن است بخواهید از وسایل حمل و نقل عمومی‌استفاده کنید.

 

مرحله ۲ لباس و ظاهر

ظاهر شما اطلاعات زیادی در مورد شما به فرد مصاحبه کننده می‌دهد. برای ایجاد بهترین تأثیر در مصاحبه، تمیز، آراسته و خوش پوش باشید. قبل از مصاحبه، باید به مولرد زیر دقت کنید:

  • دست‌ها و ناخن‌های خود را مرتب کنید
  • اگر ریش یا سبیل دارید، آنرا مرتب کنید
  • لباس خود را از شب قبل آماده کنید
  • خوب بخوابید

یادگیری اینکه چگونه برای مصاحبه کاری خود هوشمندانه لباس بپوشید احساس خوبی در شما  ایجاد می‌کند، همچنین باعث افزایش چشم گیر اعتماد به نفس شما می‌شود. برای آماده سازی تا شب قبل از مصاحبه صبر نکنید. مصاحبه شغلی شما بیش از حد مهم است، بنابراین به سرعت موارد پیش رو را سازماندهی کنید.

مرحله ۳ تمرین بهترین‌ها را رقم میزند

مصاحبه آزمایشی را امتحان کنید. چند روز قبل از مصاحبه خود، از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید با شما مصاحبه کنند. با مرور نمونه سوالات مصاحبه که می‌توانید انتظار داشته باشید یک کارفرما از شما بپرسد مانند موارد زیر برای مصاحبه خود آماده شوید.

  • چرا میخواهی برای این شرکت کار کنی؟
  • نقاط قوت شما چیست؟ نقاط ضعف؟
  • از سابقه تحصیل و آموزش خود بگویید.

این راهکارها را برای مصاحبه کاری مرور کنید:

  • صادق باشید و سریع فکر کنید.
  • واضح صحبت کنید و با مصاحبه کننده تماس چشمی‌برقرار کنید.
  • توضیح دهید که چه کاری می‌توانید برای کارفرما انجام دهید و چرا کار را می‌خواهید.
  • به یاد داشته باشید که برای نشان دادن نکته و مهارت خود از مثالهای خوب استفاده کنید.
  • خود را به روشی مثبت بیان کنید.
  • از ظاهر ناامید یا اعتماد به نفس بیش از حد برای موقعیت شغلی خودداری کنید.
  • از گفتن نکات منفی در مورد کارفرمایان قبلی خودداری کنید.

مرحله ۴ مصاحبه

بیشتر مصاحبه های کاری با احوالپرسی، معرفی و مکالمه‌های کوتاه شروع می‌شود. به یاد داشته باشید که مصاحبه کننده ممکن است عصبی هم باشد! این مکالمه به همه کمک می‌کند تا کمی‌آرام شوند. پرانرژی و مشتاق باشید و لبخند بزنید. مستقیم روی صندلی بنشینید و گاه گاهی به جلو خم شوید. مستقیم به چشم کارفرمای بالقوه نگاه کنید، زیرا تماس چشمی‌خوب به این معنی است که شما به فرد علاقه مند هستید و به خود اعتماد دارید. لبخند زدن و خندیدن در حین مصاحبه مشروط بر اینکه مناسب باشد اشکالی ندارد.

راهکارهایی برای موفقیت در مصاحبه شغلی

مصاحبه کننده ممکن است جزئیات زیادی در مورد شغل به شما ارائه دهد، یا ممکن است با پرسیدن سوال درباره شما شروع کند. بسیاری از اوقات مصاحبه‌های شغلی به مکالمه تبدیل می‌شوند و این خوب است. در طول مصاحبه کاری به راحتی سوال‌های خود را مطرح کنید. همچنین مهم است که مهارت خود را به اطلاع فرد مصاحبه کننده برسانید. اگرچه لازم است به س سوالاتی که آنها می‌پرسند پاسخ دهید، ضروری است مهارت‌ها و توانایی‌های خود را از طریق پاسخ به این سوالات نشان دهید و صلاحیت‌های خود را برای مصاحبه گر روشن کنید. شاید خیلی راحت نباشید که در مورد توانایی‌های خود صحبت کنید، اما زمان خجالتی بودن نیست!

انتظار داشته باشید که مصاحبه کننده لیستی از سوالات را تهیه کرده باشد و هنگام پاسخ دادن به سوالات یادداشت برداری کند. اگر مصاحبه کننده در حال نوشتن مطالب است نگران نباشید.

چند نکته اصلی در مورد اینکه برای مصاحبه کای چه کاری باید انجام دهید:

اگر موقعیت شغلی نیاز به نمونه کار دارد حتما آن‌ها را با خود به همراه داشته باشید

تنها بروید و 10 تا 15 دقیقه زودتر برسید.

با افرادی که پشت میز پذیرش هستند بسیار مودب باشید

نفس‌های عمیق بکشید و آرام باشید.

در طول مصاحبه آدامس نجوید.

 

سوالاتی برای پرسیدن در مصاحبه کاری

مصاحبه کننده ممکن است به شما بگوید اگر سوالی در مورد کار دارید بپرسید. بسیار مهم است که شما چند سوال در ذهن خود داشته باشید و آنها را بیان کنید. اگر از قبل با استفاده از اطلاعاتی که هنگام تحقیق درباره شرکت به دست آورده اید، به این سوالات فکر کنید بهتر است. به خاطر داشته باشید در حالی که مصاحبه کننده تعیین می‌کند شما مناسب شغل مورد نظر هستید یا خیر، شما نیز تعیین می‌کنید که شغل مورد نظر مناسب شما می‌باشد یا خیر.

سوالات شما باید مربوط به شرکت یا وظایف شغلی باشد، پرسیدن میزان پرداختی شغل مورد نظر مناسب نیست. از سوالات زیر برای کمک به شما در فکر کردن در مورد آنچه ممکن است بخواهید از مصاحبه کننده خود بپرسید استفاده کنید.

چه زمانی انتظار دارید موقعیت شغلی را پر کنید؟

آیا می‌توانم منطقه ای که در آن کار خواهم کرد را ببینم؟

این شرکت پیش از شروع کار چه آموزشی ارائه می‌دهد؟

چرا اینجا مکان خوبی برای کار است؟

آیا من به تنهایی کار خواهم کرد یا با افراد دیگر؟

آیا دوره آزمایشی وجود دارد؟

چه فرصت‌هایی برای پیشرفت وجود دارد؟

بحث درمورد حقوق

ممکن است از شما سال شود: “حقوق مورد انتظار شما چقدر است؟” پاسخ خود را تا حد ممکن کلی نگه دارید، زیرا اگر مبلغ شما خیلی زیاد باشد کارفرمایان شما را در اولویت قرار نمی‌دهند. اما اگر برای گفتن حقوق درخواستی به شما فشار بیاورند، می‌توانید بگویید: “من می‌خواهم تقریباً متوسط ​​حقوق یک نفر را با تجربه خودم داشته باشم.”

 

مصاحبه کاری را با اعتماد به نفس تمام کنید

در این مرحله، مصاحبه کننده ممکن است از شما سوال کند که آیا چیز دیگری دارید که دوست دارید به آنها بگویید. این یک فرصت عالی برای تأکید بر مهارت‌ها و توانایی‌های شما به صورت مختصر و مطمئن و به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی است که در مصاحبه کاری ارائه نشده است. آن را مختصر، حدود 30 ثانیه تا یک دقیقه بیان کنید. به یاد داشته باشید، این شما هستید که توضیح می‌دهید چرا بهترین فرد برای این موقعیت هستید.

مناسب است که در پایان مصاحبه از فرد مصاحبه کننده بخاطر اختصاص دادن وقت برای مصاحبه با شما تشکر کنید.

بیشتر بخوانید: فوت و فن‌های مذاکره

مرحله ۵ پس از مصاحبه

در صورت امکان یک نامه تشکرآمیز برای مصاحبه کننده خود و هر کس دیگری که در طول مصاحبه با او صحبت کرده اید بنویسید و ایمیل کنید. از مصاحبه گر برای زمان اختصاص داده شده برای مصاحبه با شما تشکر کنید.

چه کاری باید بعد از مصاحبه کاری انجام دهید:

ارسال نامه تشکر

اگر موقعیت شغلی را به دست آوردید در باره جزئیات حقوق صحبت کنید.

اگر موقعیت شغلی را به دست نیاوردید، در کمال آرامش درباره اینکه چرا موقعیت را به دست نیاوردید بازخورد بگیرید.

برای بهبود مصاحبه بعدی در مورد آنچه خوب پیش رفته و آنچه به خوبی پیش نرفته است، تأمل کنید.

 

 

دوره آموزشی “چگونه مصاحبه موفق کاری داشته باشیم؟”

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: businessnewsdaily.com

یک دیدگاه برای ”چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *