دورکاری و ۹ نکته در مورد چالش‌های آن

طی چند هفته گذشته، افراد بسیاری به صورت دورکاری، کارهای سازمانی خود را پیش می‌برند. برای برخی از افراد، ایده‌‌ی کار کردن در خانه یک رویا است؛ البته به استثنای شرایطی که این روزها دورکاری را برای اکثریت ضروری کرده است.

دورکاری

دورکاری چالش‌های زیادی به‌همراه دارد، مخصوصا زمانی‌که افراد یک تیم بخواهند کارهای خود را با همکاری تیم دیگری انجام دهند. برای حفظ روحیه کار تیمی و بهره‌وری، تیم‌ها نیاز دارند تا با استفاده از ابزارهایی به صورت جمعی، با یکدیگر ارتباط آنلاین داشته و بدون اتلاف وقت کارها را پیش ببرند، به گونه‌ای که انگار همانند قبل در یک ساختمان با هم مشغول به کار هستند.

همچنین افراد برای پیش بردن مسائل، در شرایط دورکاری به ابزارهای مناسب جهت همکاری آنلاین و ابزارهای مدیریت پروژه احتیاج دارند؛ که امکاناتی مانند پیام‌رسانی فوری، تماس‌های ویدیویی، اشتراک صفحه و ردیابی زمان را برای آن‌ها فراهم کند، تا بتوانند کارها را به درستی انجام دهند.

بسیاری از کارمندان به انجام فعالیت‌های خود از طریق دورکاری علاقه بسیاری دارند. دورکاری برای افرادی که عاشق انعطاف‌پذیری و آزادی هستند، یک رویا است. اما برای کارمندانی که دارای شخصیت برونگرا هستند و یا هر روز عادت دارند به دفتر کار مراجعه کنند، خوشایند نیست.

ممکن است شما در شرایط دورکاری هیجان زده یا عصبی باشید. با شروع زندگی جدید در زمینه کار از راه دور که این روزها برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا اتفاق افتاده است، چالش‌های منحصر به فردی تجربه خواهید کرد.

۹نکته مهم در شرایط دورکاری

در ادامه مقاله با استفاده از 9نکته در رابطه با دورکاری، به شما کمک می‌کنیم تا شرایط بهتری را برای خود در این برهه از زمان رقم بزنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از حفظ بهره‌وری، ارتباط موثر و ایجاد حس رفاقت و همراهی با همکاران خود این راه‌حل‌ها را در روال دورکاری مورد استفاده قرار دهید.

۱. ابزار ارتباطی مشترک

ارتباطات روشن و واضح برای موفقیت در شرایط دورکاری مهم خواهد بود. این بدان معنا نیست که شما باید تمام روز با همکاران خود صحبت کنید، اما دانستن اینکه همه ابزار ارتباطی مشترکی برای طوفان فکری، سؤال کردن و یا ارسال یادداشت‌ها دارند بسیار مهم است.

این روزها ابزارهای ارتباطی زیادی وجود دارد، که می‌توان از آن‌ها برای ارتباطات سازمانی استفاده کرد. حتی می‌توان کانالی را جهت معاشرت‌های غیرکاری برای کارمندان فراهم نمود، تا در آن فضا بتوانند محتواهای سرگرم‌کننده مانند موسیقی را با هم به اشتراک بگذارند؛ که این امر کمک می‌کند تا افراد بتوانند فراتر از روال برنامه‎‌های کاری را با هم پیش ببرند.

دورکاری

۲. تهیه لیست کاری هفتگی و ماهیانه

در شرکت‌های بزرگ که از سیستم دورکاری برای بسیاری از کارمندان خود استفاده می‌کنند، هر مدیر دارای لیست کاری هفتگی است. این کار از طریق ویدئو برای کسانی که دورکار هستند ارسال می‌شود، همچنین جلساتی روزانه برای کارکنان برگزار می‌گردد تا هر روز صبح، هر یک از اعضای تیم آنچه را که روز گذشته انجام داده‌ گزارش می‌دهند و اولویت‌ فعالیت‌ها برای روز آینده را بررسی می‌کنند.

لیست کارهای هفتگی برای کارمندان حاضر در شرکت نیز موثر است؛ اما برای کسانی که از شیوه دورکاری استفاده می‌کنند مهم‌تر می‌باشد، زیرا این اطمینان را دارند که هر هفته زمانی جهت مطرح کردن نگرانی‌ها، ارائه بازخورد و مرور اهداف تعیین شده است؛ اینگونه کارمندان احساس می‌کنند که با مدیر خود ارتباط مستقیم و موثری دارند.

همچنین پیشنهاد می‌شود در شرایط دورکاری، یک‌بار در ماه جلسه‌ای آنلاین برای تمامی کارکنان شرکت تدارک دیده شود تا در آن فضا افراد در مورد مباحث غیرکاری خود با هم گپ و گفتی داشته باشند؛ در مورد رویدادهای جدید در زندگی‌شان، موسیقی جدید که به آن علاقه دارند و یا کارهای جالبی که برای گذراندن اوقات فراغت خود در خانه انجام می‌دهند، صحبت کنند. این کار باعث می‌شود تا کارکنان روابط عمیق‌تری نسبت به فضای کاری با هم داشته باشند.

۳. بهبود برنامه روزانه

شاید شما فکر می‌کنید دورکاری بدان معنی است که هر چقدر دلتان می‌خواهد بخوابید! این باوری است که بسیاری از افراد به اشتباه از دورکاری در ذهن خود دارند.

یک برنامه روزانه دقیق می‌تواند به بهره‌وری هرچه بیشتر شما کمک کند. تهیه برنامه‌ای دقیق از کارهایی که باید روزانه انجام دهید باعث می‌شود تا کارهای تخصیص داده شده برای شما و تیم‌تان با انعطاف‌پذیری و به بهترین شکل انجام گیرد.

دورکاری

۴. از مزایای دورکاری بهره ببرید

در شرایط دورکاری دیگر لازم نیست شما هر روز یک مسیر را طی کرده و در طول زمانی مشخص، در جای مشخصی باشید!

می‌توانید روزهایی از هفته، کار خود را زودتر از همکاران‌تان شروع کرده تا بهتر بتوانید از ادامه روزتان استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای دورکاری این است که شما در هرجا و مکانی که اینترنت داشته باشید می‌توانید کار خود را انجام داده و محدودیت مکانی ندارید. در کل می‌توان گفت کار از راه دور انعطاف‌پذیری‌ زمانی و مکانی بسیاری را برای شما فراهم می‌سازد.

۵. لباس مناسب بپوشید

زمانی‌که در خانه هستید قبل از شروع به کار حتما لباس‌هایتان عوض کنید. ذهن شما نیاز دارد تا از فضای استراحت و آرامش خارج شده و خود را برای فضای کاری آماده سازد.

۶. سرعت در انجام کارها

اگر تا کنون مدیریت پروژه به روش چابک به گوشتان نخورده است، زمان آن فرا رسیده تا با این سیستم کاری آشنا شوید. اگر شرکت شما کارهای انجام شده توسط کارمندان را هر هفته و یا هر ماه بررسی می‌کند، پس هیچ مسئله‌ای پنهان نمی‌ماند. حواس پرتی‌های ناشی از اتفاقاتی که در محل کار رخ می‌دهد، دیگر در شرایط دورکاری وجود ندارد، پس شما می‌توانید با تمرکز و تاثیرگذاری بیشتری کارهای خود را پیش ببرید. مدیریت پروژه‌هایتان به روش چابک، به شما کمک می‌کند تا احساس موفقیت و رضایت بیشتری از کار خود داشته باشید.

دورکاری

۷. یک فضای کاری در نظر بگیرید

چون شما دورکار هستید به این معنی نیست که می‌توانید در هر مکانی از خانه کار کنید، به عنوان مثال: تختخواب اصلا فضای خوبی برای کار کردن نیست. فضای مناسبی را در خانه به عنوان محل کاری خود تعیین کنید. این کار ذهن شما را آماده می‌کند و باعث می‌شود که بهتر روی کار متمرکز شوید.

۸. برای خود سرگرمی ایجاد کنید

اگر شرایط دورکاری شما ادامه دارد، نیاز دارید که پس از اتمام کار با افراد دیگری غیر از همکاران‌تان در ارتباط باشید، حتی اگر فرد درونگرایی هستید! برای این کار می‌توانید به گروه‌های آنلاین کتابخوانی بپیوندید، در کلاس‌های ورزشی آنلاین شرکت کنید و یا تماس‌های تصویری گروهی با دوستان‌تان برقرار کنید.

9. مرزهای خانواده را تعیین کنید

کار کردن از خانه در حالیکه در یک محیط اشتراکی با خانواده خود زندگی می‌کنید، دشوار است. این واقعیتی است که وقت گذراندن با عزیزان‌تان برای شما خوشایند است، اما نیاز دارید که بدون حواس‌پرتی کارهای خود را انجام دهید. شما می‌توانید با تعیین مکان و زمان مشخص برای کار خود و در میان گذاشتن آن با خانواده فضای کاری خود را با فضای خانوادگی و شخصی تفکیک نمایید.

دورکاری

در پایان

در این مقاله چند نکته را که می‌تواند به شما در شرایط دورکاری کمک کند، بیان کردیم. شما می‌توانید با استفاده از این موارد الگویی برای خود تهیه کرده تا بتوانید با گذشت زمان، با روشی پایدار و موثر کارهای خود را از خانه به خوبی پیش ببرید. همچنین اصلا جای نگرانی نیست که نیازهای کاری روزمره یا از راه دور شما به مرور زمان تغییر کند.

آیا شما هم  از راه دور کار می کنید؟

راه‌حل یا پیشنهادی برای بهتر گذراندن دورکاری در این شرایط دارید؟

همینجا برای ما بنویسید.

گردآورنده: آیدا شافعی

منابع

workvivo.com
wholewhale.com

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *