چرا یادگیری الکترونیکی؟

پنج دلیل اصلی برتری یادگیری الکترونیکی نسبت به یادگیری حضوری

آیا یادگیری الکترونیکی می‌تواند اثرگذاری بیش‌تری نسبت به یادگیری سنتی داشته باشد؟ فواید عمده‌ی این روش چیست؟

در این مقاله، 5 دلیل اصلی در برتری یادگیری الکترونیکی نسبت به یادگیری مستقیم را نشان می‌دهیم.

چرا یادگیری الکترونیکی بهتر و مؤثرتر است؟

72 درصد از شرکت‌ها معتقدند که یادگیری الکترونیکی باعث می‌شود که در حاشیه رقابتی قرار گیرند. شرکت IBM در تحقیقاتی نشان می‌دهد که افراد شرکت‌کننده در کلاس‌های یادگیری مجازی در مقایسه با کسانی که از روش یادگیری سنتی استفاده کرده‌اند، مطالب را 5 برابر بهتر آموخته‌اند. امروزه از فواید یادگیری مجازی برای بهره‌وری در شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های صنعتی مادر، کارکنان و دانش‌آموزان استفاده می‌شود. می‌توان گفت که در مقایسه با یادگیری سنتی، دوره‌های مجازی الکترونیکی جزو روش‌های آسان، ارزان و کارا محسوب می‌شوند. پس محبوبیت فراگیر این روش دور از انتظار نبوده و علت آن نیز خیلی پیچیده و گنگ نیست؛ اما آیا واقعاً در مقایسه با روش سنتی مؤثرتر است؟ بیایید به 5 دلیل اصلی برتری یادگیری الکترونیکی نسبت به یادگیری مستقیم نگاهی بیندازیم.

تقاضا برای محتوای دیجیتال

تخمین‌ها نشان از هزینه‌ی 325 میلیارد دلاری آموزش الکترونیکی تا سال 2025 دارد؛ بنابراین روش‌های یادگیری نمی‌تواند محدود به روش‌های سنتی و مستقیم شود. بسیاری از شرکت‌ها و کارکنانشان در موضوع مقدار زمان تخصیص‌یافته در کلاس‌های آموزشی با روش سنتی با چالش روبرو هستند.علاوه‌براین، کارکنان به محتویات دیجیتال علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند. اگرچه بیشتر وقت کارکنان پر بوده و غرق کار هستند اما همواره به دنبال یادگیری و افزایش دانش و مهارت خود هستند.

آن‌ها به دنبال محتوای ارزشمند می‌گردند که طبقه‌بندی‌شده و متناسب با نیازشان بوده و زمانی‌که این نوع محتوا در دسترس نباشد، از ناشکیبایی شروع به جستجو‌ی جواب‌هایشان از طریق موبایل‌های خود می‌کنند؛ لذا همواره در تلاش باشید تا با تأمین محتوای دیجیتال، مطالب موردنیاز برای یادگیری کارمندان را در دسترس آنها قرار دهید.

تعهد زمانی کمتر

نتایج گزارش گروه Brandon Hall در سال 2017 نشان می‌دهد که آموزش مجازی می‌تواند زمان آموزش کارکنان را 40 تا 60 درصد کاهش دهد.برنامه‌ریزی‌های فشرده و کمبود زمان خالی برای شرکت‌ در کلاس‌ها را می‌توان دلیلی برای شرکت نکردن افراد در کلاس‌های آموزش سنتی دانست و این خود اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

اما باید بدانید که از طریق یادگیری الکترونیکی است که کارمندان کنترل کاملی بر روی یادگیری‌ خود دارند. آن‌ها می‌توانند با مطالعه‌ی چندباره‌ی مواد آموزشی دوره‌ها و بهره‌ گرفتن از منابع الکترونیکی موجود مثل کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های صوتی، آموزش‌های الکترونیکی، لینک‌های خارج سازمانی و غیره فرآیند یادگیری را اجرا کنند.

این ویژگی است که به کارمندان اجازه می‌دهد تا فرآیند یادگیری را متناسب با ظرفیت‌ها و محدودیت‌های خود عملیاتی کنند.

 

پیروی از الگوهای یادگیری

نظرسنجی Jane Hart در زمینه‌ی یادگیری در محیط کار نشان می‌دهد که 76 درصد از کارکنان یادگیری‌ را از طریق مقالات، ویدئوها و سایر منابع الکترونیکی انجام می‌دهند. در اغلب مواردی که یادگیری از طریق الکترونیکی صورت می‌گیرد نمی‌توان از روش یادگیری سنتی بهره برد. ابزارهای تحلیلی LMS (سامانه‌ی مدیریت یادگیری-Learning Management System) مدرن می‌توانند گزارش‌هایی دقیق از کارایی و میزان پیشرفت هر فرد آموزش‌گیرنده را ارائه دهند. می‌توانید سطوح علاقه‌مندی کارکنان را در طول دوره‌ی یادگیری دنبال کرده و میزان مشارکت و الگوهای مصرفی آن‌ها را بررسی نمایید. این موارد شامل پیگیری تحویل بسته‌های آموزشی، میزان پیشرفت و آزمون‌های انجام‌شده است.

این موارد می‌تواند شما را در برگزاری دوره‌های الکترونیکی و برنامه‌های آموزشی متناسب با الگوی یادگیری فردی هر کارمند یاری دهد. به‌وضوح می‌توان گفت که این امکانات در روش‌های آموزش مستقیم امکان‌پذیر نیستند.

 

نرخ بالای ماندگاری مطالب

طبق تحقیقات صورت‌گرفته در Institute of America، یادگیری مجازی می‌تواند ماندگاری مطالب در حافظه را 25 تا 60 درصد افزایش دهد؛ این ویژگی نشأت گرفته از شبیه‌سازی تصویری، اختصار و بالاتر بودن جنبه تعاملی مطالب یادگیری الکترونیکی است. علاوه بر این موارد نیز باید گفت که مشخصه‌هایی مثل بازی‌سازی (Gamification)، نظرسنجی‌ها، امتحان‌ها و ارزیابی‌های موجود در LMS مدرن می‌تواند جنبه‌ی تعاملی آن را بالا ببرد. یادگیری در محیط الکترونیکی در مقایسه با روش سنتی ‌می‌تواند میزان نگهداری مطالب را در ذهن کارمندان افزایش دهد. از طرفی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دوره‌های آموزشی دارای محتوای چندرسانه‌ای (تصویر، ویدیو، صدا، لینک و غیره) تعامل بالاتری را ایجاد کرده و در هر وسیله‌ای قابل دسترس هستند.

این‌ها مواردی است که شرایطی را برایتان فراهم می‌کند که کنترل بیش‌تری بر روی استفاده از محتوای تولیدی داشته باشید تا کارمندان بتوانند متناسب با سرعت یادگیری خود از دوره‌ها بهره ببرند و با این شرایط است که می‌توان گفت که آموزش در این شرایط سریع‌تر از روش سنتی عملیاتی می‌شود.

 

یادگیری مشارکتی و جمعی

از آن‌جا که در روش سنتی فقط از راه تعاملات رودررو استفاده می‌شود، امکان یادگیری گروهی و مشارکتی وجود ندارد. 75 درصد از یادگیری‌های غیررسمی در حساب‌های کاربری در دوره‌های گروهی در محیط کار صورت می‌گیرد. یادگیری الکترونیکی امکان حضور در گروه‌های گفت‌وگو را فراهم می‌کند. شما می‌توانید کلاس‌های مجازی را اداره کرده و کتاب‌های الکترونیکی و مطالب چندرسانه‌ای دیگر را ‌پیوست نمایید.

 

این نوع از تعاملات در عصر فضای مجازی می‌تواند کارمندان را تشویق کند، تا نسبت به مطالب عکس‌العمل نشان دهند و محتویات را لایک کرده، به اشتراک بگذارند و اظهار نظر کنند. آن‌ها می‌توانند دیدگاه‌ها، سؤالات و ابهامات خود را پست کنند. در این شرایط است که زنجیره‌ای از مباحث میان مدرسان و یادگیرندگان شروع می‌شود. این‌ها می‌تواند در کنار کلاس‌های پیشرفته به افراد کمک کرده و شرایط یادگیری را نسبت به محیط عادی کلاس‌های آموزشی بهبود بخشد.

 

سخن آخر

تا این‌جا فهمیدیم که یادگیری الکترونیکی اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به یادگیری سنتی دارد. اگرچه یادگیری سنتی مزایایی مثل یادگیری گروهی و تعاملات مستقیم دارد اما این روش در عصر حاضر بسیار منسوخ شده است؛ و لذا یادگیری الکترونیکی راهی است که در آن مزایای زیادی هم برای کارمندان و هم برای شرکت‌ وجود دارد. علاوه بر این نیز باید گفت که این روش باعث شده تا فرآیند یادگیری مؤثرتر، شخصی‌سازی‌شده و قابلیت دسترسی همیشگی برای همه باشد.

گردآورنده: زهره طاهرخانی

منبع: https://elearningindustry.com/reasons-why-online-learning-face-to-face-learning

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *