نحوه بهبود مهارت‌های رهبری سازمانی

رهبری سازمانی یک روش رهبری مرتبط با تعیین اهداف استراتژیک برای یک سازمان است. همچنین شامل الهام بخشیدن به کارکنان سازمان برای پیگیری و دستیابی به اهداف خود برای حمایت از سازمان و اهداف استراتژیک آن است. نشان دادن رهبری سازمانی مستلزم یک مجموعه مهارت خاص است که ممکن است برای بسیاری از متخصصان مفید باشد تا در نقش‌های خود مؤثرتر واقع شوند. در این مقاله، مهارت‌های رهبری سازمانی را تعریف می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که چرا آن‌ها مهم هستند، نحوه بهبود آن‌ها را توضیح می‌دهیم و نکاتی را برای تمرین آن‌ها ارائه می‌کنیم.

رهبری سازمانی

مهارت‌های رهبری سازمانی چیست؟

مهارت‌های رهبری سازمانی مهارت‌هایی هستند که برای الهام بخشیدن به افراد برای دستیابی به اهدافشان و حمایت از اهداف استراتژیک سازمان استفاده می‌شوند. در حالی که این مهارت‌ها ممکن است برای هر فرد، صنعت و سازمان متفاوت باشد، برخی از نمونه‌های این مهارت‌ها عبارتند از:

توانایی تأثیرگذاری بر دیگران:

رهبران باید بدانند که چگونه دیگران را متقاعد کنند و بر آنها تأثیر بگذارند. این مهارت به آنها کمک می‌کند تا شناسایی کنند که چه چیزی باعث انگیزه یک فرد خاص می‌شود و از این دانش برای ایجاد اعتماد و الهام بخشیدن به آنها برای موفقیت استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای بهبود روحیه تیم

ارتباط:

مهارت‌های ارتباطی رهبران را قادر می‌سازد تا اطلاعات مهم را به اشتراک بگذارند، درباره همتایان خود بیشتر بیاموزند و روابط خوبی ایجاد کنند. ممکن است برونگرا بودن برای رهبران مفید باشد.

تفویض اختیار:

رهبران باید از حفظ همه کارها برای خود و مدیریت خرد دیگران اجتناب کنند. رهبران عالی درک می‌کنند که چگونه کار را به دیگران محول کنند، در این راستا کارها را بر اساس علایق افراد محول می‌کنند تا بیشترین موفقیت به دست آید.

هوش هیجانی:

هوش هیجانی به متخصصان کمک می‌کند تا یکدیگر را درک کنند و احساسات خود را پردازش کنند. رهبران ممکن است طیف وسیعی از چالش‌ها را در طول حرفه خود تجربه کنند، بنابراین آنها باید بتوانند احساسات خود را تنظیم کنند و به درستی پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: هوش هیجانی چیست؟

عملی بودن راهکارها:

در حالی که برای رهبران مفید است که خلاق و مبتکر باشند، قابلیت عملی کردن آن نیز مهم است، به ویژه در هنگام ایجاد راه حل برای مشکلات. رهبران سازمانی اغلب بر حقایق تمرکز می‌کنند تا انتقادی بیندیشند و بهترین تصمیمات مبتنی بر شواهد را تعیین می‌کنند.

حل مسئله:

مهارت‌های حل مسئله رهبران را قادر می‌سازد تا گزینه‌های خود را ارزیابی کرده و بهترین راه حل را تعیین کنند. این امر مستلزم انجام تحقیقات، تشخیص سودمندترین نتایج و انتخاب راه مناسب برای حل یک معضل است.

خودکنترلی:

اگرچه برای رهبران سازمانی ضروری است که رویکردی فعالانه نسبت به کار خود داشته باشند، اما آنها همچنین اهمیت مکث، گوش دادن و تفکر در مورد وظایف خود را درک می‌کنند. خودکنترلی همچنین ممکن است به مدیریت استرس کمک کند، که ممکن است برای همه زمانی مفید باشد.

چرا مهارت‌های رهبری سازمانی مهم هستند؟

رهبری سازمانی بر عملکرد و موفقیت یک سازمان تأثیر می‌گذارد. داشتن مهارت‌های رهبری سازمانی قوی بسیار مهم است تا بتوانید دیگران را به طور موثر رهبری کنید تا نتایج عالی برای شرکت خود ایجاد کنید و از آن در دستیابی به اهدافش حمایت کنید. رهبران اغلب از طریق رفتار خود نمونه ای برای دیگران ایجاد می‌کنند، بنابراین نشان دادن مهارت‌های عالی ممکن است برای کارمندان جهت الگوبرداری از رفتار خود مسیر خوبی ارائه دهد. در نتیجه، این یک فرهنگ سازمانی قوی تر و سازنده تر ایجاد می‌کند.

 

چگونه می‌توان مهارت‌های رهبری سازمانی را بهبود بخشید

این مراحل را برای بهبود مهارت‌های رهبری سازمانی خود دنبال کنید:

مهارت‌های خود را ارزیابی کنید

فرآیند مهارت سازی خود را با ارزیابی توانایی‌های فعلی خود آغاز کنید. در مورد توانایی‌ها و تمایلات طبیعی خود فکر کنید و ارزیابی‌هایی را تکمیل کنید که نتایج عینی در مورد سطوح مهارت شما ارائه می‌دهد. این کارممکن است به شما این امکان را بدهد که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و متوجه شوید که روی بهبود چه چیزی تمرکز کنید.

 

 آموزش ببینید

گزینه‌های آموزشی را برای بهبود مهارت‌های خود کاوش کنید. به دنبال آموزش برای توسعه مهارت‌های خاص از طریق دوره‌های آنلاین، سمینارها یا مطالب خواندنی باشید. یکی دیگر از گزینه‌های بهبود مهارت‌های رهبری سازمانی شما ممکن است به دنبال آموزش رسمی ‌باشد. به کسب مدرک پیشرفته مانند مدرک کارشناسی ارشد در رهبری سازمانی فکر کنید تا به بهبود مهارت‌های خود کمک کنید.

 

 تمرین کنید

به دنبال فرصت‌هایی برای توسعه و تمرین مهارت‌های خود هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای باشید. اگر دوره‌ای را دنبال می‌کنید تا به شما در توسعه مهارت‌هایتان کمک کند، شرکت در یادگیری تجربی را در نظر بگیرید. این روش یادگیری به شما این امکان را می‌دهد که مهارت‌های خود را در سناریوهای عملی به کار ببرید و به شما کمک می‌کند تا برای مدیریت موقعیت‌های درون سازمان خود آماده شوید.

 

نکاتی برای بهبود مهارت‌های رهبری سازمانی

این نکات را برای کمک به بهبود و تمرین مهارت‌های رهبری سازمانی خود در نظر بگیرید:

یک فلسفه رهبری شخصی را توسعه دهید.

فلسفه رهبری شخصی مجموعه‌ای از اصولی است که شما شخصاً با آنها آشنا می‌شوید و برای هدایت اعمال و تصمیمات خود از آنها استفاده می‌کنید. این ممکن است چارچوبی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید برای تعیین اهداف استراتژیک و رهبری دیگران اقدام کنید. برای توسعه فلسفه خود، به انتظارات، اولویت‌ها و ارزش‌های خود فکر کنید و آنچه برای شما مهم است را در نظر بگیرید.

 

پیشگام باشید.

یک رویکرد پیشگیرانه برای رهبری سازمان خود حفظ کنید. توسعه یک برنامه استراتژیک به شما امکان می‌دهد تا مهارت‌های رهبری سازمانی خود را تقویت کنید. اگر چالشی پیش بیاید، اجرای این برنامه استراتژیک و حفظ آرامش ممکن است به دیگران کمک کند به شما و توانایی‌های شما اعتماد کنند.

 

حس تیم بودن را منتقل کنید.

محیطی ایجاد کنید که حس اجتماع و تعلق را تقویت کند. هدف این است که اطمینان حاصل شود که هر یک از کارکنان اهداف استراتژیک سازمان را درک کرده و آنها را شناسایی کنند. این کار ممکن است به بهبود مشارکت کارکنان کمک کند و در نتیجه مزایایی را برای سازمان فراهم کند، مانند نرخ جابجایی کمتر و افزایش رضایت کارکنان.

 

مخاطب خود را درک کنید.

رهبران سازمانی باید افرادی را که به خوبی رهبری می‌کنند، بشناسند. هر یک از کارمندان را در سطح شخصی بشناسید و بر یادگیری در مورد اهداف آنها و انگیزه آنها تمرکز کنید. این ممکن است به شما کمک کند بهره وری و مسئولیت پذیری آنها را بهبود بخشیده و آنها را برای موفقیت ترغیب کند.

 

مسئولیت پذیری را در تیم خود تقویت کنید.

رهبری سازمانی موفقیت شخصی و مشترک را با هم ترکیب می‌کند. مسئولیت پذیری را در میان تیم خود ارتقا دهید تا مطمئن شوید که هر فرد نسبت به پروژه‌ها احساس مسئولیت می‌کند. این ممکن است به جلوگیری از عوارض یا اختلاف نظر بین تیم شما کمک کند. درعوض، فرهنگ مسئولیت پذیری ممکن است آنها را برانگیزد تا بر یافتن راه حل‌ها تمرکز کنند تا اینکه چه کسی را برای مسائل مقصر بدانند.

 

بازخورد بخواهید.

بازخورد روشی موثر برای یادگیری عملکرد شما و زمینه‌های ممکن برای بهبود است. از کارمندانی که رهبری می‌کنید و همتایان خود در رهبری بخواهید که در مورد عملکرد شما بازخورد ارائه کنند. آنها را تشویق کنید تا در مورد کارهایی که به خوبی انجام می‌دهید و در زمینه‌هایی که ممکن است نیار به بهبود داشته باشید، صادق باشند. از این بازخورد برای تطبیق رویکرد خود استفاده کنید.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: indeed.com

یک دیدگاه برای ”نحوه بهبود مهارت‌های رهبری سازمانی

  1. محمود

    مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *