آخرین اخبار حسابرسی در ایران و جهان

کووید 19 تأثیر بسزایی در حسابرسان جهان دارد

 

با توجه به ماهیت روند حسابرسی که نیاز به تعامل مستقیم با واحد حسابرسی شده دارد، این بیماری همه­‌گیر برای شرکت‌­های حسابرسی پیامدهای خاصی را به همراه داشته است. اگرچه پیشرفت­‌های دیجیتال همچنان بر نحوه انجام ممیزی­‌ها، نحوه جمع­‌آوری شواهد و همچنین جنبه­‌های فرآیند گزارش‌گری تأثیر می‌­گذارد، اما برای بسیاری از بنگاه­‌های اقتصادی، این بحران یک شوک سیستماتیک جهت انجام فعالیت­‌های عادی مشتری ایجاد می­‌کند.

اخبار حسابداری

مایک سوفیلد، مدیر بینش­‌های حرفه­‌ای در ACCA می­‌گوید: “از افزایش فشار برای تکمیل کارهای حسابرسی گرفته تا مسائل مربوط به دریافت شواهد حسابرسی و قضاوت­‌های بسیار حساس در زمینه­‌هایی مانند تداوم فعالیت، حسابرسان باید مجددا ارزیابی کنند که چگونه فعالیت­‌های عادی حسابرسی را انجام دهند. چالش‌­هایی پیش رو وجود دارد، اما پاسخ‌دهندگان همچنین درباره فرصت­‌ها نیز صحبت می­‌کنند.

به طور قابل توجه­ی 53%  از پاسخ‌دهندگان گفته­‌اند برای تکمیل خدمات مشتری با فشار کاری مواجه هستند، و بیش از یک سوم گفته­‌اند که توانایی ارائه گزارش در مهلت مقرر را ندارند. یک چهارم از افراد در جمع‌­آوری شواهد حسابرسی دچار مشکل شده و 27% گفته‌­اند که افزایش خطر حسابرسی در رابطه با ارزیابی دارایی‌­ها، کامل بودن بدهی­‌ها یا مشکلات مربوط به تداوم فعالیت وجود دارد.

 

از جنبه مثبت، 1857 نفر از پاسخ‌دهندگان به تحقیقات جهانی از رویه‌­های عمومی و رهبران حسابرسی، فرصت­‌های قابل توجهی را برای افزایش بینش و ارزش به واحدهای حسابرسی شده از طریق فرآیند حسابرسی را گزارش داده‌­اند.

 

اخبار حسابداری

مایک سوفیلد با تمرکز بر خطرات پیش رو برای همه مشاغل در همه بخش‌­ها نتیجه می­‌گیرد: “این تأثیرات فوری به آینده طنین انداز خواهد شد، مهم این است که چشم انداز اصولی تجارت را از دست ندهیم. حتی در مواجهه با کووید 19، مشاغل بزرگ و کوچک هنوز هم با خطرات موجود مانند امنیت سایبری روبرو هستند. باید به یاد داشته باشیم که روش­‌های مختلف کار و واکنش‌­های استراتژیک می­‌توانند این خطرات را تغییر داده و یا حتی راه‌­های جدیدی را معرفی کنند. حصول اطمینان از مدیریت ادامه ریسک‌­ها، چه به طور خاص در پاسخ به بحران و چه به طور کلی، بسیار ضروری است.

 

بیگ فور (Big Four) با آخرین تحصیل خود سهم مشاوره را افزایش می‌دهد

 

یکی از اعضای Big Four، یک شرکت مشاوره کسب و کار را به عنوان بخشی از برنامه خود به منظور ساخت یک استراتژی برای فعالیت مشاوره در سطح کلاس جهانی به دست آورد.

EY پس از هشت ماه بحث و گفتگو، از تحصیل Port Jackson Partners خبر داد. در نتیجه این تحصیل که انتظار می‌­رود تا ماه ژوئن به اتمام برسد، خواهیم دید که تمام 13 عضو هیئت مدیره Port Jackson Partners به EY پیوسته‌­اند و به عنوان شرکا و سایر کارمندان Big Four در سیدنی عضو می­‌شوند. این شرکت به عنوان EY Port  Jackson Partners  معرفی خواهد شد. EY گفته است که تیم جدید بخش مهمی از روش استراتژی جهانی EY را به نام EY Pantheon که شامل بیش از 5،000 نفر است تشکیل می­‌دهد.

اخبار حسابداری

 

تونی جانسون، مدیر اجرایی و مدیر عامل اقیانوسیه EY گفت: مهارت‌­ها و تجربه تیم Port Jackson Partners از هدف EY برای ایجاد یک روش استراتژی جهانی حمایت می­‌کند.

آقای جانسون گفت: این به ما کمک می­‌کند تا با ارائه بینش استراتژیک، به همراه خدمات کاملا ارائه شده توسطEY ، ارزش والاتری برای مشتریان خود در مجامع و در سطح مدیران مالی فراهم کنیم. ما خوشحالیم که از استعداد و تجربه­‌ی Port Jackson Partners در خانواده EY استفاده می‌­کنیم و بیشترین احترام را برای مدل خدمات موفقیت‌آمیز مشتری آن‌ها قائل هستیم. با همدیگر بر روی انجام کارهایی که در آن عالی هستیم یعنی کمک به رهبران برای حل سخت­‌ترین مشکلاتی که شرکت‌­ها، دولت­‌ها و موسسات خصوصی را به چالش می­‌کشند، تمرکز کنیم.

بایرون پیرولا، مدیر عامل شرکت Port Jackson Partners گفت: تحصیل به شرکت این امکان را می­‌دهد تا پتانسیل کامل خود را تحقق بخشد.

آقای پیرولا گفت: واضح است که مشتریان ما اکنون خواستار دستیابی به موقعیت جغرافیایی گسترده‌­تر هستند و ما باید مسیر شغلی گسترده‌­تری به مشتریان خود ارائه دهیم تا فرصت بیشتری برای فعالیت بین المللی وجود داشته باشد. همه شرکای ما به پیوستن به EY رای دادند. نزدیک به 30 سال، ما از دو نفر در یک دفتر در سیدنی به معتبرترین شرکت مشاوره کسب و کار در استرالیا رسیده‌­ایم. در حالی‌که به این دستاورد افتخار می­‌کنیم، اما اکنون به فراتر از آنچه که می­‌توانیم به تنهایی دست یابیم فکر می­‌کنیم. EY  یک مسابقه عالی به ما پیشنهاد داد، زیرا می‌توانیم همچنان کار متمایز خود را برای مشتریان در یک شبکه جهانی ارائه دهیم که منعکس‌­کننده ارزش‌ها و فرهنگ اصیل ما باشد.

اخبار حسابداری

 

برنامه‌ی آیفک برای تغییر رویه‌ی عمل موسسات حرفه‌ای ارائه‌دهنده‌ی خدمات کوچک و متوسط در دوران کرونا

فدراسیون بین‌المللی حسابداران نقشه‌ی راه تغییر رویه‌های عمل کوچک و متوسط را در دوران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا منتشر کرد. برنامه‌ی تغییر رویه‌ی عمل- نقشه‌ی راه آینده، برای موسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات حرفه‌ای کوچک و متوسط در چهار زمینه‌ی اصلی متمرکز شده است: پذیرش تغییر، اهرم فناوری، تمرکز روی مدیریت استعدادها و تکامل مدل عملیاتی مؤسسه و ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای.

در این سند تصریح شده است که همه‌گیری ویروس کووید 19 موجب تسریع پذیرش فناوری برای بسیاری از موسساتی است که کارکنان آن‌ها اکنون از طریق راهکارهای انعطاف‌پذیر همچون کار از راه دور فعالیت می‌کنند. وضعیت بی‌سابقه‌ی ناشی از کرونا فرصت‌های قابل‌توجهی را برای تطبیق و ارائه‌ی خدمات در محیط اقتصادی به سرعت در حال تغییر در اختیار متخصصان حسابداری قرار می‌­دهد. متخصصان حسابداری به عنوان مشاوران مورد اعتماد بنگاه‌های تجاری، اکنون در بهترین موقعیت برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان هستند و به آن‌ها برای گذر از این وضعیت دشوار و نامشخص، کمک کنند.

موسسات ارائه دهنده‌ی خدمات حرفه‌ای کوچک و متوسط هنوز هم می‌توانند در مرحله‌ی کنترل اوضاع قرار گیرند، اما می‌خواهند پیشگام و آماده باشند تا با تغییرات اساسی و غیرمترقبه سازگار شوند. تغییر مؤثر رویه‌های عمل به رهبری جسورانه، رویکردهای نوآورانه در آموزش و یادگیری مستمر و تلاش شدید برای ارائه‌ی خدمات مناسب و ارزش‌آفرین نیاز دارد.

 

اخبار حسابداری

 

برنامه‌ی آیفک برای تغییر رویه‌ی عمل از مشاوره و راهنمایی‌های کمیته‌ی موسسات ارائه دهنده‌ی خدمات حرفه‌ای کوچک و متوسط آیفک نشات گرفته است. بنا به نظر این کمیته، شرایط هر موسسه متفاوت خواهد بود. اقدامات انجام شده برای موفقیت باید با توجه به شرایط و اهداف هر موسسه تنظیم شود.

فدراسیون بین المللی حسابداران چندین مطالعه‌ی موردی از برخی سازمان‌های عضو خود همچون انجمن حسابداران رسمی استرالیا و ایرلند، و انجمن ملی حسابداری نیجریه را که در زمینه‌ی نوآوری و تغییر رویه از موسسات حمایت کرده‌اند، به همراه ابزارها و منابع مورد استفاده در وب سایت خود قرار داده است.

شرایط غیرعادی ناشی از ویروس کرونا، فرصت‌های قابل ملاحظه‌ای را برای تطبیق و ارائه‌ی خدمات به دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، در اختیار موسسات ارائه دهنده‌ی خدمات حرفه‌ای کوچک و متوسط قرار داده است. آیفک رهبری فکری در مورد تحول در رویه‌‌های عملکرد موسسات را در دست گرفته و بر این موضوع متمرکز شده است که چگونه موسسات ارائه دهنده‌ی خدمات حرفه‌ای کوچک و متوسط می‌توانند تغییر را بپذیرند، از اهرم فناوری بهره‌گیری کنند، استعداد را مدیریت کنند و تأکید جدید بر ارائه‌ی خدمات مرتبط و ارزش‌آفرین داشته باشند.

 

اخبار حسابداری

 

برنامه‌ی تغییر رویه‌ی عمل- نقشه‌ی راه آینده‌ی آیفک بر حوزه‌ها و ابتکارات اصلی حسابداران حرفه‌ای موسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات حرفه‌ای کوچک و متوسط، به‌عنوان مشاوران قابل اعتماد کسب ‌وکارها تأکید می‌کند.

در شرایط فعلی، آیفک برای موسسات ارائه دهنده‌ی خدمات حرفه‌ای کوچک موارد زیر را ضروری دانسته است:

  • در اولویت قراردادن سلامتی و ایمنی کارکنان، تسهیل عملیات مجازی و پشتیبانی از کار انعطاف‌پذیر کارکنان
  • کسب اطمینان نسبت به این موضوع که ارتباطات منظم با مشتری برای شناسایی نیازها و خواسته‌های آن‌ها برقرار است.
  • به حداکثر رساندن روابط نزدیک با مشتری و کسب دانش عمیق برای ارائه‌ی خدمات مربوطه، نشان دادن توانایی تنوع در ارائه‌ی خدمات.
  • استفاده از فناوری برای ارائه‌ی بینش به مشتریان تا آن‌ها قادر به درک شرایط مالی خود شوند و بتوانند اقدامات و تصمیمات آگاهانه و مناسب را انجام دهند.

 

کرونا و فرصت‌های ادغام موسسات حسابرسی

بسیاری از موارد ادغام‌های موسسات حسابرسی به دلیل ترس موجود در هر دو طرف مذاکره، در حد صحبت باقی می‌مانند و هرگز رسمیت نمی‌یابد. ترس از دست دادن کنترل، ترس از محیط ناشناخته، ترس از پاسخ‌گویی، ترس از تغییر و ترس از اتمام دوره‌ی فعالیت و بازنشستگی شرکای موسسات. این موارد تنها نمونه‌ای از متداول‌ترین موانع آغاز راه برای انجام ادغام و تحصیل موسسات حسابرسی است.

 

اخبار حسابداری

 

اکنون، که بحران همه‌گیر کرونا رخ داده است و شرایط عدم اطمینان خاصی را به‌وجود آورده، الزام به پاسخ‌گویی، ترس از دست دادن کنترل، الزام برای تغییر مستمر و سازگاری با محیط ناشناخته را بیش از گذشته، پیش روی موسساتی قرار داده که تفکر ادغام را در سر می‌پرورانند. موسسات حسابرسی می‌توانند تمام این موارد را مدیریت کنند. این موضوع ثابت می‌کند آن‌ها قادر هستند بر ترس خود غلبه کرده و تصمیم هوشمندانه‌ای را برای تداوم فعالیت خود اتخاذ کنند.

این تصمیمات باید روی سناریوهای سنتی ریسک و پاداش متمرکز شود. آن‌چه در این مدت زمان خاص بیش‌تر از تمرکز بر ریسک یا پاداش ناشی از انجام معامله اهمیت دارد، در نظر گرفتن ریسک و پاداش در موارد زیر است:

  • فناوری، آیا در صورت مستقل ماندن، تعهدات مالی و زمانی مبتنی بر فناوری قابل کنترل است؟ یا توزیع هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری دانش از طریق ادغام و تحصیل، قانع‌کننده است؟
  • خدمات، آیا بستر ارائه‌ی خدمات به مشتری و وفاداری مشتری با ادغام موسسه با موسسه‌ی دیگر افزایش یافته است؟ اگر چنین است، آیا زمان کافی برای ارزیابی استانداردهای ارائه‌ی خدمات به مشتری، سیاست‌های مالی، بررسی فنی، فناوری، ظرفیت، سازگاری، سیاست‌های منابع انسانی، فرهنگ، چشم‌انداز، وفاداری مشتری و زیرساخت‌ها اختصاص یافته است؟
  • کارکنان، آیا تیم شما به اندازه کافی نیرومند و کارآمد خواهد بود تا بتواند مشتریان برتر را راهنمایی کند و مشتری‌های برتر بیش‌تری را در صورت مستقل ماندن یا ادغام شدن، جذب کند؟ چه هزینه‌های جدیدی لازم خواهد بود؟ آیا اعضای تیم شما با انجام ادغام احساس امنیت بیش‌تری خواهند کرد یا آسیب‌پذیری بیش‌تر؟ آیا ادغام موسسات برای حفظ و جذب استعدادهای برتر، قدرت جاذبه‌ی بیش‌تری ایجاد می‌کند؟
  • وضعیت مالی، بهترین روش برای حفظ درآمد چیست؟ چه راهکاری به بهترین وجه از سرمایه محافظت می‌کند و چه چیزی نرخ بازگشت سرمایه‌ی مناسب را به ارمغان می­‌آورد؟ آیا قواعد تصمیم‌گیری مناسبی برای تصمیم‌گیری مالی وجود خواهد داشت و چه میزان جریان‌های ورودی معنادار است؟
  • چشم‌انداز، آیا ادغام صرفاً نگرانی‌های مالی کوتاه‌مدت را برطرف می‌کند، یا چشم‌انداز بلندمدت ادغام هم رضایت‌بخش است؟ آیا طرفین فرصت را به‌طور مشابه تعریف می‌کنند؟ آیا طرفین برای اجرای برنامه درست عمل می‌کنند؟

 

ادغام در زمان کرونا و استفاده از استعدادها، دانش، سرمایه، اعتبار و ارتباطات موسسات دیگر نگرانی در مورد چالش‌های متوالی را از بین نمی‌برد. نیاز به پرورش استعداد، کسب دانش‌های روز و ارتقای سیستم جبران خدمات همچنان احساس می‌شود. اما پارامترهای ذکر شده برای انتخاب شریک مناسب بسیار مهم‌تر است.

تنها آموختن از تجربیات ناشی از کووید 19 برای یافتن راه‌های تقویت موسسه کافی نیست. روش‌هایی را برای کشف گزینه‌ها پیدا کنید و بر ریسک و پاداش انجام معامله تاکید کنید. موسسات حسابرسی به دلایل زیادی جزء کسب ‌و کارهای اساسی محسوب می‌شوند. با نگاه کردن به شرایط موسسه‌ و آینده‌ی خود به‌عنوان گام ضروری، نخست شروع کنید و برای اطمینان از پایداری و اضافه کردن شریک جدید به مجموعه‌ی خود گام‌های صحیح بعدی را بردارید.

نویسنده:محمد ثانوی

نشریه چرتکه

فصلنامه تخصصی انجمن علمی حسابداری دانشگاه شهید بهشتی- بهار ۱۳۹۹ شماره ۲۲

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *