مالیات تصاعدی چیست؟

مالیات تصاعدی یکی از انواع مالیات است که به‌صورت های متفاوت از طبقه‌های مختلف جامعه با درآمدهای مختلف دریافت می شود. با این نوع از مالیات، بار مالیاتی افراد ثروتمند بیشتر از کسانی خواهد بود که درآمد آنها کمتر است. سیستم های مالیاتی تصاعدی، توانایی افراد با درآمد کمتر برای خرید اقلام روزمره را بهبود می‌دهد تا افراد بتوانند یک استاندارد زندگی مناسب داشته باشند.

برای مثال، مالیات درآمد سرمایه گذاری، جز مالیات هایی است که برای بسیاری از فعالیت های درآمدزا اعمال خواهد شد. این مالیات معمولا مشمول افرادی می‌شود که دارای ثروت مازاد هستند و با آن سرمایه گذاری می‌کنند. در این مقاله از سایت موسسه آموزش همکاران سیستم به تعریف دقیق مالیات تصاعدی، انواع و مزایای آن می پردازیم.

مالیات تصاعدی چیست؟

مالیات یکی از بزرگترین منابع درآمد دولت ها است و این مالیات در قبال خدماتی است که دولت برای مردم فراهم می‌کند. افراد برحسب میزان درآمد خود، مالیات های متفاوتی پرداخت می کنند. تمامی درآمد یک فرد، مشمول نرخ مالیاتی همان طبقه موردنظر می شود. یکی از انواع مالیات، مالیات تصاعدی است و به این معنی است که هر چقدر درآمد افزایش یافت، رقم پرداخت مالیات هم باید افزایش یابد. امروزه افراد زیادی معتقدند که این مالیات عادلانه‌تر است.

با این مالیات، افرادی که درآمد کمتری دارند، نسبت به افرادی که درآمد بالاتری دارند، نرخ مالیات کمتری می‌پردازند. این نوع مالیات به خانواده های کم درآمد کمک می‌کند تا هزینه های اولیه مانند سرپناه، غذا و حمل و نقل را بپردازند. در این نوع از نظام مالیاتی به دلیل اینکه از درآمدهای بالاتر جامعه مالیات بیشتری دریافت می شود، بنابراین درآمد مالیاتی بیشتری هم نصیب دولت می شود، زیرا در این تصاعد هر میزان که درآمد افزایش پیدا کند، به همان نسبت مالیات هم افزایش پیدا می کند.

نرخ این مالیات بین 15 تا 35 درصد بوده که بالاترین نرخ آن مربوط به افرادی است که درآمد بالاتری دارند.

مالیات تصاعدی چیست

محاسبه مالیات تصاعدی چگونه است؟

این مالیات به‌طور کلی با فرمول زیر محاسبه خواهد شد:

درآمد * درصد درآمد پرداخت شده در مالیات = مقدار مالیات

3 روش اصلی برای محاسبه این مالیات عبارت است از:

  • نرخ تصاعدی کلی: در این روش مبنای دریافت مالیات به‌صورت چند طبقه‌ای خواهد بود که به ترتیب از طبقه بالا به طبقه پایین نرخ مشخصی برای هر طبقه مشخص شده است.
  • نرخ تصاعدی طبقه‌ای: در این نوع، مالیات هر یک از طبقه‌ها نسبت به مازاد نرخ طبقه خود در نظر گرفته می‌شود.
  • نرخ تصاعدی متمایل: در نرخ تصاعدی متمایل، هنگامی که مبنای مالیات با نرخ‌های تصاعدی طبقه به میزان مشخصی برسد، با وسعت میزان مبنا نرخ مالیات کمتر خواهد شد.
بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد مشاغل

 

طبقه‌بندی نرخ مالیات تصاعدی

نرخ مالیات بر درآمد به صورت تصاعدی، به شکل زیر طبقه بندی می شود:

  • تا 30 میلیون ریال درآمد: سالیانه 15 درصد
  • بین 30 تا 100 میلیون ریال درآمد: سالیانه 20 درصد
  • بین 100 تا 250 میلیون ریال درآمد: سالیانه 25 درصد
  • بین 250 میلیون تا 1.000.000.000 ریال درآمد: سالیانه 30 درصد
  • بیشتر از یک میلیارد ریال درآمد: سالیانه 35 درصد

انواع مالیات تصاعدی کدام‌اند؟

این مالیات از نظر درآمد در 4 دسته تقسیم بندی می شود که این دسته ها عبارتند‌از:

  • مالیات بر درآمد سرمایه گذاری: این نوع مالیات برای فعالیت ‌های سرمایه‌گذاری شده است و مشمول کسانی خواهد شد که ثروت اضافی و نیت سرمایه گذاری دارند.
  • مالیات بر بهره کسب شده: این نوع مالیات بر روی سرمایه پس‌انداز اشخاص اعمال خواهد شد و افراد دارای پس‌انداز و سرمایه مشمول این نوع مالیات می‌شوند.
  • مالیات بر درآمد اجاره: این نوع شامل افرادی می شود که در ساخت مسکن سرمایه‌گذاری کرده و به نیت تامین املاک اجاره‌ای برای دیگران اقدام به ساخت و ساز می کنند و مشمول مالیات تصاعدی خواهند شد.
  • مالیات بر مستغلات:این نوع از مالیات، به فعالیت در بازار مسکن مربوط می‌شود. افرادی که از اجاره ملک، زمین یا نقل و انتقالات درآمد دارند شامل این دسته می‌شوند.

مزایای این مالیات چیست؟

مالیات تصاعدی

مالیات تصاعدی مزایای بسیاری دارد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم:

  • با این نوع مالیات، افرادی که دارای درآمد بیشتری هستند، به همان نسبت تعهد بیشتری هم خواهند داشت.
  • در این نظام، افرادی که درآمد کمتری دارند، تضمین و اطمینان پیدا می‌کنند.
  • فشار مالی به افرادی که در راه‌اندازی کسب و کار خود موفق نبوده‌اند، وارد نمی‌شود.
  • در این مالیات، از سلطه و احاطه دیگران و ناپایداری سیاسی جلوگیری می‌شود.
  • استفاده از نظام مالیات تصاعدی باعث جلوگیری از رکود اقتصادی می شود.
  • درآمد دولت در این سیستم مالیاتی به نسبت دیگر سیستم های مالیاتی بیشتر است.
  • استفاده از این نوع مالیات باعث رونق و افزایش درآمد ملی خواهد شد، زیرا وصول مالیات در این سیستم بیشتر از روش های دیگر است.
  • مالیات تصاعدی، دولت در زمان رونق اقتصادی، مالیات بیشتری دریافت می‌کند و در دوران رکود اقتصادی مالیات کمتری دریافت می‌کند، ولی می تواند با دریافت همان مالیات کم، به بهتر شدن ثبات اقتصادی کمک کند.
بیشتر بخوانید: مالیات چیست؟

 

مالیات تصاعدی و نظر اقتصاددانان

در یک جامعه با اقتصاد صحیح، افراد باید بخشی از درآمد خود را به جای نگهداری، در یک فعالیت درآمدزا سرمایه گذاری کنند.

این موارد در نظام مالیاتی تصاعدی متفاوت است و افرادی که دارای ثروت بیشتری هستند، مشمول مالیات بیشتری خواهند شد و ثروت قابل استفاده کمتری برای آن ها باقی می‌ماند و انگیزه بهره‌وری را از دست می‌دهند و در نهایت منجر به کم شدن سرمایه گذاری می شود.

سخن آخر

مردم یک جامعه به دولت مالیات پرداخت می کنند و دولت هم در قبال مالیات موظف است به مردم خدمات ارائه دهد. مالیات تصاعدی یک سیستم مالیاتی است که با افزایش درآمد افراد، نرخ مالیات افزایش پیدا می‌کند، یعنی هر چقدر که درآمد بیشتر شود، نرخ مالیات مشمول شده هم افزایش می یابد. این نوع مالیات شامل مالیات بر درآمد سرمایه گذاری، مالیات بر بهره، درآمد اجاره، مالیات بر دارایی و اعتبار مالیاتی است.

اگر علاقه‌مند به ورود به بازارکار حسابداری و شرکت در دوره های پرورش کارشناس حسابدار هستید، با موسسه آموزش همکاران سیستم در تماس باشید و از طریق تماس تلفنی با کارشناسان این مجموعه از راهنمایی‌های لازم برخوردار شوید.

یک دیدگاه برای ”مالیات تصاعدی چیست؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *