مدیریت زمان در دورکاری

تکنیک های معروف مدیریت زمان در اوقات دورکاری

تطبیق پیدا کردن با شرایط دورکاری بسیار سخت است. مخصوصا برای کسانی که به حضور در شرکت به صورت مرتب عادت دارند. مدیریت زمان در اوقات دورکاری به دلیل عوامل متعدد بیرونی به شدت اهمیت دارد.
در این مقاله به روش‌های مدیریت زمان با هدف استفاده بهینه از اوقات دورکاری پرداخته شده است.

تکنیک های مدیریت زمان در اوقات دورکاری

۱. فعالیت‌های روتین جدیدی را دنبال کنید

شما حتماً عادت دارید هر روز صبح ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و زمانی را برای آماده شدن و رفتن به سرکار اختصاص دهید. اما در شرایط دورکاری شما بعد از بیدار شدن در محل کار حاضر شده اید. در این زمان بهتر است سعی کنید ساعت بیدار شدنتان را تغییر ندهید و در همان ساعتی که قبل تر بیدار می شدید, بیدار شوید. سپس زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید و صبحانه‌تان را صرف کنید. سعی کنید در همان ساعت قبلی شروع به کار بکنید و زمان های استراحت کوتاه بیشتری را برای خودتان در نظر بگیرید.

برنامه زمانبندی به شما کمک می کند تا منظم شوید و زمانتان را به فعالیت های جدید مطابق با روتین جدید اختصاص دهید.
مدیریت زمان هم برای زندگی کاری و هم در زندگی شخصی باعث می شود در هر دو بخش از زندگیتان موفق باشید.
روتین روزانه باعث نمی‌شود که شما سخت گیر باشید. در واقع کار کردن از خانه به شما کمک می کند که برای مدیریت زمان کاری خود منعطف تر باشید. این موضوع ثابت شده است که انعطاف ساعات کار در روش دور کاری برای کارکنان یک امتیاز به شمار می‌رود.
برنامه روزانه به شما کمک می کند تا مطمئن شوید زمانتان را به جای انجام سایر فعالیت ها به کارتان اختصاص می‌دهید.

اگر انجام دادن فعالیت های روتین برای شما خسته کننده به نظر آمد می توانید از روش A/B  استفاده کنید. در این حالت شما برنامه روزانه تان را به صورت هفتگی و یا روزانه تغییر می دهید تا یکنواخت بودن کارها باعث کسالت و خستگی‌تان نشود.
تنوع‌های کوچک به شما کمک می‌کند تا در کنار داشتن روتین‌های معین دچار خستگی نشوید.

محیط کاری در اوقات دورکاری
۲. عوامل حواس پرتی را حذف کنید

راهکارهایی را پیش بگیرید تا تمرکز حواس تان به اندازه زمان حضورتان در سر کار حفظ شود. تخصیص دادن یکی از اتاق‌هایتان در منزل به اتاق کار می‌تواند شروع خوبی باشد. لوازم برقی که مورد نیاز نیستند را مثل تلویزیون خاموش کنید. سپس عوامل صوتی و تصویری ایجاد کننده حواس پرتی که به راحتی تمرکز شما را از بین میبرند حذف کنید. ما معمولا عادت داریم به طور مرتب نوتیفیکیشن نرم‌افزارهای موبایل خود را چک کنیم. در صورتی که احتیاج دارید به روی پروژه خاصی تمرکز داشته باشید نوتیفیکیشن نرم‌افزارها را خاموش و بی صدا کنید.

عوامل اختلال تمرکز همیشه وسایل الکترونیکی نیستند. مثلا یک میز کار نامرتب می‌تواند محیط کاری شما را به هم ریخته کند و مشکلاتی را به وجود آورد که به راحتی اجتناب پذیر هستند.
به کار گیری یک ساختار منظم برای میز کار می تواند بهره وری را افزایش دهد و اطمینان از داشتن محیط کار مرتب کلید مدیریت زمان اثربخش است.

 

مدیریت زمان و محیط کاری

۳. از یک اپلیکیشن استفاده کنید

سعی کنید تکنولوژی را در آغوش بگیرید به جای اینکه از آن دوری کنید. در حال حاضر اپلیکیشن های زیادی برای کمک کردن به شما جهت مدیریت فعالیت‌های انجام شده وجود دارد. استفاده از این نرم افزارها به ویژه در مواقعی که نظارت و سرپرستی وجود ندارد می تواند موثر باشد. مثلاً شما به یک پلتفرم شخصی برای سازماندهی فعالیت‌هایتان دسترسی دارید. از طریق آن تحلیل جلسات و وضعیت پروژه هایتان می توانید اثر بخشی کارهایتان را بالا ببرید.

شما حتی می توانید برای یادآوری ساعات استراحتتان هم از این نرم افزار ها استفاده کنید.
اپلیکیشن های تناسب اندام به شما یادآوری می‌کند که بایستید و حرکات کششی انجام دهید حرکات کششی در محیط کار برای تقویت ذهن و بدن، خصوصاً زمانی که مجبور هستید چند ساعت پشت میز بنشینید بسیار مفید است. با انجام این فعالیت ها استقامت شما افزایش پیدا می کند و می‌توانید از زمانتان بهینه تر استفاده کنید.

 

هدف گذاری در مدیریت زمان و اهمیت آن

۴. هدف گذاری کنید

تونی رابینز در مورد هدف گذاری می گوید: ” هدف گذاری امری حیاتی است به این دلیل که به شما کمک می کند در خصوص فعالیت هایی که برای شما مهمتر است تصمیم بگیرید و بر روی آنها تمرکز کنید، همچنین هدف گذاری اثربخش باعث می‌شود شما پیشرفت را ارزیابی کنید، بر موانع غلبه کنید و رویاهایتان را تجسم کنید.”
وقتی هدف گذاری میکنید مقصدی دارید که برای رفتن به سمت آن کار می کنید. اهداف می توانند کوچک و روزانه باشند و یا ایده های بزرگی باشند که نیازمند پیمودن چندین گام باشند. هر کدام را که انتخاب کنید برای به سرانجام رساندن اهداف نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی هستید که برای تحقق آن باید به دنبال راه‌های مدیریت زمان باشید.

از روش های مدیریت زمان که بیان شد می‌توانید برای تحقق اهدافی که برنامه‌ریزی کرده اید استفاده کنید. وقتی به هدفتان رسیدید هدف جدیدی را تعیین کنید. موفقیت در چیزی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید به شدت انگیزه‌بخش است و به شما کمک می‌کند که زندگی شادتر و مفیدتری داشته باشید.

 

گردآورنده: زهره طاهرخانی

منبع: https://www.entrepreneur.com

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *