بازار کار هوشمندی تجاری در ایران

عملیات تجاری با گذشت زمان پیچیده تر می‌شوند که این امر سبب می‌شود تحقیق و نوآوری زمان بسیار کمی‌داشته باشد. شرکت‌های بزرگ برای پیروزی در رقابت با یکدیگر به راهکارهای معناداری نیاز خواهد داشت. با این حال، با افزایش حجم داده‌های نامرتب، تجزیه و تحلیل آنها را دشوار می‌کند. در این زمان کسب و کارها به شدت به فناوری‌هایی نیاز دارند که بتوانند روند بازار را تجزیه و تحلیل و پیش بینی کنند. هوشمندی کسب و کار( Business Intelligence ) این امکان را برای کسب و کار‌ها فراهم می‌کند. در ادامه به شرایط بازار کار هوشمندی تجاری نیز می‌پردازیم.

مفاهیم و ابزار های هوشمندی کسب و کار bi یا business intelligence

کیفیت پایین داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های غیر اصولی باعث می‌شود کسب و کار‌های آمریکا در سال حدود 600 میلیارد دلار ضرر کنند. عدم استفاده درست از داده‌ها باعث می‌شود که شرکت‌ها وقت و تلاش خود را در روندهایی که هیچ ارزشی ندارند تلف کنند. فناوری‌های هوشمندی تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها را برای یافتن الگوهای ادراکی اصلاح، تقسیم و تکه تکه کنند. استفاده از هوشمندی تجاری از زمان تکامل Big Data اکنون شتاب بیشتری گرفته است.

بر اساس گزارش “Zion market Research“، بازار جهانی هوشمندی تجاری 16،33 میلیارد دلار آمریکا در سال 2015 به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود در سال 2021 به 26/50 میلیارد دلار برسد که خبر از رشد 8/4 درصدی می‌دهد.

در حال حاضر،هوشمندی تجاری(Business Intelligence ) یکی از داغترین نوآوری‌های بازار در سراسر جهان محسوب می‌شود که راه را برای پیشرفته ترین فناوری‌ها که انقلابی در آینده ایجاد می‌کنند هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه هوشمندی تجاری

 

 بازار هوشمندی تجاری

از زمان شکل گیری این مفهوم، بسیاری از شرکت‌ها وارد حوزه BI یا (Business Intelligence) شده‌اند، در میان آنها برخی از برترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات مانند SAS و IBM  وجود دارند. طبق نظرسنجی اخیر Gartner، شرکت‌های کوچک مانند Tableau و Qlik  امروزه با توجه به ویژگی‌های بصری غنی هوشمندی تجاری طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.

در نمودار زیر شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندی کسب و کار در سطح جهان و سهم بازار آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

بازار کار هوش تجاری یا هوشمندی تجاری یا هوشمندی کسب و کار در ایران

 

 

هوشمندی تجاری چگونه تفاوت ایجاد می‌کند؟

کسب و کار‌ها جهت نغییر نحوه عملکرد خود با استفاده از هوشمندی تجاری و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های قدرتمند بصری،می‌توانند روال و حقایق موجود در داده‌های خود را بررسی کرده و در لحظه تصمیمات بهتری بگیرند.

هوشمندی کسب و کار مانند ستون فقرات برای مشاغل مدرن عمل می‌کند. توانایی‌های گرافیکی و بصری، ابزارهای BI را به یک قسمت اساسی در هر تجارت تبدیل می‌کند. شرکتهایی که ابزار BI را به کار می‌گیرند سریعتر از شرکتهایی که اینگونه نیستند رشد می‌کنند.

 

ورود به بازار کار هوشمندی تجاری

اگر قصد دارید کار خود را به عنوان یک متخصص BI آغاز کنید، مطمئناً این بهترین تصمیمی‌است که گرفته اید چرا که این صنعت به شدت رو به پیشرفت است و آینده روشنی در انتظار شماست. برخی از نقش‌های برجسته شغلی که به دنبال مهارت‌های مبتنی بر BI هستند:

  • تحلیلگر هوش تجاری
  • مدیر پروژه هوش تجاری
  • توسعه دهنده هوش تجاری
  • توسعه دهنده مدل معنایی BI
  • مدیر هوش تجاری
  • مشاور هوش تجاری

حقوق و درآمد موقعیت‌های شغلی حوزه هوشمندی تجاری در جهان:

  • Data science (کارشناس علم داده) 118709 دلار
  • مدیر هوش تجاری 105832 دلار
  • معمار داده 100118 دلار
  • معمار هوش تجاری 99،299 دلار
  • مهندس داده 95936 دلار
  • توسعه دهنده هوش تجاری 84،043 دلار
  • مشاور هوش تجاری 81341 دلار
  • تحلیلگر هوش تجاری 71،050 دلار
  • تحلیل‌گر داده 62379 دلار

طبق پیش بینی‌ها این اعداد در سال آینده با رشدی 3/4 درصدی مواجه خواهند شد.

 

حقوق و درآمد موقعیت‌های شغلی حوزه هوشمندی تجاری در ایران:

طبق بررسی‌های به عمل آمده در سایت‌های کاریابی و موسسات مختلف، همچنین اساتید این رشته میزان حقوق در نظر گرفته شده برای کارشناس هوشمندی تجاری (یا کارشناس BI) از 5/3 میلیون تومان در ماه در سال 99  شروع می‌شود. این عدد می‌تواند نسبت به تجربه و سابقه کاری، همچنین میزان تسلط به مباحث فنی بالاتر باشد

جهان به قدرت BI پی برده است. اکنون تقریباً در همه صنایع مانند نرم افزار، بهداشت، خرده فروشی، پروژه‌های دولتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازار کار هوشمندی تجاری در آینده نه چندان دور گسترش می‌یابد. از این رو، ورود به این بازار گامی‌محکم در جهت موفقیت شما خواهد بود.

 

حرف آخر:

BI طیف گسترده ای از جایگاه‌های شغلی را شامل می‌شود. این مشاغل به مهارت‌های مختلفی از جمله مهارت در مدیریت پایگاه داده، SQL، برنامه نویسی پایه، توانایی‌های تحلیلی و … نیاز دارند. با این حال، صرف داشتن دانش نظری کارایی نخواهد داشت. به همین دلیل داشتن تجربه عملی در فناوری‌های مرتبط بسیار مهم است. از این رو، اگر به دنبال کار در حوزه BI هستید، بهتر است در موسساتی آموزش‌های لازم را ببینید که به صورت عملی و حرفه ای مباحث را به شما آموزش دهد. موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم  شما را در سفر حرفه ای خود به یک سطح کاملا جدید می‌رساند.

دوره جامع پرورش کارشناس هوشمندی تجاری

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *