۴ روش برای تقویت مهارت انعطاف‌پذیری

سخن چارلز داروین هنوز مورد تامل است که می‌گوید: “قوی‌ترین گونه‌ها نیستند که نجات پیدا می‌کنند و نه آنهایی که باهوش هستند بلکه کسانی که نسبت به تغییرات انعطاف‌پذیر هستند. “
انعطاف‌پذیری یکی از برجسته‌ترین مهارت‌های انسانی است که به عنوان مهارت نرم یا ضروری شناخته می‌شود و کارمندان به دنبال دستیابی به آن هستند.


در گذشته تاکید و اهمیت کمی به روی این مهارت وجود داشت ولی رفته رفته کارفرمایان به این نتیجه رسیدند که مهارت‌های سخت به تنهایی کافی نیستند.
کارمندان باید بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند، مذاکره کنند، با همکاران دیگر تعامل کنند، تفکر انتقادی و تفکر خلاق داشته باشند و همچنین نیاز دارند که منعطف باشند.

مهارت انعطاف‌پذیری

 

انعطاف‌پذیری چیست و چرا اهمیت دارد؟

انعطاف‌پذیری یعنی این که فرد بتواند نسبت به روند تغییرات، نوآوری، بی‌ثباتی، نوسان صنعت و موارد مشابه پاسخ سریع بدهد.
این مهارت سازش‌گری باعث می‌شود افراد در سازمان چابک عمل کنند مخصوصاً در صنایع امروز که مدام در حال تغییرات پی در پی هستند.


به طور مثال زمانی که تاثیر هوش مصنوعی در اتوماسیون مطرح می‌شود این موضوع چیزی فراتر از انتظار صنایع تولیدی است. بنابراین لازم است کارمندان درک و پاسخی سریع به این نوآوری بدهند.

موضوع انعطاف‌پذیری محدود به موضوعات مربوط به تغییرات تکنولوژی نمی‌شود. زمانی را در نظر بگیرید که مدل کسب و کار شرکت پاسخ نمی‌دهد و درآمدها رو به کاهش می‌رود. در این وضعیت کارمندانی که خود را با شرایط تطبیق می‌دهند به نحوی که هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

این افراد نسبت به بقیه متفاوت فکر کرده و از آن مهم‌تر به آینده نگاه می‌کنند. آن‌ها به فکر بهبود شرایط هستند و شرکت را از این وضعیت نجات خواهند داد. برعکس کارمندانی که به استانداردهای شغلی چسبیده‌اند باعث افول شرکت خواهند شد.
مهارت انعطاف‌پذیری


آیا شما فرد انعطاف‌پذیری هستید؟

جف باس در مقاله “۱۴ نشانه فرد منعطف” در مجله فوربس مشخص می‌کند که ویژگی‌های زیر از صفات افراد منعطف هستند:
با تجربه هستند و فرصت‌ها را می‌بینند. زمانی‌که بقیه افراد شکست‌ها را می‌بینند، مدبر هستند. جلوتر فکر می‌کنند، غر نمی‌زنند و در خودشان را جستجو می‌کنند. بقیه را مقصر نمی‌دانند، همچنین بقیه را سرزنش نمی کنند. کنجکاو هستند و ذهنی باز دارند. به مسائل سیستمی نگاه می‌کنند و به حال حاضر توجه می‌کنند.

مهارت انعطاف‌پذیری


اگر این ویژگی ها را ندارید می توانید از طریق راهکارهای زیر انعطاف‌پذیری را در خود تقویت کنید:


فرآیند تفکر خود را تغییر دهید:

این جمله ذهنی را فراموش کنید که: “ما همیشه این گونه عمل کرده‌ایم”
زمانی که ایجاد تغییر ترسناک و هول‌انگیز است آن را بپذیرید و به تغییر به عنوان فرصت نگاه کنید، یاد بگیرید و رشد کنید. این طرز تفکر درهای خلاقیت را به روی شما باز می‌کند همچنین آماده می‌شوید که پذیرای افکار، عقیده‌ها و نگرش‌های متفاوت باشید.



خودتان را مجبور کنید تا ریسک‌پذیر باشید:

پیشرفت‌های کوچک با ریسک نکردن به وجود می‌آیند. برای بعضی‌ها موضوع ریسک به قدری منفی است که به سرعت از آن عبور می‌کنند. اما ریسک‌پذیری کلید منعطف بودن است. با ریسک‌های کوچک شروع کنید. به عنوان یک سیستم حمایتی برای راحتی خیال در جلسات تیمی در خصوص ریسک‌پذیری به گفت و گو بپردازید.



مهارت انعطاف‌پذیری

 

بقیه افراد را برای داشتن ذهن باز تشویق کنید:


یکی از روش‌های تقویت داشتن ذهن باز و پذیرا این است که بقیه افراد را به داشتن ذهن باز تشویق کنید. این باعث می‌شود که فضای اطراف شما بازتر باشد. این در واقع باعث می‌شود که افکار بسته مثل “ما همیشه این گونه عمل کرده‌ایم” از بین برود.

یادگیری را در آغوش بگیرید:


همانطور که در مقاله فوربز آمده است افرادی که کنجکاو هستند و در زمان حال زندگی می‌کنند، منعطف هستند. به این معنی است که شما باید یادگیری را در آغوش بگیرید. در مورد تکنولوژی‌های جدید صنعت خود مطالعه کنید. در سمینارهایی شرکت کنید که یاد بگیرید چگونه با حفظ کیفیت و اثربخشی هزینه‌ها را کاهش دهید. در مورد پیشرفت فرآیندها یاد بگیرید. با همکارانی ارتباط برقرار کنید که این طرز نگاه را دارند، از آن‌ها یاد بگیرید و چیزهایی را بخوانید که آن‌ها را مطالعه می‌کنند.

 

مهارت انعطاف‌پذیری

 

ملیسا کوری می‌گوید: ” افرادی که منعطف هستند و شانس این را دارند که سازش‌گرایانه نسبت به محیط اطراف فکر و رفتار کنند، صاحب مهارت‌های مهمی هستند. در ادامه اضافه می‌کند که “لازمه تبدیل تغییرات به فرصت این است که بتوانیم تغییرات را بپذیریم”. شبکه‌ای از افراد را جهت حمایت و همراهی بسازیم تا به کمک آن‌ها بتوانیم از تغییر ایجاد شده عبور کنیم.

هدف از این نوشتار این است که شما باید زمانی را اختصاص دهید و در مورد سطح انعطاف‌پذیری خود فکر کنید. اگر فکر می‌کنید فرد منعطفی هستید از طریق نمونه‌هایی قابل لمس در مورد این مهارت خود در لینکدین و رزومه خود بنویسید. اگر هم فرد منعطفی نیستید گام‌های فعالی را جهت منعطف بودن بردارید. پیشنهاد می‌کنیم جهت تقویت این مهارت با فرد قابل اتکایی همراه شوید.

منبع: drexel.edu

گردآورنده: بهاره صادق‌آبادی

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *