مهارت های نرم کلیدی

مهارت‌‌های نرم ویژگی‌های فردی، شخصیت اجتماعی و توانایی برقراری ارتباط با دیگران در جهت رسیدن به موفقیت شغلی است. در واقع مهارت های نرم کلیدی نحوه رفتار و تعامل شخص در ارتباطاتش با بقیه افراد را مشخص می‌کند.
برخلاف مهارت‌‌های سخت که یاد گرفته می‌‌شوند; مهارت‌‌های نرم شبیه احساسات و بینش افراد است و ارزیابی آنها از این جهت دشوارتر است.
مهارت‌‌های نرم شامل توانایی سازش، شخصیت و رفتار، ارتباطات، تفکر خلاق، اخلاق کاری، کار تیمی‌، شبکه سازی، تصمی‌م گیری، مثبت اندیشی، مدیریت زمان، انگیزش، انعطاف پذیری، حل مسئله، تفکر انتقادی و حل تعارض می‌ ‌باشد.

در ادامه شما را با مهارت های نرم کلیدی که در دنیای کار کاربرد دارد، آشنا خواهیم کرد.

مهارت های نرم چیست و چه کاربردی دارد؟

مهارت‌ها و ارتباطات بین فردی قوی

اگر می‌‌خواهید جز بهترین کارمندان محل کار خود باشید، باید چگونگی برقراری ارتباط موثر و گوش فرا دادن به همکاران و سایرین را در اولویت کار خود قرار دهید

مهارت حل مسئله

از آنجایی که مشکلات در طول کار پیش خواهد آمد و اجتناب از آن امکان پذیر نیست، کارمندانی که راه حل‌هایی موثر برای رفع چالش‌ها و مشکلات روزمره می‌ابند در زمره با ارزشترین کارکنان یک سازمان قرار می‌ گیرند. از طرفی دیگر کارمندانی که قدرت و توانایی حل مسئله را ندارند ولی پذیرای مشاوره و راهنمایی سایرین هستند کارکنان مورد اعتماد مجموعه خواهند شد.

 

داشتن اخلاق حرفه ای و کاری

استخدام فردی با اخلاق حرفه ای و کاری بالا باعث موفقیت و پیشرفت هر کارفرمایی خواهد شد. هیچ موسسه و آموزشگاهی دوره‌های اخلاق کاری برگزار نمی‌ کنند از این رو این خصیصه قابل آموزش نیست. هنگامی‌ که فردی شروع به کار در یک سازمان جدید می‌‌کند یا چنین اخلاق و ارزش‌هایی را از ابتدا دارد، یا ندارد. فاکتورهای متعددی در وجود اخلاق کاری دخیل هستند؛ برای مثال این که فرد تا چه می‌زان برای انجام وظایف خود در بهترین شکل ممکن و مورد نظر سازمان، ارزش قائل است. فارغ از این که نحوه نظارت بر کارهای کارمندان چگونه باشد، این خصوصیات ذاتی کاملا خارج از کنترل کارفرما هستند.

مذاکره موفق و اصول مذاکره

مهارت‌ رایانه ای و پیشرفته

امروزه تقریبا تمامی‌ جایگاه‌های شغلی به مهارت‌های کامپیوتری نیاز دارند. از جمله ارائه گزارش‌های روزانه، ارسال و دریافت ایمی‌ل، مکاتبات و نامه نگاری و… . سازمان‌ها و کارفرمایان برای کارجویانی که مهارت‌های کامپیوتری خوبی دارند امتیاز بالاتری قائل می‌ شوند.

مهارت‌ تحقیقاتی بالا

کارکنانی که قادر هستند عملیات انجام تحقیقات ابتدایی برای کار‌ها و یا پروژه‌ها را انجام دهند; مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها خواهند بود، این تحقیقات می‌ تواند شامل جمع آوری اطلاعات کلیدی برای شروع یک پروژه و یا تحقیق در مورد بازار و نقاط قوت رقبا باشد..

مهارت‌ مدیریت زمان

کارکنانی که از مهارت مدیریت زمانی بالایی برخوردار هستند می‌ توانند توازن و تعادل را می‌ان انجام و صرف وقت بر روی کارها و پروژه‌ها برقرار نمایند به طوری که هر پروژه و یا وظیفه به موقع و درست انجام می‌ گردد.

 

مهارت‌ مدیریت و کنترل پروژه

کارکنانی که به انجام روتین و روزمره وضایف شغلی خود مشغول هستند، باید بدانند که چگونه هر یک از فعالیت‌ها و کارهای خود را اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن، کارهای خود را به بهترین نحو به انجام برسانند

 

انعطاف‌پذیری

امروزه با توجه به بازار رقابتی که وجود دارد شرکت‌ها همواره در حال تغییر و تحول می‌ باشند، از این رو توانایی سازگاری با شرایط جدید و انعطاف پذیری کارکنان به شرکت‌ها کمک می‌ کنند که در عرصه می‌دان رقابت حرکت رو به جلو و مثبت داشته باشند.

 

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی می‌ تواند به شکل معجزه آسایی باعث تحول یک شرکت و یا سازمان شود. نگرش مثبت کارمندان به سایر اعضای شرکت نیز منتقل خواهد شد. بسیار مهم است که کارمندان به دنبال کسب چنین نگرش و انرژی مثبتی باشند؛ زیرا وجود تنها چند فرد منفی برای از کار انداختن یک واحد و یا حتی کل شرکت کافی است.

 

کار تیمی‌ (teamwork)

در گذشته، اغلب افراد شغل‌هایی را انتخاب می‌ کردند که با آنان اجازه می‌داد مطابق به میل خود و به صورت انفرادی کار کنند و یا در یک محیطی تیمی‌ مشفول به کار شوند. امروزه اما، بیشتر امور در قالب فعالیت‌های تیمی‌ انجام می‌‌شوند. کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که بتوانند به خوبی در قالب یک تیم عمل کنند; اهل همکاری باشند و به شکل موثری با سایر همکاران و هم تیمی‌‌های خود تعامل برقرار کنند؛ نه افرادی که کار کردن با آن‌ها دشوار و ناخوشایند است

مهارت های کلیدی نرم و هنر کار تیمی

اعتماد به ‌نفس

کارمندانی که دارای اعتماد بنفس بالایی هستند می‌ توانند از چالش چالش‌های موجود در محل کار عبور کنند و تحت تاثیر این چالش‌ها قرار نگیرند. اعتمادبه‌نفس، باعث ایجاد حس قدرتی در کارمندان می‌ شود که با این حس آن‌ها می‌ توانند اهداف شخصی خود و اهداف سازمانی را دنبال و محقق کنند.

 

انتقاد پذیری

فضای رشد و پیشرفت شغلی همواره برای هر کارمندی آماده و مهیاست; به شرطی که کارمندان پذیرای انتقاد‌های سازنده باشند و از آن‌ها در جهت بهبود نقاط ضعف خود استفاده کنند. این کارمندان بدون شک عضوی ارزشمند از یک سازمان هستند.

 

 مهارت‌ رهبری

در اینجا لیستی از مهارت‌های رهبری لازم وجود دارد که ممکن است برای هر فردی که جویای کار است یا به دنبال پیشرفت در حرفه خود است، ارزشمند باشد:

  • قاطعیت
  • ایجاد روابط (یا تیم سازی)
  • حل مسئله
  • قابل اعتماد بودن
  • توانایی آموزش و راهنمایی

 

حرف آخر

در مطالب بالا به تفکیک 13 عنوان از مهارت های نرم کلیدی که برای کارمندان و افراد جویای کار موثر است بیان شد. داشتن هر یک از مهارت‌های ذکر شده باعث خواهد شد که شما موقعیت شغلی خود را بهبود بخشید و یا در جایگاه شغلی که از خود انتظار دارید قرار بگیرید، این مهارت‌ها شما را به یک هم تیمی‌ و همکار ارزشمند تبدیل می‌ کند.

 

گردآورنده:

عرفان ستایشی

منبع:

wikijob.co.uk

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *