مهارت‌ های نرم چه مهارت‌هایی هستند؟

مهارت نرم چیست و تفاوت آن با مهارت سخت چیست؟

مدیران استخدام معمولاً به دنبال متقاضیانی هستند که دارای هم مهارت‌های سخت و هم مهارت های نرم باشند. مهارت‌‌های سخت شامل مهارت‌‌های شغلی و دانشی است که برای انجام شغل و حرفه به آن نیاز است.

مهارت های نرم

 

اما مهارت ‌های نرم چه مواردی هستند و چگونه از مهارت ‌های سخت متمایز می‌شوند؟

مهارت‌ های  سخت شامل مهارت‌ هایی هستند که از طریق تحصیل، برنامه ‌های آموزشی، گواهینامه‌ ها و آموزش حین استخدام کسب می‌شوند.
این مهارت ‌ها معمولاً به راحتی قابل اندازه گیری و ارزیابی هستند. به طور مثال مهارت سخت برای یک متخصص آی تی مهارت برنامه نویسی و کار با کامپیوتر است و برای یک نجار دانش ساخت سازه‌های چوبی است.

از طرف دیگر مهارت‌ های نرم، مهارت‌ های درون فردی است که معمولاً به سختی ارزیابی می‌شوند. مهارت‌ های  نرم شامل مهارت‌ های ارتباطی، مهارت‌ های شنیداری و مهارت درک متقابل در میان بقیه افراد است.

مهارت های نرم چیست و چه کاربردی دارد؟
نکته: با اینکه مهارت‌ های سخت مهارت‌ های تخصصی شغلی هستند; مدیران به دنبال افرادی می‌گردند که دارای مهارت‌ های نرم مشابه هم باشند.

مهارت های نرم دقیقاً چه مواردی هستند؟

مهارت‌ های نرم ویژگی ‌های فردی، شخصیت اجتماعی و توانایی برقراری ارتباط با دیگران در جهت رسیدن به موفقیت شغلی است. در واقع مهارت‌ های نرم نحوه رفتار و تعامل شخص در ارتباطاتش با بقیه افراد را مشخص میکند.
برخلاف مهارت‌ های سخت که یاد گرفته می‌شوند; مهارت‌ های نرم شبیه احساسات و بینش افراد است و ارزیابی آنها از این جهت دشوارتر است.
مهارت‌ های نرم شامل توانایی سازش، شخصیت و رفتار، ارتباطات، تفکر خلاق، اخلاق کاری، کار تیمی، شبکه سازی، تصمیم گیری، مثبت اندیشی، مدیریت زمان، انگیزش، انعطاف پذیری، حل مسئله، تفکر انتقادی و حل تعارض می ‌باشد.

مهارت‌ های ترکیبی نوع دیگری از دسته بندی مهارت ها است. مهارت های نرمی هستند که شامل هم مهارت های فنی و هم غیر فنی باشند.

چرا کارفرمایان و مهارت های نرم اهمیت می‌دهند؟

واضح است که کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که یک سری مهارت‌ های سخت را داشته باشند. از طرفی اگر کارفرمایی به یک نجار احتیاج دارد لازم است که آن فرد مهارت‌ های مربوط به نجاری را بلد باشد.
با این حال مهارت‌ های نرم نقشی اساسی در موفقیت همه کارمندان دارد. تقریباً در تمام مشاغل لازم است که کارمندان با هم همکاری داشته باشد. پس ایجاد تعامل موفق در تمام شغل‌ها ضروری است.

دلیل دیگری که مدیران استخدام و کارفرمایان به دنبال افراد با مهارت‌ های نرم هستند; امکان تغییر پذیری این مهارت‌ها در شرایط و جایگاه‌ های کاری مختلف است این ویژگی باعث می‌شود که کارمندان منعطف باشند.

همچنین به دلیل اینکه مهارت‌ های نرم در طول زمان به دست می‌آیند; (برخلاف مهارت ‌هایی که در کلاس ‌های درس یا برنامه ‌های آموزشی در دوره ‌های کوتاه آموخته می‌شوند). دیده شده‌است که افراد با مهارت‌های نرم، سوابق منحصر به فرد و گسترده‌ای دارند که به متفاوت شدن و اثربخشی بیشتر شرکت ‌ها کمک می‌کنند.
مهارت‌ های نرم به‌ویژه در مشاغل مشتری محور اهمیت دارند. به دلیل اینکه این دسته از کارمندان معمولاً به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند. این موضوع نیازمند چندین مهارت برای شنیدن نیاز مشتری و ایجاد ارتباط و خدمت رسانی مودبانه و اثربخش می‌باشد.

راهکارهایی برای نشان دادن مهارت‌ های نرم

اگر مهارت های نرم خود را تقویت کرده اید و قصد دارید در محل کار یا به هنگام استخدام آن ها را به نمایش بگذارید باید در ابتدا لیستی از مهارت‌ های نرم خود که با شغل مورد نظرتان مرتبط است تهیه کنید. در ادامه‌ مهارت‌‌هایتان را با مهارت‌‌های مورد نیازی که در شرایط احراز شغل آمده‌ است مقایسه کنید. به دنبال پاسخ این سوالات باشید که چه مهارت‌ های مشترکی در این دو لیست وجود دارد; کدام یک از این مهارت ها مهم تر است و شما را در شغل مورد نظرتان موفق می کند. سپس یک لیست نهایی از ۳ الی ۵ مهارت مهم خود تهیه کنید و آنها را در رزومه‌تان به عنوان مها‌رت های نرم بیاورید و یا میتوانید با استفاده از آنها شرح کوتاهی در مورد خودتان بنویسید.


در نهایت شما می توانید مهارت‌هایتان را در مصاحبه شغلی به نمایش بگذارید. به این صورت که مثال ‌هایی از زمان های گذشته که از مهارت‌هایتان در شغل‌های قبلی استفاده کرده‌اید و تجربه موفق داشته‌اید بیان کنید و یا حتی می توانید از این مهارت ها در حین انجام مصاحبه شغلی استفاده کنید. مثلاً دوستانه‌ رفتار کنید و ارتباط موفقی را با مصاحبه کننده‌ ایجاد کنید; در این صورت شما توانسته‌اید مهارت نرم خود را به کارفرما نمایش دهید و یا حتی می‌توانید از طریق توجه به موقع و دقیق به صحبت‌های مصاحبه کنند‌ه مهارت شنیداری خود را نشان دهید و در نتیجه می‌توانید به خوبی مهارت‌هایتان را به مدیر استخدام ارائه کنید.

 

گردآورنده: زهره طاهرخانی

منبع: thebalancecareers

 

یک دیدگاه برای ”مهارت‌ های نرم چه مهارت‌هایی هستند؟

  1. نگین فرجام

    سلام خسته نباشید ممنونم بابت گرداوری این مطالب مفید و ارزشمند.تقویت مهارت‌های نرم خیلی مهمه اما من هنوز منبع مناسبی برای یادگیری این مهارت‌ها پیدا نکردم. منبع انگلیسیش رو تو فوربز و دانشگاه کسب‌وکار دیده بودم اما ممنون میشم منبع فارسی معرفی کنید.

    1. موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم

      سلام و درود
      ممنون از حسن نظرتون
      منابع انگلیسی در این زمینه بروزتر هستن. برای منبع فارسی در این زمینه میتونین کتاب مهارت های نرم بروس تولگن رو مطالعه کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *