مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی کیست؟

ا‌گر تاکنون دارای شرکت یا کسب و کاری بوده و یا در قسمت مالی و حسابداری یک مجموعه در حال فعالیت باشید، احتمالا عبارت مشاوره مالیاتی یا وکیل مالیاتی را شنیده‌اید. در واقع مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی به کسی گفته می‌شود که به مشتریان خود کمک می‌کند تا در مورد مسائل مالی و مالیاتی بهترین تصمیم ها را بگیرند و میزان مالیات آن‌ها را بر طبق قوانین مالیاتی به حداقل ممکن می‌رساند.

بسیاری از قوانین آیین‌نامه مالیاتی، قوانینی سخت و پیچیده هستند که موجب سردرگمی افراد می‎‌شوند. برای کمک در امور مالیاتی می‌توانید از مشاورین مالیاتی کمک بگیرید. در این مقاله در مورد مشاور مالیاتی و خصوصیات و ویژگی های آن صحبت می‌کنیم.

مالیات چیست؟

امور مالیاتی یکی از دغدغه‌های مهم هر کسب و کار محسوب می‌شود و تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها با آن سروکار دارند. به عبارت ساده مالیات هزینه‌ای است که سازمان ها باید به دولت بپردازند. این هزینه صرف امور عمومی و دولتی، هزینه‌های آموزشی و درمانی، پروژه‌های عمرانی و مواردی از این دست ‌می‌شود. مالیات از اهمیت خاصی برای دولت‌ها برخوردار است و پرداخت مالیات می‌تواند کمک بزرگی به رشد یک جامعه داشته‌باشد.

مالیات انواع مختلفی دارد که هر کدام قوانین خاص خود را دارد. قوانین مرتبط با امور مالیاتی به طور مرتب تغییر و اصلاح می‌شود و همین پیچیدگی‌هاست که موجب می‌شود سازمان‌ها به مشاور یا وکیل مالیاتی نیاز داشته باشند تا آن‌ها را در این امور راهنمایی و مشاوره دهد.

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاور مالیاتی به فرد متخصصی گفته می‌شود که در زمینه حسابداری و مالی دانش و تجربه کافی داشته باشد. این فرد می‌بایست اشراف کاملی به حقوق و قوانین مالیاتی نیز داشته باشد تا بتواند به یک سازمان کمک کند تا مالیات کمتری بپردازد. مشاوران مالیاتی با جمع‌آوری اطلاعات کافی از وضعیت مالی شرکت‌ها، استراتژی می‌چینند تا با استفاده از قوانین کسورات و معافیت های مالی به کاهش مالیات مودیان کمک کنند.

مشاور مالیاتی

خدمات مشاوره مالیاتی برای هر مالیات دهنده‌ای بسته به نوع کار و وضعیت مالی آن، متفاوت است. استفاده از خدمات مشاورین مالیاتی مانع از هدر رفت منابع مالی خواهد شد. این مشاوران خدماتی از جمله تنظیم اظهارنامه مالیاتی، محاسبه دقیق مالیات و کاهش روش های مالیاتی را ارائه می‌دهند.

مشاوران مالیاتی این اطمینان را به شرکت‌ها می‌دهند که امور مالیاتی آن‌ها طبق تعهدات و قوانین مالیاتی انجام می‌شود. این مشاوران اکثر اوقات کارمند ثابت و تمام وقت یک شرکت نیستند و فقط نقش مشاور در امور مالی را دارند.

چرا به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی نیز می‌گویند؟

یک مشاورمالیاتی از لحاظ حقوقی دارای درجه وکالت نیست، اما در پرونده‌های مالیاتی با گرفتن وکالت‌نامه از سوی شرکت یا سازمان، به امور مالیاتی رسیدگی می‌کند. وکیل مالیاتی به قوانین و آیین‌نامه‌های مالیاتی تسلط داشته و با اشراف بر استانداردهای مالی تعیین‌شده، به دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت می‌پردازد. با توجه به امور انجام‌شده توسط مشاور مالیاتی در پروسه‌های دادرسی مالیاتی، به مشاور مالیاتی وکیل مالیاتی نیز گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: حسابرسی چیست؟

 

وظایف و مسئولیت‌های مشاور مالیاتی چیست؟

وظایف و مسئولیت های یک مشاور مالیاتی براساس حوزه‌ای که روی آن تمرکز دارد، ممکن است متفاوت باشد. برای مثال شرکت‌های بزرگ برای امور حسابداری و مالیاتی تمایل دارند افراد را تنها در حوزه تخصصی خود به کار گیرند، در حالی که در شرکت‌های کوچک ممکن است چندین کار را به نیروهای مالی خود بسپارند.

به طورکلی مشاورین و وکلای‌مالیاتی به سوالات مشتریان پاسخ می‌دهند، پرونده مالیاتی مشتریان را آماده می‌کنند و اطلاعات را تحلیل می‌کنند تا از قانونی‌بودن اقدامات انجام شده، اطمینان حاصل کنند.

مشاور مالیاتی شرکت تلاش می‌کند که با بررسی و کنترل هزینه‌های مربوط به شرکت، سود مجموعه را به حداکثر برساند و هزینه‌های غیر قابل قبول مالیاتی را شناسایی کند. به همین دلیل انتخاب یک مشاور مالیاتی ایده‌آل اهمیت زیادی دارد. به طور کلی وظایف مشاور مالیاتی عبارت است از:

  • آماده‌سازی فرم‌های مالیاتی
  • ارتباط با مشتریان و مراجع قانونی و حقوقی
  • مشاوره درمورد مسائل حقوقی
  • ارائه مشاوره مالی و مالیاتی به کسب و کارها
  • مشاوره در مورد نحوه‌ تنظیم دفاتر قانونی
  • مشاوره در خصوص تهیه‌ مدارک مالی
  • مشاوره در مورد پیگیری اعتراض‌های مالیاتی
  • استراتژی برای به حداقل رساندن بدهی‌مالیاتی
  • ارائه خدمات حسابداری
  • تحلیل سیستم‌های مالی
  • مشاوره مالیاتی در خصوص معافیت‌های مالی مالیاتی
  • انجام محاسبات‌تخصصی و پیچیده
  • حفظ و نگهداری رسیدها و سوابق مالیاتی مشتریان
  • تحقیق در خصوص آخرین قوانین و مقررات مالیاتی وضع شده

خصوصیات و ویژگی‌های مشاور مالیاتی چیست؟

اگر قصد دارید به عنوان مشاور مالیاتی مشغول به کار شوید، باید بدانید که این افراد خصوصیات زیر را دارند:

  • ذهن پویا و تحلیلگری دارد.
  • توانایی بالایی برای مذاکره دارد.
  • توانایی محاسبات پیچیده و تخصصی را دارد.
  • این افراد اغلب منعطف بوده و در موقعیت های مختلف با شرایط انطباق پیدا می‌کنند.
  • روابط عمومی بالا یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد است.
  • اطلاعات‌عمومی بالا و علاقه‌مندی برای بدست آوردن اطلاعات جدید، از مهارت‌های مشاور مالیاتی است.
  • توانایی کار با فناوری‌های جدید مانند نرم افزارهای حسابداری را دارد.
  • دقت بالایی دارد و به جزئیات توجه ویژه‌ای می‌کند.

چرا باید از خدمات مشاوران مالیاتی استفاده کنیم؟

مشاوران مالیاتی از تخصص و دانش کافی در حوزه مالی و حسابداری برخوردار بوده و می‌توانند سرمایه شما را برایتان حفظ کنند. این افراد به قوانین و مقررات مالیاتی اشراف کامل داشته و می‌توانند میزان مالیات را برای سازمان‌ها و مشتریان کاهش دهند. هم‌چنین در مسائلی مانند برنامه‌ریزی برای کسب و کار و مدیریت سرمایه‌گذاری به مشاوره و نظر مشاوران مالیاتی نیاز خواهید داشت.

وکیل مالیاتی

مشاوران مالیاتی چگونه هزینه‌ها را کاهش می‌دهند؟

وظیفه اصلی مشاوران مالیاتی، ارائه پیشنهاداتی در راستای کاهش هزینه‌ها و بدهی‌های مالیاتی است. مشاوران مالیاتی از چند روش برای کاهش هزینه‌های مالیاتی استفاده می‌کنند، که در ادامه دو مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دادرسی مالیاتی

در این روش مشاور مالیاتی، پرونده‌های مالیاتی شرکت یا سازمان را برعهده خواهد گرفت. وظیفه اصلی مشاور مالیاتی در این روش، حل تمامی مشکلات در مراجع قانونی و حل اختلافات شرکت یا فرد با دولت است. مشاوران مالیاتی با دانش و تجربه کافی خود، سعی در احقاق حق و کاهش هزینه‌های مالیاتی پرداختی دارند و هزینه‌های سنگین را کاهش می‌دهد.

پشتیبانی مالیاتی

مشاوران مالیاتی قوانین و اصول مالیات را با مدیران درمیان گذاشته و آن‌ها را با پیچیدگی‌های این قوانین آشنا می‌کنند. در این روش مشاور مالیاتی تهیه و تنظیم دقیق صورت‌های مالی را برعهده می‌گیرد. در روش پشتیبانی مالی مشاوران به دنبال ارائه پیشنهاداتی در راستای پرداخت مالیات کمتر هستند. همچنین مشاوران وظایفی مانند شیوه بررسی و کنترل پرداخت، بخشودگی‌های مالیاتی و موارد مشابه آن را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: مهارت‌های یک حسابدار

 

دستمزد مشاور مالیاتی به چه عواملی مربوط است؟

قاعدتا مشاوران مالی کارکشته و متبحر دستمزدهای بالاتری نسبت به مشاوران مالی عادی خواهند داشت. بیشتر مشاوران مالی شرکت‌ها به صورت درصدی کار می‌کنند، به این معنی که آنها یک بخش از حقوق خود را ثابت دریافت می‌کنند و بخش دیگر را به صورت پورسانتی محاسبه می‌کنند.

چگونه می‌توان مشاور مالیاتی شد؟

برای اینکه بتوانید در آینده شغل مشاور مالیاتی مشغول به کار شوید، راهکارهای زیادی برای شما وجود دارد. متداول ترین روش تحصیل و اخذ مدرک دانشگاهی و آکادمیک در رشته‌های حسابداری و مالی است.

یکی دیگر از روش‌ها، شرکت در دوره‌های تخصصی مربوط به حسابداری و مالیات است. موسسه آموزش همکاران سیستم یکی از برترین موسسات آموزشی در خصوص برگزاری دوره‌های جامع حسابداری است که با شرکت در این دوره‌ها و اخذ گواهینامه معتبر می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شوید.

مشاوره‌ مالیاتی شغل حساس و تخصصی است، به همین دلیل بهتر است زمینه‌ تحصیلی و دانش علمی خود را در یکی از حوزه‌های مربوط به رشته‌های حسابداری و مالی بگذرانید. به طور کلی برای تبدیل شدن به کارشناس مالیات و مشاور مالیاتی، باید احاطه کاملی به قوانین مربوط به مالیات داشته باشید.

جمع بندی

یکی از راه‌های رسیدگی به امورمالیاتی، کمک‌گرفتن از مشاوران‌مالیاتی است. شرکت‌ها و افراد مختلف به دلیل عدم آگاهی از پیچیدگی‌های مربوط به قوانین مالیات، باید برای کاهش هزینه‌های مالیاتی خود به مشاوران مالیاتی اعتماد کنند. این مشاوران با ارائه راهکارهای مناسب، سعی در بهبود وضعیت مالی شرکت‌ها دارند. به‌طورکلی مشاور یا وکیل مالیاتی وظیفه اداره کردن امور مالی یک شرکت را بر عهده دارد. او یک فرد متخصص، تحصیل‌کرده و ماهر در حوزه‌های مالی و حسابداری است که بر دانش حسابداری و حسابرسی تسلط کامل دارد.

برای متخصص شدن در حوزه حسابداری می‌توانید در دوره‌های جامع حسابداری موسسه آموزش همکاران سیستم شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فروش و آموزش ما تماس بگیرید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *