راهکارهایی برای بهبود مهارت نرم

چگونه مهارت‌های نرم خود را تقویت کنیم؟

مدیران افراد را با توجه به تجربه و نحوه ارائه خود در روند مصاحبه، برای تیم‌های خود استخدام می‌کنند. آنها ممکن است در تلاش باشند تا یک تیم همه فن حریف متشکل از افرادی که به موفقیت درون واحدی و سازمانی کمک می‌کنند، ایجاد کنند.هر دو مهارت‌های سخت و نرم  هنگام استخدام و تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی نقش‌های رهبری و ارتقا را دارد مهم بوده و مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مقاله، ما راه‌های بهبود مهارت های نرم را با شما به اشتراک می‌گذاریم  تا بتوانید در موقعیت شغلی خود پیشرفت کرده و برجسته شوید.

 

بیشتر بخوانید: مهارتهای نرم چیست؟

مهارت های نرم چیست و چه کاربردی دارد؟ راه های تقویت مهارت نرم چیست؟

 

چگونه مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهیم؟

بهبود مهارت های نرم شما فواید زیادی دارد، از جمله ایجاد رابطه با همکاران و پیشرفت شغلی. در ادامه 11 مرحله برای بهبود مهارت های نرم آورده شده است:

  • پذیرای بازخوردها باشید
  • بیشتر ارتباط برقرار کنید.
  • به کار گروهی اهمیت دهید.
  • روابط مثبت ایجاد کنید.
  • از حاشیه امن خود خارج شوید.
  • آماده یادگیری شوید.
  • با تغییرات در محل کار سازگار شوید.
  • دیگران را مشاهده کنید.
  • درگیری‌ها و مشکلات را مدیریت کنید.
  • نقش رهبری را بر عهده بگیرید.
  • به موقع به محل کار برسید

 

پذیرای بازخوردها باشید

بخش عمده ای از پیشرفت مهارت‌های نرم شما بازخورد گرفتن از سرپرستان، مدیران و حتی همکاران است. وقتی بازخورد دارید، می‌توانید انتقادات سازنده تری دریافت کنید و از این اطلاعات برای بهبود جایگاه خود در محل کار استفاده کنید. ممکن است در مورد مهارت‌های ارتباطی، توانایی کار در گروه، مدیریت زمان، پتانسیل رهبری و موارد دیگر بازخورد دریافت کنید. هنگامی‌که بازخورد دریافت می‌کنید، از شخصی که آن را ارائه می‌دهد تشکر کنید و برنامه ای را برای بهبود و یادگیری تهیه کنید.

مهارت های کلیدی نرم و هنر کار تیمی و تقویت مهارت های نرم

بیشتر ارتباط برقرار کنید

برقراری ارتباط موثر، مهارتی نرم است که به نفع همه افراد در محل کار است. ممکن است وظایف و مسئولیت‌هایی داشته باشید که به کمک شخص دیگری در دفتر کار شما نیازی نداشته باشد، با این حال از فرصت‌هایی که برای ایجاد روابط با اطرافیان خود دارید استفاده کنید. برای تقویت این مهارت نرم بسیار ارتباط برقرار کنید. این عمل شامل ارتباط رو در رو، از طریق ایمیل و یا ارائه موضوعی به یک گروه است. از آنجا که تقریباً هر روش ارتباطی با روش دیگر متفاوت است; مهم است که از طریق روش‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. با این کار مهارت‌های نرم ارتباطی شما جامع تر خواهد بود.

 

هنگام برقراری ارتباط، به چگونگی خطاب قرار دادن دیگران، واضح بودن پیام، زبان بدن و لحن صدای خود فکر کنید. همچنین می‌توانید نحوه برقراری ارتباط دیگران را ببینید و از آنها نکات و تکنیک‌هایی را برای یافتن یک سبک ارتباطی که برای شما مناسب تر است، فرا گیرید.

 

به کار گروهی اهمیت دهید

وقتی کار تیمی‌خوبی انجام می‌دهید، به کارفرمای خود نشان می‌دهید که در همکاری با دیگران مهارت دارید. کار گروهی می‌تواند در یک گروه چند نفره برای ارائه یک سخنرانی باشد یا به صورت یک گروه 2نفره برای انجام یک وظیفه مشترک باشد. در طی یک کار مشترک و گروهی، به هر یک از اعضای گروه اجازه دهید تا سهم خود را در پروژه ایفا کند. وقتی بر کار گروهی تأکید می‌کنید، در حالی که مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهید، در فرصت‌های یادگیری از همکاران خود باز می‌شوید.

ایجاد روابط مثبت

بسیاری از مهارتهای نرم شما در محل کار به رابطه شما با سایر کارمندان و مدیران بستگی دارد. شما می‌توانید با همکاران خود با یک گفتگوی درست درباره برنامه‌های آخر هفته، خانواده، سرگرمی‌ها و علایق خود، روابط مثبتی برقرار کنید. سعی کنید روش‌های ارتباط با آنها را از طریق یک تجربه مشترک پیدا کنید. اگر در یک بخش با چند نفر کار می‌کنید; در نظر داشته باشید از همه بپرسید که آیا آنها علاقه دارند روز جمعه برای یک ناهار گروهی بیرون بروند؟

 

دور شدن از دفتر راه خوبی است که می‌توانید در سطح شخصی با آنها ارتباط برقرار کنید. این ممکن است به شما از نظر حرفه ای کمک کند زیرا شما شخصیت آنها را کمی‌بیشتر می‌شناسید و توانایی درک چگونگی تأثیر آن در اخلاق کاری آنها را دارید.

از حاشیه امن خود خارج شوید

مانند هر موردی که می‌خواهید آن را بهبود ببخشید، مهم است که از حاشیه امن خود خارج شوید و کار جدیدی انجام دهید. این کار ممکن است یک موقعیت جدید، مسئولیت‌های جدید یا یک نقش رهبری باشد. حتی می‌توانید یکی از اعضای گروه خود باشید که پروژه ارائه موثر را به عنوان راهی برای بهبود مهارت سخنرانی عمومی‌ارائه می‌دهد. قرار دادن خود در یک منطقه ناآشنا به صورت حرفه ای این امکان را دارد که به مدیر خود نشان دهید که چقدر کار خود را جدی می‌گیرید و به شما امکان می‌دهد چیزهای کاملا جدیدی یاد بگیرید.

 

آماده یادگیری شوید

هرچه روند بهبود هر مهارت نرم را طی می‌کنید، ممکن است با عقب گردهایی روبرو شوید; اما احتمالاً با موفقیت‌های زیادی نیز روبرو خواهید شد. در هر صورت، آنچه مهم است این است که از آنها بیاموزید.

 

به عنوان مثال، اگر شما مسئولیت یک پروژه را بر عهده دارید و روی مهارت‌های نرم رهبری و مشارکت خود کار می‌کنید، پس از اتمام پروژه (یا حتی در انجام پروژه در چند مرحله) زمان بگذارید تا بازخورد افراد تیم را در مورد رهبری و چگونگی پیشرفت پروژه جمع کنید. دفعه بعد. افرادی که با آنها کار می‌کنید به بهترین نحو قادر به ارزیابی چگونگی اجرای پروژه و ارائه بازخورد خود بر اساس تجربیات قبلی هستند.

 

با تغییرات در محل کار سازگار شوید

معمولاً یک محل کار در هر حیطه ای از کارمندان دفتر گرفته تا رویه‌های محل کار دچار تغییر و تحول می‌شود و یکی از راه‌های ارتقا مهارت‌های نرم شما سازگاری با این تغییرات است. سازگاری مهارت مهمی‌است که باید داشته باشید، بنابراین می‌توانید برای هرگونه مشکل محل کار، راه حل‌های جایگزین ارائه دهید.

 

دیگران را مشاهده کنید

یکی از قوی ترین راه‌هایی که می‌توانید مهارت های نرم خود را بهبود ببخشید، مشاهده افراد اطراف شما است. این مشاهده می‌تواند به معنای توجه به مدیران، همکاران و کارمندان بخشهای دیگر باشد. نحوه انجام یک کار، از جمله نحوه تعامل آنها با دیگران و روند فردی آنها را مشاهده کنید، که ممکن است شامل بسیاری از مهارت‌های نرم باشد. بسیار مهم است که پذیرای یادگیری از دیگران باشید، زیرا همه با مجموعه مهارتهای سخت و نرم خود به محل کار می‌آیند.

 

درگیری‌ها و مشکلات را مدیریت کنید

غیرمعمول نیست که در محل کار درگیری ایجاد شود; اما نحوه کار در آن مهم است. هنگامی‌که درگیری ایجاد شد; به روشهای جایگزین برای حل آن فکر کنید، این کار باعث می‌شود رابطه خود را با همکاران ادامه دهید و از یکدیگر بیاموزید و به عنوان هم تیمی‌توانا به کار خود ادامه دهید. همه اعضای سازمان از یک محیط کار مشترک بهره مند هستند و شما می‌توانید توانایی‌های خود را به عنوان بازیکن تیم و یا به عنوان یک رهبر به نمایش بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: مهارت‌های نرم کلیدی

 

نقش رهبری را بر عهده بگیرید

برای بهبود مهارت های نرم رهبری خود، گرفتن نقش رهبری واقعی در محل کار را در نظر بگیرید. با صحبت کردن با مدیر یا سرپرست خود در مورد علایقتان شروع کنید و ببینید آیا فرصت‌هایی برای هدایت یک پروژه یا گروه یا حتی مربیگری شخص دیگری در محل کار که تجربه کمتری دارد وجود دارد؟ در این نقش; به این فکر کنید که چگونه می‌توانید گروه خود را تحریک کنید تا بهترین تلاش خود را انجام دهند. از مدیر خود بخواهید در صورت خارج شدن از دفتر برای جلسه یا تعطیلات برنامه ریزی شده; شما را به عنوان سرپرست موقت در نظر بگیرد.

هدف گذاری در مدیریت زمان و اهمیت آن

همچنین ممکن است در ایجاد یک فرایند جدید پیشرو باشید; بنابراین اگر ایده‌هایی در مورد چگونگی بهبود فرآیندهای کاری دارید; به فکر اشتراک آن با مدیر خود باشید و مسئولیت کار در زمینه تدارکات و آموزش را بخواهید.

 

رسیدن به موقع کار

مدیریت زمان یک مهارت نرم و قوی است که باید در محل کار داشته باشید. یک راه عالی برای بهبود آن رسیدن به موقع به محل کار است. رعایت یک برنامه زمانی می‌تواند به شما توانایی رسیدن به اهداف، پایان کار به موقع و منظم بودن را بدهد. اینها مهارتهایی هستند که منجر به بهره وری بیشتر می‌شوند و می‌توانند به شما کمک کنند تا در مقایسه با سایرین متمایز شوید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش مدیریت زمان

 

اهمیت مهارت‌های نرم در محل کار

مهارت‌های نرم در هر سازمانی بسیار عالی است و مزایای زیر را دارد:

افزایش روابط کارکنان

وقتی روی مهارت‌های نرم خود کار می‌کنید و به پیشرفت آنها ادامه می‌دهید; ممکن است روابط شما با همکارانتان بهتر شود. این به نفع هر همکاری در محل کار است.

کاهش هزینه شرکت

مهارت‌های نرم پیشرفته در محل کار به دلیل افزایش کارایی و بهره وری می‌تواند هزینه‌های کسب و کار کاهش دهد. وقتی کارمندان مهارتهای نرم قوی پیدا می‌کنند; مشتریان ممکن است تجربه بهتری داشته باشند. در نتیجه اعضای تیم فروش بتوانند تعداد فروش خود را بهبود بخشند و از مشتریان فعلی برای سازمان بیشتر کسب درآمد کنند.

نیاز به آموزش کمتر می‌شود

شما می‌توانید بیشتر مهارت‌های نرم خود را تقویت کنید; برای این امر خود را در موقعیت‌های مختلف قرار داده و مهارت‌های خود را محک بزنید. بنابراین، ممکن است سازمان شما نیازی به آموزش افراد برای بهبود مهارت های نرم آنها نداشته باشد. درعوض، مدیران ممکن است بتوانند با راهنمایی و دادن بازخورد به شما این امکان را بدهند که بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است.

حرف آخر

موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم در راستای تقویت و بهبود مهارت های نرم کلیدی دوره‌های جامع مهارتی ویژه کارشناسان و مدیران را با عناوین دوره جامع مهارتی ویژه کارجویان و کارشناسان و دوره جامع مهارتی ویژه سرپرستان و مدیران را به صورت آنلاین برگزار می‌نماید.

 

گردآورنده: عرفان ستایشی

منبع: indeed.com

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *