بررسی روش های کاهش مالیات

یکی از مهم‌ترین دغدغه افراد در شرکت‌ها و سازمان‌ها، کاهش مالیات است که روش‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد. برخی از این روش‌ها غیرقانونی هستند که مشکلات مختلفی را به‌وجود می‌آورند و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. در ادامه برخی از روش‌های قانونی کاهش نرخ مالیات را با هم بررسی می‌کنیم.

کاهش مالیات چیست؟

امروزه دولت‌ها برای تامین بودجه خود، اقدام به دریافت مالیات از مردم و کسب و کارها می‌کنند. مالیات مبلغی است که هر فرد یا سازمان، با توجه به میزان درآمد و دارایی خود باید پرداخت کند. در واقع مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمدی برای دولت‌ها محسوب می‌شود و هر ساله نرخ جدیدی برای آن در نظر گرفته خواهد شد. هرچه درآمد افراد و سازمان ها بیشتر باشد، باید مالیات بیشتری نیز پرداخت کنند. برای اطلاع بیشتر می‌توانید مقاله مالیات تصاعدی را مطالعه کنید.

برخی از کسب‌وکارها برای کاهش نرخ مالیاتی خود اقدامات گوناگونی را انجام می‌دهند تا مالیات کمتری پرداخت کنند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کاهش مالیات یعنی فرار از مالیات، اما روش‌های قانونی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها بتوانید مالیات کمتری پرداخت کنید. کاهش مالیات توسط دولت اعمال می‌شود که موجب کاهش درآمد دولت نیز خواهد شد. برخی از روش‌های کاهش مالیات را در ادامه توضیح خواهیم داد.

آیا پرداخت کمتر مالیات به صورت قانونی ممکن است؟

برای پرداخت مالیات کمتر می‌بایست از روش‌های قانونی استفاده کرد و فرار از پرداخت مالیات و استفاده از راهکارهای غیر قانونی، مجازات در پیش دارد. در واقع براساس قوانین و آیین نامه‌های قانونی، برخی از راهکارها پیش بینی شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان مالیات کمتری پرداخت و از مشوق های مالیاتی بهره‌مند شد.

کاهش مالیات

روش‌های قانونی کاهش مالیات

صاحبان مشاغل و کسب و کارها تمایل دارند تا مالیات کمتری پرداخت کنند و با استفاده از روش های قانونی بتوانند از تخفیف های مالیاتی بهره‌مند شوند. طبق آیین نامه های موجود، در سال 1400 مبلغ معافیت مالیاتی مشاغل 36 میلیون تومان بود و در سال 1401 به 39 میلیون تومان افزایش یافت. هم‌چنین افراد شاغل اگر درآمد ماهانه آن‌ها تا سقف 5 میلیون 600 هزار تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند. هرچه درآمد کسب و کارها و افراد بیشتر باشد، مبلغ مالیات آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

به صورت کلی در هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی، مدارک و اطلاعات مالی می‌توانید با انجام برخی از کارها مالیات خود را کاهش دهید که در ادامه برخی از این روش ها را توضیح خواهیم داد.

ثبت دقیق اسناد و مدارک هزینه‎‌ها به صورت دقیق و با جزئیات

در هر سال مالی، مالیات مودیان، متناسب با درآمد و میزان سود آن‌ها مشخص می‌شود و طبق زمان‌بندی تعیین شده برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، اصناف و مشاغل می‌بایست تمامی جزئیات هزینه و درآمد خود را ثبت کنند تا مالیات آن‌ها محاسبه شود.

اگر مودیان مدارک و سندهای مربوط به هزینه را دقیق و کامل تنظیم کنند، این مبالغ از مالیات آن‌ها کسر خواهد شد. به همین دلیل ثبت دقیق و ارائه به موقع اسناد هزینه‌ها، برای کمتر شدن مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است. ذکر ریزهزینه‌ها و مبلغ مالیات سال قبل در اظهارنامه به کاهش مالیات نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مالیات چیست؟

 

ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی

ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی در کاهش مبلغ مالیات شما در سال‌های آتی موثر خواهد بود و با این کار می‌توانید مشمول انواع تخفیف‌ها و جوایز مالیاتی شوید. برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی می‌توانید از مشاوران مالی کمک بگیرید تا بدون مشکل، فرآیند ثبت و محاسبه مالیات را انجام دهید.

پرداخت به موقع مالیات

پرداخت مالیات به موقع و در موعد مقرر مزایای بسیاری دارد. تخفیف، معافیت مالیات و مالیات نرخ صفر از جمله مزایای پرداخت به موقع مالیات هستند. مثلا اگر حداقل به مدت سه سال پشت سرهم در زمان مقرر اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تسلیم نمایید و مالیات تعیین شده را در زمان تعیین شده پرداخت کنید‌، این مزیت برای شما وجود دارد که تا ۵ درصد کل مالیات سه ساله را در قالب تخفیف مالیاتی دریافت کرده و تشویق و تخفیف مالیاتی شامل حال شما شود.

ارائه تمامی جزئیات و فاکتورهای هزینه

تمامی هزینه‌ها در تعیین مالیات موثر خواهند بود، حتی هزینه‌ها و فاکتورهای چند هزارتومانی. تمامی این مبالغ کوچک در کنار هم مبلغ بزرگی خواهد شد که می‌توانند تاثیر چشم گیری در مالیات شما داشته باشد. برای مثال هزینه‌های پارکینگ و پذیرایی را باید نگهداری و ارائه دهید. این کار نشان می‌دهد که در ارائه اطلاعات مالی خود چقدر صادق هستید.

روش های قانونی کاهش مالیات

محاسبه استهلاک مالیاتی

استهلاک دارایی های مستهلک شده یکی از مواردی است که بسیاری از اصناف و شرکت‌ها فراموش می‌کنند. بخشی از دارایی ها مانند ابزار و ماشین آلات با گذشت زمان به دلیل استهلاک، دچار کاهش ارزش شده و قیمت آن‌ها کاهش یافته است. با ارائه مدارک دقیق و اسناد کامل در این خصوص، مودیان مالیاتی می‌توانند از تخفیفات مالیاتی و کاهش مالیات استفاده کنند.

به اشتراک گذاری اموال بین اعضای خانواده

درآمد و دارایی های خود را با اعضای خانواده به اشتراک بگذارید. این کار یکی از روش‌های کاهش مالیات برای اشخاص حقیقی است. هرچقدر درآمد و دارایی‌تان بیشتر باشد، مالیات متعلق به آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل شما می توانید اعضای خانواده را تحت عنوان کارکنان حقوق بگیر شرکت معرفی کرده و دارایی و درآمدتان را با آن ها به اشتراک بگذارید.

کمک به موسسات خیریه و عام‌المنفعه

فعالیت های خیریه و انسان دوستانه یکی دیگر از  عوامل موثر در کاهش مالیات است. این فعالیت‌ها علاوه بر ایجاد حس و نیت خوب، می‌تواند تا حد چشم‌گیری مبلغ مالیات را کاهش دهد، زیرا تمامی هزینه‌هایی که در این زمینه می‌کنید، معاف از مالیات هستند و از مبلغ نهایی مالیات شما کسر می‌شوند.

استفاده از خانه به عنوان دفتر کار

استفاده از خانه و محل سکونت خود به عنوان دفتر کار، موجب می‌شود هزینه هایی از جمله برق، آب و گاز در هم ادغام شده و شما این هزینه ها را به عنوان هزینه های دفتر کار معرفی کنید و کاهش مالیات داشته باشید. حتی می‌توانید از امتیازات و تخفیفاتی که برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شده‌ است، استفاده کنید.

استفاده از معافیت مالیاتی

روش های مختلفی برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود از این روش‌ها استفاده کنید و با ثبت درخواست رسمی، معافیت مالیاتی خود را بررسی کنید.

برای استفاده از معافیت بهتر است همیشه از جدیدترین قوانین مالیاتی مطلع باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. برای برخورداری از معافیت یا بخشودگی مالیاتی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • پرداخت به‌موقع مالیات
  • مشارکت در امور خیریه و سازندگی
  • تنظیم دفاتر مالی با توجه به قوانین مالیاتی کشور

روش های کاهش مالیات

کدام مشاغل معاف از مالیات هستند؟

برخی از مشاغل هستند که نیازی به پرداخت مالیات ندارند. مثلا اصناف و مشاغلی که در مناطق کم برخورداردار در حال فعالیت هستند تا 5 الی 10 سال مشمول مالیات نمی‌شوند و از این معافیت مالیاتی برای توسعه بیشتر خود استفاده کنند. برخی دیگر از این مشاغل عبارتند از:

  1. بیماری کرونا به برخی از واحدهای شغلی آسیب فراوانی زد. واحدهای شغلی‌ای که در این دوران آسیب دیدند، اگر درآمدی کمتر از صد میلیون تومان در سال داشته باشند، می‌توانند هم از مالیات دادن معاف شوند و هم امتیازاتی از سمت نهادهای مربوطه دریافت کنند.
  2. کسانی که در حوزه انتشار کتب کمک درسی هستند اگر تا حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند، از مالیات معاف‌ خواهند بود.
  3. موقوفات، نذورات و کمک‌ها و هدایا به آستان قدس رضوی، مساجد و حسینیه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند.
  4. کمک و هدایا به صندوق بازنشستگی، سازمان خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی، حق بیمه و حق بازنشستگی سهم کارفرما و کارکنان از مالیات معاف هستند.
  5. کمک‌ها و هدایای غیر نقدی به مدرسه‌های علوم اسلامی از مالیات معاف هستند.
  6. درآمد صندوق عمران که مربوط به مصرف عمران است، از مالیات معاف هستند.
  7. درآمد موقوفات که به مصرف اداره تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، علمی، کمک به مستضعفان، سیل، زلزله و از قبیل این‌ها از مالیات معاف هستند.
  8. فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف هستند.
بیشتر بخوانید: مالیات بر دارایی

 

کدام مشاغل مالیات کمتری پرداخت می‌کنند؟

برای حمایت از تولید، واحدهای فعال در زمینه تولیدی می‌توانند مالیات کمتری پرداخت کنند. این کاهش مالیات معمولا حدود ۵ درصد است. البته اگر پرداخت مالیات به‌صورت مرتب و به‌موقع باشد و تمام جزییات به‌دقت و صحت وارد شده باشند، ممکن است این تخفیف مالیاتی تبدیل به جایزه خوش حسابی شود و حتی فرد تا چند سال شامل بخشودگی و معافیت مالیاتی شود. به طور کلی برخی از این اصناف عبارتند از:

  • سازمان‌هایی که در حوزه عشایران و روستاییان و کارگران در حال فعالیت هستند، کاهش مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
  • اصنافی که در حوزه ساخت مکان برای کودکان بی سرپرست فعالیت می‌کنند، کاهش مالیات برای آن‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود.
  • سازمان‌هایی که برای ایران‌گردی هزینه می‌کنند از تخفیف‌های ویژه‌ سازمان‌های مربوطه بهره‌مند می‌شوند.
  • سازمان‌هایی که کودکان نابینا و ناشنوا را نگهداری می‌کنند، نیز برای کاهش پرداخت مالیات مورد توجه قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

دراین مقاله انواع راه‌های کاهش مالیات را بررسی کردیم. تمامی روش‌های مطرح شده، راه‌های قانونی کاهش مالیات است. ممکن است افراد ناآگاه روش‌های دیگری را به شما پیشنهاد کنند که منجر به صدور جرائم مالیاتی برای شما شود. برای اینکه دچار جرایم مالیاتی نشوید حتما مالیات و اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم کنید. با پرداخت مالیات شما علاوه بر کمک به دولت در تامین بودجه خود به آبادانی و پیشرفت کشور خود کمک می کنید. برای متخصص شدن در زمینه حسابداری می‌توانید در دوره‌های ویژه بازار کار حسابداری موسسه آموزش و پژوهش همکاران سیستم شرکت کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *