28 شهریور روز جهانی خواندن کتاب الکترونیکی (E Book)

روز خواندن کتاب الکترونیکی هر ساله در تاریخ 18 سپتامبر برگزار می‌شود تا دسترسی 24 ساعته و سهولت استفاده از کتاب‌های الکترونیکی را جشن بگیریم. تصور کنید که اگرچه ایده کتاب الکترونیکی در سال 1930 شکل گرفت، اما تا 41 سال بعد به واقعیت نپیوست. کتاب الکترونیکی (E-Book) کتابی است که در قالب دیجیتال ارائه می‌شود و افراد می‌توانند آن را بر روی کتاب‌خوان‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها یا کامپیوترها بخوانند. یک کتاب الکترونیکی می‌تواند شامل متن، تصاویر یا ترکیبی از هر دو باشد.

به دلیل دسترسی آسان و محبوبیت فوق‌العاده کتاب‌های الکترونیکی، بسیاری از آثار کلاسیک و پرفروش‌های قدیمی به صورت دیجیتال بازنشر شده‌اند. حتی بسیاری از نویسندگان ترجیح می‌دهند کتاب‌های خود را فقط در فرمت کتاب الکترونیکی منتشر کنند.

 

ایده کتاب الکترونیکی برای اولین بار در سال 1930، زمانی که راب براون پس از تماشای اولین فیلم صوتی خود به آینده کتاب‌ها فکر کرد، مطرح شد. او در بیانیه‌ای این ایده را به عنوان نمایشی از تحول کتاب‌ها در عصر فناوری معرفی کرد و چشم‌اندازی از دنیای جدید مطالعه ارائه داد.

اما گام نخست به سوی تحقق این ایده در سال 1949 برداشته شد، زمانی که آنجلا رویز روبلس، معلم خلاق اسپانیایی، اولین دستگاه خواندن خودکار کتاب با نام Enciclopedia Mecánica را اختراع کرد. این دستگاه به کمک قرقره‌ها و هوای فشرده متون و تصاویر را به نمایش می‌گذاشت. هدف روبلس از این اختراع، کاهش بار کتاب‌هایی بود که کودکان مجبور بودند روزانه به مدرسه ببرند. اما این دستگاه هرگز به تولید انبوه نرسید و نمونه اولیه آن اکنون در موزه ملی علوم و فناوری اسپانیا قرار دارد.

با این حال، 22 سال بعد، با پیشرفت اینترنت و تحولات دیجیتال، کتاب الکترونیکی به شکلی مدرن متولد شد. مایکل هارت، پس از دسترسی نامحدود به کامپیوتر، تصمیم گرفت اعلامیه استقلال آمریکا را در قالب یک متن ساده در کامپیوتر تایپ کند و آن را در شبکه ARPANET به اشتراک بگذارد. این اقدام آغازگر پروژه‌ای بزرگ به نام پروژه گوتنبرگ شد که هدفش دیجیتالی کردن متون و انتشارات و ایجاد کتابخانه‌ای الکترونیکی بود.

در دهه‌های 1980 و 2000، اختراعات و نوآوری‌های بیشتری در این زمینه به وقوع پیوست. از معرفی اولین کتاب‌خوان‌های دیجیتال گرفته تا استانداردسازی فرمت‌های ای‌بوک و راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین کتاب‌های الکترونیکی، همه این‌ها به شکل‌گیری دنیای مدرن کتاب‌های دیجیتال کمک کرد.

در نهایت، در سال 2014، شرکت OverDrive ایده‌ای را برای جشن گرفتن کتاب‌های الکترونیکی مطرح کرد. این ایده منجر به ایجاد روز جهانی خواندن کتاب الکترونیکی شد که هر سال در 18 سپتامبر با هدف گرامیداشت این تحول بزرگ در دنیای کتاب و مطالعه، جشن گرفته می‌شود.

 

 

خط زمانی روز خواندن کتاب الکترونیکی

تایم لاین تاریخچه ایبوک و خواندن کتاب الکترونیکی در جهان - روز جهانی 28 شهریور و 18 سپتامبر

سوالات متداول درباره روز جهانی کتاب الکترونیکی

آیا می‌توان کتاب الکترونیکی را چاپ کرد؟

بله، می‌توانید بخشی از کتاب الکترونیکی را برای مطالعه خود چاپ کنید. اما به دلیل محدودیت‌هایی که ناشران و قوانین کپی‌رایت اعمال می‌کنند، نمی‌توان کل کتاب را چاپ کرد.

از کجا می‌توان کتاب‌های الکترونیکی را رایگان دانلود کرد؟

چندین وب‌سایت معتبر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کتاب‌های الکترونیکی را به صورت رایگان دانلود کنید. از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به پروژه گوتنبرگ، کتابخانه باز، آرشیو اینترنت، کتاب‌های پی‌دی‌اف جهانی، سیاره کتاب و کتاب‌های رایگان Kindle آمازون اشاره کرد.

در سایت‌های فارسی زبان هم منابع خوبی را می‌توان یافت که برخی از نیازهایمان را رفع می‌کنند که با یک سرچ ساده در گوگل به آن‌ها خواهید رسید.

برای خواندن کتاب الکترونیکی به چه چیزی نیاز داریم؟

شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های مختلف کتاب‌های الکترونیکی را بخوانید. دستگاه‌های مخصوص کتاب الکترونیکی مانند Kindle آمازون، NOOK بارنز و نوبل و Sony Reader بهترین گزینه برای این کار هستند. همچنین می‌توانید برنامه‌های خواندن کتاب الکترونیکی را بر روی تبلت، گوشی هوشمند، لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود نصب کنید و کتاب‌های الکترونیکی را بر روی آن‌ها بخوانید.

در مارکت ایران هم کتاب فروشی‌های آنلاین برای کتاب‌های الکترونیکی وجود دارند که علاوه بر خرید امکان خواندن را هم برای شما فراهم می‌کنند. از جمله پلتفرم‌های فیدیبو و طاقچه.

 

ایده های جذاب برای جشن گرفتن روز جهانی کتاب الکترونیکی

روز جهانی ایبوک و خواندن کتاب الکترونیکی - عکس کتابخوان و قهوه در کافی شاپ

روز جهانی کتاب الکترونیکی فرصت فوق‌العاده‌ای است تا به دنیای کتاب‌های دیجیتال شیرجه بزنیم و از لذت خواندن بدون محدودیت زمانی و مکانی بهره‌مند شویم. در این روز، می‌توانید با انجام فعالیت‌های متنوع و خلاقانه، این روز را به یادماندنی کنید.

1. غرق شدن در دنیای کتاب‌ها:

چه راهی بهتر از خواندن یک کتاب الکترونیکی برای جشن گرفتن این روز؟ می‌توانید یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید یا کتابی جدید را از فهرست مطالعه خود شروع کنید. یک فنجان قهوه یا چای داغ همراه با یک کتاب الکترونیکی، ترکیبی بی‌نظیر برای یک بعدازظهر آرام است. حتی می‌توانید به مکانی دنج در شهر بروید و در آنجا به مطالعه بپردازید.

2. تشکیل باشگاه کتاب الکترونیکی:

باشگاه کتاب الکترونیکی مزایای زیادی نسبت به باشگاه کتاب‌های کاغذی دارد. شما می‌توانید به صورت آنلاین با دوستان خود به بحث و تبادل نظر درباره کتاب‌هایتان بپردازید و نیازی نیست منتظر چاپ کتاب جدید بمانید. برای راه‌اندازی یک باشگاه کتاب الکترونیکی، کافی است چند نفر از دوستان خود را دعوت کنید، فهرستی از کتاب‌ها را برای ماه‌های اول تهیه کنید، زمان جلسات را مشخص کنید و باشگاه خود را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های رویداد تبلیغ کنید.

3. نوشتن و انتشار اولین کتاب الکترونیکی:

اگر به نویسندگی علاقه دارید، روز جهانی کتاب الکترونیکی فرصت مناسبی است تا اولین کتاب الکترونیکی خود را بنویسید و منتشر کنید. در عصر دیجیتال، انتشار یک کتاب بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. با استفاده از ابزارهایی مانند Bit.ai، Google Docs، Calibre و Scrivener، می‌توانید رمان خود را در قالب کتاب الکترونیکی تبدیل کنید و با هزینه بسیار کم یا حتی رایگان آن را در پلتفرم‌هایی مانند Amazon Kindle Direct، NOOK Press، Lulu و Google Play برای فروش قرار دهید.

نکته جالب:

آیا می‌دانستید که موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم نیز کتاب‌های الکترونیکی آموزشی در زمینه حسابداری و نرم‌افزارهای خود دارد؟ شما می‌توانید با مطالعه این کتاب‌ها، مهارت‌های خود را در این زمینه‌ها افزایش دهید و به یک متخصص حرفه‌ای تبدیل شوید.

5 حقیقت جالب درباره کتاب‌های الکترونیکی که شاید نمی‌دانستید

1. طولانی‌ترین کتاب الکترونیکی یک تفسیر کتاب مقدس است:

تفسیر عهد جدید ماک‌آرتور، با معادل 13080 صفحه چاپی، طولانی‌ترین کتاب الکترونیکی تک‌جلدی است.

2. غلبه داستان‌های تخیلی:

داستان‌های تخیلی پرفروش‌ترین ژانر کتاب‌های الکترونیکی هستند.

3. هر ماه 56000 کتاب الکترونیکی خودمنتشر می‌شود:

ماهانه حدود 56000 کتاب الکترونیکی خودمنتشر می‌شوند و برای خوانندگان عرضه می‌شوند.

4. فقط اقلیت فقط کتاب الکترونیکی مصرف می‌کنند:

طبق آمار، تنها 7 درصد از جمعیت بزرگسال آمریکایی فقط کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند.

5. کتاب‌های چاپی هنوز هم کتاب‌های الکترونیکی را پرفروش‌تر می‌کنند:

علیرغم همه‌گیری جهانی، فروش کتاب‌های چاپی 13.2 درصد افزایش یافت و فروش کتاب‌های الکترونیکی 8 درصد نسبت به سال 2020 کاهش یافت.

چرا ما روز جهانی کتاب الکترونیکی را دوست داریم

1. کتاب‌های الکترونیکی پایدار هستند:

برخلاف کتاب‌های چاپی، برای انتشار کتاب‌های الکترونیکی نیازی به قطع درختان نیست. همچنین، شما نیازی به یک اتاق یا کتابخانه اختصاصی برای ذخیره کتاب‌های الکترونیکی ندارید. این امر به کاهش ردپای کربن شما و تأثیر تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

2. کتاب‌های الکترونیکی قابل دسترسی هستند:

از آنجایی که کتاب‌های الکترونیکی به صورت آنلاین در دسترس هستند، می‌توانید به سرعت به یک فروشگاه آنلاین بروید، آخرین کتاب نویسنده مورد علاقه خود را جستجو کنید و آن را در کمتر از 10 دقیقه خریداری و دانلود کنید. با گوشی هوشمند، کتابخوان الکترونیکی یا تبلت خود، می‌توانید صدها کتاب الکترونیکی را ذخیره کنید و اطلاعات را در نوک انگشتان خود قرار دهید. این کار در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند و نیازی نیست به کتابفروشی بروید یا کتاب‌ها را با خود حمل کنید.

3. کتاب‌های الکترونیکی تبدیل شدن به نویسنده را آسان‌تر می‌کنند:

با کتاب‌های الکترونیکی، می‌توانید امروز یک کتاب بنویسید و آن را تا فردا منتشر کنید. نیازی نیست یک تیم ویراستاری کامل یا پشتیبانی یک ناشر بزرگ کتاب داشته باشید. این امر به ویژه اگر شما یک نویسنده جدید هستید که به دنبال کسب تجربه یا بودجه محدود هستید، مفید است.

 

منبع: National To Day

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *