آشنایی با جف بزوس، امپراطور دنیای تجارت الکترونیک

آشنایی با جف بزوس، مدیر عامل آمازون

قصد داریم امروز شما را با یکی از نخبگان و معماران عصر دیجیتال آشنا کنیم.

فردی که توانست با راه‌اندازی غول خرده‌فروشی آمازون، روند کسب و کار جهانی را به کلی تغییر دهد و اکنون مدیریت شرکتی صدها میلیارد دلاری را هدایت و رهبری کند.

فردی که یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین کارآفرینان دنیاست: جف بزوس (Jeff Bezos) ثروتمندترین فرد روی کره زمین و امپراطور دنیای تجارت الکترونیک.

آشنایی با جف بزوس، مدیر عامل آمازون

زندگینامه کوتاه

جف بزوس در سال 1964 (1342 شمسی) در آمریکا به دنیا آمد.

وی در دانشگاه به رشته مورد علاقه‌اش یعنی علوم کامپیوتر و مهندسی برق وارد شد و در سال ۱۹۸۶ به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد.

وی پس از اتمام تحصیلاتش در شرکت‌های مختلفی شروع به کار کرد ولی در همان دوران در کمال تعجب متوجه شد که رشد استفاده از اینترنت در سال 1994 نسبت به سال قبل 23 برابر شده است.

همین موضوع جرقه راه‌اندازی یک فروشگاه الکترونیکی را در سر وی زد و او پس از بررسی‌های مختلف، فروش کتاب را انتخاب کرد.

سرانجام وی در سال 1994 شرکت آمازون را تاسیس کرد و یک سال بعد، اولین نسخه وب‌سایت آمازون را روی شبکه اینترنت قرار داد و آمازون از تاریخ 16 ژانویه 1995 (26 دی 1373) رسماً کار خود را آغاز کرد.

تاسیس شرکت آمازون را می‌توان معروف‌ترین و مهمترین اقدام بزوس دانست؛ شرکتی که الهام‌بخش صدها هزار کسب و کار اینترنتی در جهان شده و انقلابی در پرداخت مجازی و رونق تجارت الکترونیک ایجاد کرده است.

البته آمازون تنها یک سایت فروش کتاب و پی‌دی‌اف نیست بلکه امروزه همه چیز در آن یافت می‌شود؛ از کیف و کفش و پوشاک گرفته تا انواع زیورآلات، مبلمان، غذای حیوانات خانگی و کالاهای تندمصرف.

آشنایی با جف بزوس، مدیر عامل آمازون

نامگذاری آمازون

جف بزوس نام آمازون را از یک لغت‌نامه انتخاب کرد.

وی ابتدا نام Abracadabra به معنی ورد و طلسم (چیزی معادل «اجی مجی لا ترجی») را برای سایت خود برگزید اما دوستانش او را متقاعد ساختند که این نام مناسبی نیست و سرانجام نام amazon.com را برگزیدند.

زمانی وی خاطر نشان کرد رودخانه آمازون بزرگترین رود در جهان بوده و قصد دارد فروشگاه خود را بزرگترین در جهان کند.

آشنایی با جف بزوس، مدیر عامل آمازون

دارایی‌های بزوس

بزوس در سال 2017 توانست پولدارترین مرد جهان شود و گوی سبقت را از بیل گیتس برباید.

بیل گیتس از سال 2013 یعنی به مدت 4 سال در صدر این فهرست قرار داشته است.

در حال حاضر ارزش ثروت جف بزوس طبق آمار سایت فوربس، 165 میلیارد دلار است.

 

آشنایی با جف بزوس، مدیر عامل آمازون

شرکت‌های تحت فرمان بزوس

بزوس 54 ساله شرکت‌ها و سایت‌های زیادی دارد و در کمپانی‌های متعددی نیز سرمایه‌گذاری کرده است که حتی اشاره به اسم آنها نیز ممکن است حوصله شما را سر ببرد!

با این حال به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می‌شود:

1. بلو اورجین

شرکت بلو اورجین (Blue Origin) شرکتی که هدف آن فراهم کردن امکان زندگی انسان‌ها در گوشه‌ای دیگر از این کهکشان است.

مدیر عامل آمازون چندی پیش در مراسمی که به مناسبت چهل و هشتمین سالگرد فرود فضاپیمای آپولو 11 بر سطح ماه برگزار شد، در رابطه با پروژه ناسا برای سفر به ماه گفت: اکنون زمان آن رسیده است که آمریکا دوباره به ماه برگردد، اما این بار برای ماندن!

2. واشنگتن پست

وی در سال 2013 روزنامه واشنگتن پست را به قیمت 250 میلیون دلار خرید، که البته این خرید به عنوان یک کار شخصی محسوب می‌شود و ربطی به آمازون ندارد.

جالب اینجاست که وقتی بزوس واشنگتن پست را خرید، با برنامه‌های خود ترافیک ورودی وب‌سایت این روزنامه را به بیش از سه برابر افزایش داد و این موضوع از قدرت فوق‌العاده وی حکایت دارد.

3. الکسا

الکسا، سرویس اندازه‌گیری محبوبیت و رتبه وب‌سایت‌ها، یکی از زیرمجموعه‌های آمازون است که سود زیادی را نصیب این شرکت نموده ‌است.

بر اساس گزارش‌ها، الکسا به تنهایی در سال ۲۰۱۶ برای آمازون ۳۳۰ میلیون دلار درآمد داشته‌ است.

4. AWS

یکی دیگر از سرویس‎‌های پررونق آمازون خدمات ابری آن موسوم به Amazon Web Services یا AWS است که در سال 2017 بالغ بر 17.4 میلیارد دلار سودآوری داشته و این رقم مرتباً در حال افزایش است.

سال گذشته آمازون به لطف AWS توانست لقب ارزشمند «بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده خدمات ابری در جهان» را از آن خود کند.

5. و غیره!

همانطور که اشاره شد اکنون آمازون فقط آمازون دات کام نیست بلکه ده‌ها سایت و زیرمجموعه یافته است.

مانند سایت IMDB بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، سایت Zappos ویژه فروش کیف و کفش آقایان، سایت comixology.com ارائه‌دهنده هزاران کاریکاتور دیجیتالی، سایت DPReview برای بررسی آنلاین دوربین‌ها و تجهیزات تصویربرداری و چندین سایت دیگر.

آشنایی با جف بزوس، مدیر عامل آمازون

از بزوس بیاموزیم

جف بزوس هفت عادت و توصیه هوشمندانه دارد که می‌تواند برای هر دانشجو، مدیر، بازاریاب و کارآفرینی مفید باشد.

توصیه‌های هفتگانه بزوس به این شرح است:

1. تمرکز بر مشتری: هسته اصلی مشتریان را راضی نگه دار. در جهت نشاندن لبخند و تامین نیازهای مشتریان نوآورانه کوشش کن.

2. گاهی اوقات بی‌نظم شو: بعضاً موفقیت به شرایط خاصی نیاز ندارد. اجتناب از لوکس بودن می‌تواند برای نوآوری و بهبود تمرکز شرکت مفید باشد.

3. قواعد خودت را بساز: به قوانین سازمانی احترام بگذار زیرا این کار، رویکردی رادیکال یا غریزی برای کسب و کار روزمره است که بیشترین تاثیر را دارد.

4. تفکرات بلندمدت داشته باش: از اتخاذ تصمیمی که ممکن است در حال حاضر ناخوشایند باشد ولی در آینده پاداش به دنبال دارد، نگران نباش.

5. ریسک کن: ریسک کردن ارزش است. هنگامی پیروز می‌شوی که شجاع و جسور باشی و بتوانی ریسک کنی.

6. اجازه بده داده‌ها تصمیم بگیرند: قبل از این که بخواهی تلفن کنی، داده‌ها را بررسی کن. انسان‌ها ممکن است دچار اشتباه شوند ولی اعداد و ارقام هرگز دروغ نمی‌گویند.

7. مشتاق بمان: موفقیت با نارضایتی عجین شده است. هرگز وضعیت موجود را قبول نکن یا نگو من به اندازه کافی تلاش کرده‌ام. در عوض، به جستجو برای رشد ادامه بده.

منابع:

InternationalFinance.com
BusinessInsider.com
TheVerge.com
Wikipedia.org
Lifehack.org

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *