6 روش رایج آموزش الکترونیکی در سال 2019

گسترش آموزش مجازی در سال 2019 و آینده آن را چگونه می‌بینیم؟

آن‌چه که تا امروز از آموزش الکترونیکی در سال 2019 دیده‌ایم، بزرگ‌تر شدن و بهتر شدن است. به نظر می‌رسد موتور این صنعت خاموش نخواهد شد و بیش از پیش در آن خلاق‌تر و نوآورتر می‌شویم. تا به امروز چه بر سر این نوع آموزش آمده است و به کدام سمت خواهند رفت؟

در ادامه به 6 روش رایج آموزش مجازی در سال 2019 اشاره می‌شود:

1.آموزش خرد (Microlearning)

سازمان‌هایی که امسال از روش آموزش خرد بهره می‌برند روز به روز افزایش می‌یابد. پرواضح است که یادگیری‌ مطالب کوتاه و موضوعات کوچک نه تنها کاربری راحت‌تری دارند بلکه ماندگاری و دوام بیش‌تری در ذهن افراد دارد – رویای آموزش مدیران!

همچنین می‌دانیم که مطالب طولانی و زیاد باعث خستگی و کاهش مشارکت یادگیرندگان دوره‌‌های آموزشی می‌شود.

قابل ذکر است که مطالب کوتاه‌تر برای اثرگذاری بیش‌تر، موضوع‌محور هستند. این محتواهای کوتاه شرایطی فراهم می‌کنند که می‌توان آن‌ها را در دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف پیاده‌سازی کرده و در صورت نیاز مثل به روزرسانی شدن، تکرار شوند.

این نوع مطالب را می‌توان با بهره‌گیری از ویدئو، بازی، مسابقات پرسشی، اینفوگرافیک و سناریوهای واقع‌گرایانه تعاملی‌تر و همه‌جانبه‌تر کرده تا یادگیرندگان را همواره به سمت خود بکشاند. در چنین رویکردی که شخص یادگیرنده در محوریت آن قرار دارد جای تعجب نیست وقتی ببینم بیشتر سازمان‌ها از روش خُرد آموزی در استراتژی‌های راهبردی خود بهره می‌برند – پرچم‌دار بی چون و چرای سال 2019.

2. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

هوش مصنوعی (AI) را می‌توان قدرت آشکار صنعت آموزش الکترونیکی در سال 2019 دانست. در کنار عنوان یادگیری شخصی‌سازی شده، می‌توان این روش را یک نوآوری‌ قلمداد کرد که در این سال مدیران آموزشی پرمشغله به آن نیاز داشتند.

AI با بهره‌ بردن از مغز (ماشینی) خود اقدام به تحلیل رفتار، سابقه‌ی پیشین فرد و همچنین قدرت و ضعف او می‌کند. با این اطلاعات است که هوش مصنوعی می‌تواند ماژولی مشخص به یادگیرنده ارائه داده و روش یادگیری او را شخصی سازی کند. AI به دنبال عرضه‌ی ماژولی است که بتواند شکاف‌های دانش یادگیرنده را پر کند.

برای هرچه آسان‌تر کردن فرآیند آموزش مجازی، دستیار گفتگوی هوش مصنوعی می‌تواند مسئولیت‌های مدیرمسئول را به عهده بگیرد، مثل یادگیرندگان شبانه‌روزی. با دردسترس بودن همیشگی (7/24) دستیار گفتگوی AI، هر زمان که نیاز شد می‌تواند به سوال‌های یادگیرندگان پاسخ دهد.

به نظر می‌رسد که AI تبدیل به روشی شود که استفاده‌ی آن روز به روز بیشتر شده و این نیز به خاطر حجم کاری کم و استفاده‌ی آسان و دردسترس آن است – پیش‌بینی میکنم که AI آمده است تا انتها بماند.

 

3. بازی‌سازی (Gamification)

بازی‎سازی در سال 2018 در اوج قرار داشته است. اما سوال اینجاست که آیا همچنان در سال جدید نیز انتخاب خواهد شد و با همان شدت ادامه خواهد داشت؟ این موضوع اثبات شده است که با بهره‌مندی از بازی سازی سطح درگیری ذهنی و ماندگاری مطالب بهبود می‌یابد، اما امروزه به نتایجی رسیده‌اند که نشان از بهبود فروش و کارایی کسب و کار هم دارد.

رویکرد بازی‌سازی، یادگیرندگان را برای پاداش و جایزه وارد مسیر می‌کند. این روش نه تنها باعث تقویت سطح انگیزه‌‌ می‌شود بلکه تجربه‌ی یادگیرنده را بهبود می‌بخشد. استفاده از این روش با هدف ایجاد تغییرات رفتاری انجام میگیرد.

از طریق بازخوردهای شخصی‌سازی‌شده، بازی‌سازی چشم‌اندازی را برای پیشرفت یادگیرنده ارائه می‌دهد و نقاط قوت و ضعف دانش وی را برجسته می‌کند. مدیران آموزشی می‌توانند به راحتی از داده‌هایی که بازی‌سازی در این چشم‌اندازهای ترسیمی استخراج می‌کند برای تبیین محتوای استراتژی‌های یادگیری در آینده بهره ببرند.

هرچقدر که مزیت‌های بازی‌سازی مشخص‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد که این رویکرد فقط و فقط قدرتمندتر می‌شود.

 

4.یادگیری تطبیقی (Adaptive Learning)

یادگیری تطبیقی را می‌توان جزو رویکردهایی از آموزش الکترونیکی درنظر گرفت که در چندین سال اخیر کشف شده و به شکوفایی رسیده است؛ این نوع آموزش انتهای طیف یادگیری شخصی‌سازی‌شده است. الگوریتم‌هایی که از طریق آزمون‌های پیش از آموزش به دست می‌آیند، سطح و سرعت یادگیرنده را مشخص می‌کند.

در این روش به جای این‌که تمامی یادگیرندگان را وارد یک محیط آموزشی یکسان بکنیم، شرایطی مناسب ایجاد می‌شود و افراد مطالبی را آموزش میبینند که در آن مورد اطلاعی ندارند و یادگیرندگان محبور نیستند که خستگی ناشی از مطالب تکراری را تحمل کنند بلکه همانطور که گفته شد فقط باید با محتوایی که نیاز دارند ارتباط برقرار می‌کنند.

این شرایط به این معنی است که آموزش متمرکزتر شده و همیشه منجر به بهبود دانش می‌شود. دلیلی برای عدم رشد و پیشرفت یادگیری تطبیقی در سال 2019 وجود ندارد؛ قطع به یقین می‌توان شخصی‌سازی را فراگیرترین ویژگی درنظر گرفت که یادگیری تطبیقی کاملا آن را دارد.

 

5.ویدئو

روزانه نزدیک به یک میلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب دیده می‌شود، پس تعجبی نیست که ویدئو بسیار سریع و قدرتمند وارد عرصه‌ی آموزش مجازی شود. برخلاف آموزش الکترونیکی پایا، ویدئو پویایی را وارد عرصه‌ی آموزش مجازی کرده است. این روش نه تنها مطلوبیت بصری دارد بلکه می‌تواند با ایجاد محیطی تعاملی، یادگیرنده را تبدیل به یک شرکت‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فعال کند.

هرچه محتوای تولیدی باعث درگیر کردن بیش‌تر یادگیرنده می‌شود، میزان ماندگاری مطالب افزایش می‌یابد. با این اوصاف می‌توان اذعان داشت که با این ویژگی، تعاملات فردی افزایش می‌یابد. سناریوهای واقع‌گرایانه، چالش‌ها، شخصیت‌ها و زمان‌های تصمیم‌گیری است که یادگیرنده را وارد مسیر یادگیری می‌کند. فراهم کردن شرایط تعامل در ویدئو باعث درگیری بیش‌تر یادگیرندگان، تجهیز افراد به مهارت‌هایی پایدار و دانشی برای زندگی کاری می‌شود.

همانطور که می‌توان تصور کرد، ویدئو جایگاه خود را برای مدت زمانی طولانی حفظ خواهد کرد و همگی نیاز دارند که این روش را در استراتژی خود قرار دهند.

 

6. یادگیری سیار (Mobile Learning)

در عصر حاضر به دنبال این هستیم که همه چیز در دسترس باشد. چه یک ویزیت‌ ساده‌ی دکتر باشد چه کار کردن یا بازی کردن. یادگیری سیار این آزادی را فراهم کرده که افراد هرکجا که بخواهند و بر روی دستگاه‌های شخصی خود آموزش را شروع کنند. در سال 2019 چه چیزی بیش‌تر از این می‌خواهید؟

یادگیری سیار از طریق پلتفرم‌های توسعه‌یافته‌ی جدید توانسته است ارتباط بین مدیران و یادگیرندگان را برقرار کند. این امکانات شرایطی را برای مدیران فراهم می‌کند که می‌توانند میزان پیشرفت را دنبال کرده و از دسترس بودن افراد برای هر نوع پرسشی اطمینان حاصل نمایند. این نوع آموزش نیز همچون ویدئو، با تولید محتوایی پویا می‌تواند تعامل یادگیرندگان را حفظ کند. پلتفرم‌ها می‌توانند از تعاملات یادگیرندگان، ویدئو، هوش مصنوعی و دیگر جنبه‌های مناسب یادگیری استفاده کنند.

با توجه به نیاز کارکنان امروزی که به دنبال پیشرفت‌های حرفه‌ای در کنار انعطاف‌پذیری هستند، یادگیری سیار مسیر درخشش خود را با قدرت ادامه خواهد داد.

آینده‌ی آموزش مجازی

این روش‌های آموزش الکترونیکی که در سال 2019 به جایگاهی عالی دست یافتند، آموزش الکترونیکی را بیش از پیش به سمت یادگیرنده‌محور بودن کشانده‌اند. با پیشرفت فناوری، آینده‌ای را می‌توان متصور شد که این روش‌ها بهبود یافته و مسیر خود را در راستای آموزش الکترونیکی‌ای شخصی‌سازی‌شده، در دسترس و تعاملی ادامه دهد.

گردآورنده: زهره طاهرخانی

 

منبع: https://elearningindustry.com

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *